شناسهٔ خبر: 151195 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

برخورد خارج از نوبت با مفاسد موجب امید مردم می‌شود

حسینی کیا/2 یک عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: دستگاه قضایی باید خارج از رویه‌های قضایی به پرونده مفاسد رسیدگی کند در این صورت وقتی مردم ببینند مجرمان و متخلفان به اشد مجازات می‌رسند، موجب ایجاد امید و تقویت اعتماد مردم به نظام می‌شود.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام والمسلیمن سیدجواد حسینی‌کیا واگذاری طرح‌های نیمه‌کاره عمرانی را در ایجاد روحیه امید در مردم موثر دانست و افزود: برای بازگشت امید به جامعه مدیران اجرایی باید بخشی از نقدینگی را به سمت تولید و اشتغال هدایت کنند. دستگاه‌های اجرایی صادقانه به مردم بگویند که فلان پروژه عمرانی مثلا ۱۰۰ میلیارد تومان است اما من آن را مثلا به ۱۰ میلیارد تومان به شما واگذار می‌کنم مشروط به اینکه علاوه بر احیای پروژه‌ها و بیکار نشدن حتی یک نفر از نیروی انسانی آنها تا ۱۰ سال، بیت‌المال به تاراج نرود در این صورت تصدی‌گری‌های دولتی هم کاهش می‌یابد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس فعال شدن سامانه نظام شفاف‌سازی حقوق و دستمزد مدیران نظام را در ایجاد روحیه امید و رضایت در جامعه بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: وقتی چنین سامانه‌ای راه افتاد مردم به چشم خواهند دید که مدیران‌شان در قوای سه‌گانه چه حقوق و دستمزدی دریافت می‌کنند. این مسئله خود به خود باعث منطقی و متعادل شدن حقوق و دستمزد مدیران می‌شود. وقتی به مردم گفته می‌شود نداریم تا حقوق‌تان را اضافه کنیم به سامانه حقوق مسؤولان مراجعه می‌کنند اگر دریافت و پرداخت مدیران را منطبق با ادعا یافتند، می‌پذیرند با حقوق‌شان بسازند اما اگر هیچ تناسبی برای دریافتی‌های خودشان و مسؤولان‌شان نبینند به هیچ وجه زیر بار توجیه‌ها و دروغ‌ها نمی‌روند.

حسینی‌کیا در عین حال با تعریف نسبت دو واژه «عدالت» و «برابری»، گفت: عدالت، برابری نیست بلکه عدالت، پرداخت حق و حقوق افراد براساس شاخص‌ها و معیارهای قانونی مصوب است. باید بین سقف و کف حقوق مدیران و کارکنان و کارگران به نحوی تناسب وجود داشته باشد تا خانواده‌های حقوق‌بگیر بتوانند از پس هزینه‌های یک زندگی حداقلی برآیند.

وی حذف قوانین دست و پاگیر و غیرضرور توسط قوه مقننه را در بازگشت امید و اعتماد به جامعه موثر دانست و افزود: مجلس باید سه چهار قانون ضروری در حوزه‌های بانکی، قاچاق و مالیات را در دستور کار قرار دهد.

نماینده مردم سنقر در مجلس با تبیین تاثیر اصلاح قوانین و نظام اداره دستگاه قضایی در بازگشت امید و اطمینان مردم به نظام، گفت: قوانین ناکارآمد از یک سو و پر کردن خلاءهای قانونی از سوی دیگر در شکل‌گیری نگاه مثبت جامعه نسبت به قوه قضاییه تاثیرگذار است. بطور مثال در حال حاضر قانونی برای برخورد با مدیران و کارکنان جاسوس دستگاه‌ها وجود ندارد و شاید به همین دلیل است که به جای برخورد با این افراد ارتقاء رتبه پیدا می‌کنند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس کاهش اطاله دادرسی و شفافیت یک رویه‌ای در آراء قضات را موجب ایجاد اعتماد و اطمینان در جامعه نسبت به احکام دستگاه قضایی دانست.

حسینی کیا تاکید کرد: باید یک اتقان جدی در آراء به وجود بیاید که در تجدید نظرها، آراء تایید شود. افراد وقتی رای می گیرند، تجدید نظر نروند و هزینه بی‌خود نکنند و وقت‌شان تلف نشود در این صورت هزینه‌ها و وقت دستگاه قضایی کمتر به هدر می‌رود.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس بررسی خارج از نوبت پرونده مفاسد اقتصادی و اخلاقی را در بازگشت اعتماد و امید جامعه دارای اثرگذاری بالایی دانست و افزود: دستگاه قضایی باید خارج از رویه‌های قضایی به پرونده مفاسد در هر سطح و با هر لباسی رسیدگی و حکم محکومیت متخلفان و مجرمان را قبل از ایجاد جار و جنجال در رسانه‌ها، صادر کند، در این صورت مردم با چشم خود خواهند دید که در نظام جمهوری اسلامی مجرمان و متخلفان به اشد مجازات می‌رسند.

نماینده مردم سنقر در مجلس با بیان اینکه در حوزه پیش‌گیری ضعیف هستیم، گفت: دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظارتی کشور باید به جای مچ‌گیری، دست افراد را قبل از آلوده شدن به تخلف و جرم بگیرند. باید قبل از این که مدیری به چاه بیفتد گوشش را گرفت و به وی یادآور شد که سرمایه نظام هستی و نباید پایت را کج بگذاری. ر

نظر شما