شناسهٔ خبر: 151198 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آیت‌الله سیستانی: از حشدالشعبی خواستم خود را سپر بلای اهل سنت کند

آیت الله سیستانی/1 آیت‌الله‌العظمی سیستانی از مراجع تقلید ضمن تأکید بر حفظ وحدت میان شیعه و سنی گفت: به نیروهای حشدالشعبی گفتم خود را سپر بلای خانواده‌های اهل سنتی کنید که امروز داعش آنها را مورد هجوم قرار می‌دهد.

به گزارش «نماینده» آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی که در راهپیمایی عظیم اربعین شرکت کرده است، به دیدار آیت‌الله العظمی سیستانی رفت.

در این دیدار آیت‌الله العظمی سیستانی وحدت بین شیعه و سنی را مورد تأکید قرار داد و گفت: در جلسه‌ای که با حضور تعداد زیادی از نیروهای حشدالشعبی داشتند یکی از آن‌ها چنین گفته بود که ما با اخواننا السنة هم‌زیست و برادر هستیم. من به ایشان گفتم: نگویید اخوان سنة بلکه بگویید انفسنا السنة؛ آن‌ها خود ما هستند و با ما هیچ فرقی ندارند.

وی افزود: به نیروهای حشدالشعبی گفتم که شما خود را سپر بلای مردم و همین خانواده‌های اهل سنتی که امروز داعش آن‌ها را مورد هجوم قرار می‌دهد و امنیت آن‌ها را سلب کرده است قرار دهید. گفتم شما جان و مال خود را سپر بلای آن‌ها قرار دهید و از آن‌ها دفاع کنید.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: با وجود اینکه دشمنان اسلام در عراق تلاش داشتند که بین شیعه و سنی جنگ ایجاد کنند و برخی‌ها هم اصرار داشتند بر اینکه از بنده در این رابطه حکمی بگیرند. اما بنده ابا کردم و به‌ هیچ‌وجه درگیری شیعه و سنی در عراق را به مصلحت ندانستم.

وی ادامه داد: وقتی‌ داعشی‌ها به مناطق اهل سنت حمله کردند، سنی‌های همین مناطق الانبار و موصل به مناطق ما آمدند و ما دستور دادیم و از مردم خواستیم که شیعیان -در مناطق شیعه‌نشین- درب خانه‌های خود را به روی آن‌ها باز کرده و به آن‌ها محبت کنند و همین‌طور هم شد؛ خود ما هم کمک‌های بسیار زیادی به آن‌ها کردیم؛ به بانوان بی‌سرپرست و بچه‌های یتیم آن‌ها و بسیاری از کسانی که توان کار کردن نداشتند، کمک‌های بسیار گسترده و عظیمی کردیم و امروز بحمدلله نتیجه آن کارها را می‌بینیم.

*نقشه دشمنان برای تقسیم عراق/ امتیازات واهی که می‌خواستند به شیعیان عراق بدهند

آیت الله سیستانی با تأکید بر اینکه صبری که در عراق انجام گرفت امروز ثمره خود را نشان می‌دهد، اظهار داشت: ما امروز شاهد برادری و اخوت کامل بین شیعه و سنی هستیم تا آنجایی که شهر موصل که اکثریت اهل سنت در آنجا زندگی می‌کنند. در انتخابات اخیر یک نماینده شیعه را انتخاب کردند. اینکه سنی‌ها یک شیعه را انتخاب کنند نشان‌دهنده آن است که بحمدالله امروز فضای برادری و اخوت و صمیمیت بین همه مردم عراق به بهترین شکل برقرار است.

بخش دوم بیانات این مرجع تقلید درباره تلاش دشمن در جهت ایجاد تفرقه بود. وی در این بخش با اشاره به اینکه از روز اولی که صدام سقوط کرد، آمریکایی‌ها اصرار داشتند که عراق را به چند قسمت تقسیم کنند، ابراز داشت: من در همان روز به شدت با این نظریه مخالفت کردم و گفتم عراق نباید تقسیم شود. آن‌ها می‌گفتند اگر عراق تقسیم شود شما شیعه‌ها بیشتر نفع خواهید برد. زیرا بیشتر منطقه نفتی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. می‌خواستند با این مطالب شیعه را قانع کنند که منطقه شیعه از منطقه اهل سنت عرب جدا شود.

*امروز اربعین امام حسین (ع) محور وحدت در جهان اسلام شده است

وی افزود: اما من در برابر این کار ایستادگی کردم و گفتم عراق به‌هیچ‌ وجه نباید جدا شود؛ مصلحت عراق در این است که یکپارچه بماند و مردم عراق باید با هم برادر باشند؛ کرد و عرب سنی و عرب شیعه همه باید یک دست و یکدل باشند و با هم زندگی کنند. البته ایران هم کمک کرد و کمک‌های ایران در ایجاد آرامش و امنیت در عراق خیلی مؤثر بوده است.

آیت الله سیستانی گفت: ما امروز شاهد آن هستیم که در این راهپیمایی اربعین از همه تیره‌ها و عقیده‌ها و گروه‌ها حضور دارند و این خود نشان‌دهنده وحدت امت اسلامی بلکه وحدت ادیان است. امروز ما نه‌ تنها شیعه و سنی را در این راهپیمایی اربعین در کنار هم می‌بینیم. بلکه از سایر ادیان و مذاهب هم افرادی را می‌بینیم که مشارکت می‌کنند. امروز کربلا و اربعین امام حسین (ع) نماد و محور وحدت در جهان اسلام شده‌اند.

مرجع تقلید شیعیان عراق با بیان اینکه ما از نظرات رهبران ایران استفاده می‌کنیم، تصریح کرد: من بسیار مطالعه می‌کنم، البته در زمان صدام امکانات در اختیار ما نبود. زیرا راه کتاب و راه‌های دیگر هم بر ما بسته بود. اما بعد از سقوط صدام من بسیار مطالعه می‌کنم و از قوانین کشورهای دیگر اطلاع پیدا کرده‌ام و می‌خوانم، از ایران بسیار کتاب می‌خوانم و می‌بینم که در ایران بحمدلله در همه عرصه‌ها نوشته‌های بسیار خوبی نوشته و منتشر می‌شود و من استفاده می‌کنم و آن‌ها را می‌خوانم.

وی ادامه داد: من برای ملت و مسئولان ایران دعا می‌کنم و امیدوارم که إن‌شاءالله هر چه زودتر این مشکل تحریم حل شده و این سایه سنگین تحریم از سر ملت ایران برداشته شود و ملت و رهبران ایران پیروز شوند و بتوانند بر همه مشکلات فائق آیند.

نظر شما