شناسهٔ خبر: 151104 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

محیط زیست اجازه احداث جاده در زیستگاه‌های حساس حیات وحش را ندهد

شاعری عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: سازمان محیط زیست از بی تفاوتی نسبت به حیات وحش خارج شود و اجازه احداث جاده و بارگذاری ترافیکی در زیستگاه های حساس حیات وحش را ندهد.

به گزارش «نماینده» علی‌محمد شاعری، با انتقاد از اینکه بر اساس برخی آمارها  تنها ۵۰ قلاده یوز در کشور باقی مانده است، گفت: یوز یکی از گونه‌های بسیار ارزشمند جهانی، هویت محیط زیستی کشور است که متاسفانه به علت بی احتیاطی مردم، شکار بی رویه و عدم نظارت سازمان حفاظت محیط زیست در معرض انقراض قرار گرفته است.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه آمار دقیقی از تعداد یوزهای باقی مانده در کشور وجود ندارد، افزود: بی شک با روند فعلی ممکن است یوز ایرانی به سرنوشت ببرمازندران و شیرخوزستان دچار شود که با این امر ضربه‌ای سهمگین به تنوع زیستی کشور وارد خواهد شد.

دولت و سازمان محیط زیست باید نهایت اهتمام خود را برای حفاظت، تکثیر و جلوگیری از انقراض این گونه ارزشمند جانوری داشته باشد

شاعری با تاکید بر اینکه دولت و سازمان محیط زیست باید نهایت اهتمام خود را برای حفاظت، تکثیر و جلوگیری از انقراض نسل این گونه ارزشمند جانوری داشته باشد، ادامه داد: متاسفانه برای ایمن سازی محل زیست و گذر حیات وحش هیچ ارزشی قائل نیستیم و متاسفانه سالانه تعداد زیادی از حیات وحش در جاده ها تلف می شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: جاده هایی که از زیستگاه حیات وحش تمامی کشورها عبور می کنند دیوار جاذب صوتی دارند و زیرگذرها و محل گذر امنی را برای عبور و مرور حیات وحش مشخص کرده اند و  از سویی در جاده های شلوغ و پرخطر با فنس کشی و اقدامات سازگار با محیط زیست توانسته اند از ورود حیات وحش به جاده‌ها  جلوگیری کنند.

شاعری افزود: متاسفانه هر روز شاهد تلف شدن حیات وحش در جاده‌های کشور هستیم و در واقع تصادف خودروها با حیوانات و تلف شدن آنها به امری عادی تبدیل شده و هنوز نسبت به ایمن سازی محل تردد حیات وحش به ویژه یوز ایرانی اقدامات مناسب انجام نشده است.

وزارت راه و شهرسازی با نصب علائم رانندگی و ایجاد سازوکار مناسب از مرگ و میر گونه های نادر جانوری  در جاده ها پیشگیری کند

وی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی باید با نصب علائم رانندگی در مسیر تردد یوز و ایجاد ساز و کار مناسب از مرگ و میر حیات وحش و گونه های در حال انقراض در جاده ها پیشگیری کند، گفت: از مسئولان و مردم انتظار داریم که حقوق حیوانات را رعایت کنند و به این باور برسند که حیوانات هم حق زندگی دارند و اگر آنها از بین بروند زندگی انسان ها نیز به مخاطره خواهد افتاد.

محیط زیست از بی تفاوتی نسبت به حیات وحش خارج شود
عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید از بی تفاوتی نسبت به حیات وحش خارج شود و اجازه احداث جاده و بارگذاری ترافیکی را در زیستگاه های حساس ندهد، تصریح کرد: وقتی نمی توان نکات ایمنی را رعایت کرد بهتر است مجوز احداث جاده را در داخل زیستگاه ها ندهیم تا زندگی حیات وحش و تنوع زیستی کشور به مخاطره نیفتد.

نظر شما