شناسهٔ خبر: 151174 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

نگران طرح تحول سلامت هستیم

شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگران طرح تحول سلامت هستیم، اظهار کرد: امروز در حال مواجهه با مشکلات بسیاری در این طرح هستیم.

به گزارش«نماینده»، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی صبح (یکشنبه) در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، با بیان اینکه طرح تحول سلامت یکی از دستاوردهای بزرگ دولت یازدهم بود، اظهار کرد: این طرح در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم کمک بسیار زیادی به دولت کرد چراکه گرچه در حوزه‌های بین‌المللی و انرژی هسته‌ای قطعا کارهای زیادی انجام شد اما آنچه که برای مردم ملموس بود اجرای همین طرح بود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره لزوم پیگیری با قوت طرح تحول سلامت اظهار کرد: به عنوان نماینده مجلس انتظار داریم که طرح‌هایی از جمله طرح تحول سلامت که در حوزه سلامت طراحی شده، به صورت کامل اجرا شود.

شهریاری گفت: متاسفانه برخی که در دولت منابع مالی در دستشان است فکر می‌کنند که حوزه سلامت هزینه بر است. این در شرایطی است که سلامت محور توسعه کشور است. متاسفانه بنا به هر دلیلی منابع مالی که مجلس برای حوزه سلامت تصویب می‌کند، از سوی دولت در اختیار این بخش قرار نمی‌گیرد. متاسفانه از ۱۰ درصدی که باید از محل هدفمندی یارانه‌ها به این بخش تخصیص یابد حتی یک ریال نیز اختصاص داده نمی‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگران طرح تحول سلامت هستیم، اظهار کرد: امروز در حال مواجهه با مشکلات بسیاری در این طرح هستیم؛ پرداختی‌های بیمارستان‌ها خیلی عقب افتاده است و برخی از دانشگاه‌های بزرگ نیز مجبور شده‌اند که تعداد زیادی از پرسنل خود را تعدیل کنند.

وی با اشاره به تصویب پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بخش دارو و تایید آن از سوی رهبری خاطرنشان کرد: انتظار داریم که این رقم واقعا در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد؛ این پول قطعا برای حوزه سلامت است و باید به گونه‌ای عمل کنیم که برای یکبار هم شده بدهی بیمه‌ها را به صفر برسانیم تا آنها بتوانند خدمت کنند. پرداخت بدهی بیمه‌ها، تقویت شرکت‌های داروسازی و تامین تجهیزات مصرفی بیماران از جمله محل‌هایی است که این میزان اعتبار باید در آن صرف شود.

شهریاری با بیان اینکه پزشکان از ابتدای انقلاب همواره از ایثارگران بوده‌اند، ادامه داد: پزشکان امروز به اندازه یکسال معوقه پرداختی دارند. همچنین داروخانه‌ها و بخش‌های مختلفی در بیمارستان‌ها از این مراکز طلبکار هستند و همکاران ما در بیمارستان‌ها با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس آمار سازمان جهانی بهداشت در تمام کشورها پرداختی مردم در حوزه سلامت بالای ۵۲ درصد است، خاطرنشان کرد: در قانون بودجه تصویب کرده‌ایم که میزان پرداختی مردم در حوزه سلامت به زیر ۳۰ درصد برسد. این مشارکت در حال حاضر ۳۵ درصد است اما در صورتی که روند فعلی افزایش یابد، بدون شک پرداختی از جیب مردم افزایش خواهد یافت و این خلاف قانون برنامه، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سیاست‌های رئیس‌جمهوری و دولت است.

وی با تاکید بر اینکه انتظار داریم در بودجه سال ۹۸ توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت شود، به تغییر تیم اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: تیم اقتصادی قبلی دولت میانه خوبی با حوزه سلامت نداشت. ما مسئولان، دولتمردان، سران قوا و همه مدیران کشور مشکل درمان نداریم چراکه هرگاه با مشکلی مواجه شویم سریعا به هر نحو ممکن داروی مورد نیاز تهیه و درمان می‌شود اما مردم ما مشکلات بسیاری در حوزه درمان دارند و ما باید به فکر مستضعفین، مردم و اقشار پایین جامعه باشیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم از بین بردن همپوشانی بیمه‌ای اظهار کرد: همه نهادها و اقشار جامعه از جمله نیروهای مسلح باید اطلاعات مربوط به افراد تحت پوشش خود را ارائه دهند و در این زمینه براساس قانون اطلاعات محرمانه‌ای نداریم.

شهریاری با اشاره به در پیش بودن رسیدگی به بودجه سال ۹۸ در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تخصصی ترین کمیسیون مجلس کمیسیون بهداشت و درمان است که همه اعضای آن پزشک هستند و به لطف خدا هیچ کدام مشکل مالی ندارند که خواسته شخصی داشته باشند و همواره بدون چشمداشت از حوزه سلامت حمایت کرده‌اند و حمایت خواهند کرد. با توجه به این موضوع از وزیر بهداشت می‌خواهیم که در فصل بودجه فشارهای لازم را بیاورند تا اعتبار مورد نیاز بخش سلامت تامین شود در این زمینه این اطمینان را به وزیر بهداشت می‌دهیم که هر کجا که لازم بود در کمیسیون بهداشت به کمک دولت خواهیم آمد.

نظر شما