شناسهٔ خبر: 151172 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

وضعیت نامطلوب توزیع دینار بین زائران اربعین

«احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده قم در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» نماینده ناظر مجلس در ستاد اربعین گفت: بانک‌های ایرانی با بانک مرکزی همکاری نکردند و فقط بانک ملی برای توزیع دینار به زائران اربعین موافقت کرده است که با توجه به این شرایط، حتما باید با این بانک‌ها که همکاری نکرده‌اند، برخورد شود.

به گزارش«نماینده»، احمد امیرآبادی فراهانی در خصوص وضعیت توزیع دینار به زائران اربعین، اظهار داشت: روز سه شنبه هفته گذشته جهت ارزیابی از وضعیت مرز مهران در این محل حضور یافته و بازدیدهایی را انجام دادیم.

نماینده ناظر مجلس در ستاد اربعین وزارت کشور بیان کرد: مجموعه استانداری ایلام زحمات فراوانی را متقبل شده و زیرساخت‌های خوبی را فراهم کردند و می‌توان ارزیابی مثبتی از جاده‌ها و سایر امکانات داشت.

وی افزود: به دلیل تعلل در تصمیم‌گیری بانک مرکزی و دولت، ابلاغ ماموریت به بانک ملی نیز با تاخیر انجام شد و این بانک نتوانست زیرساخت‌های لازم جهت توزیع دینار به زائران اربعین را فراهم کند.

امیرآبادی فراهانی ادامه داد: پس از ورود به خاک عراق از مرز مهران، شاهد افرادی بودم که از ساعت ۶ صبح در صف ایستاده بودند و نهایتا زائران اربعین توانستند ۱۰۰ هزار دینار را ساعت ۱۵ دریافت کنند.

وضعیت نامطلوب توزیع دینار بین زائران اربعین

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صرفا ۲ کانکس را در بیانانی قرارداده بودند و در این کانکس‌ها مبلغ ۱۰۰ هزار دینار را به زائران تحویل می‌دادند، گفت: این کانکس‌ها وضعیت خوبی نداشتند و در خاک عراق تلاش کردیم تا ارتباطاتی با حشد الشعبی برقرار کنیم و نهایتا توانستیم چند کانکس و ۵ دستگاه اتوبوس از طرف ایران به داخل خاک عراق بروند.

وی با اشاره به اینکه نهایتا با حضور نیروهای جدید ایرانی، توزیع دینار به زائران اربعین سرعت بیشتری گرفت، افزود: به طور کلی اگر یک ماه قبل، این برنامه ریزی انجام می شد، توزیع دینار بین زائران اربعین شکل بهتری به خود می‌گرفت.

چرا صرفا توزیع دینار در خاک عراق ممکن بود؟

امیرآبادی فراهانی اظهار داشت: بانک مرکزی چاره‌ای نداشت، زیرا دولت عراق موافقت کرده بود تا دینارهای کاغذی صرفا در داخل خاک عراق به زائران تحویل داده شود.

باید ۴ بانک، عاملِ توزیع دینارها بین زائران می‌شدند

عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید ۴ بانک، عاملِ توزیع دینارها بین زائران می‌شدند، بیان کرد: برای مثال توزیع ارز در مرز مهران را به بانک ملی می‌سپردند و باید ۲ بانک‌ دیگری نیز عامل ارائه ارز به زائران در مرزهای چذابه و شلمچه  می‌شدند، همچنین بهتر بود تا یک بانک دیگر نیز عامل توزیع ارز به زائران در کاظمین می‌شد.

نماینده ناظر مجلس در ستاد اربعین وزارت کشور گفت: بانک‌های ایرانی با بانک مرکزی همکاری نکردند و فقط بانک ملی برای توزیع دینار به زائران اربعین موافقت کرده است که با توجه به این شرایط و سختی‌هایی که به وجود آمده، حتما باید با این بانک‌ها که همکاری نکرده‌اند، برخورد شود.

نظر شما