شناسهٔ خبر: 151052 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تعیین نحوه محاسبه مهریه باید کارشناسانه و بدون شتابزدگی صورت بگیرد

علی کرد عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، بابیان‌اینکه تعیین نحوه محاسبه مهریه باید در پی اقدامی کارشناسانه و بدون شتابزدگی صورت بگیرد از نمایندگان مجلس خواست تا در این مورد به حفظ جایگاه زنان نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش «نماینده» علی کرد با انتقاد از ارائه پیشنهادی مبنی بر لزوم محاسبه مهریه بر مبنای قیمت سکه زمان عقد، گفت: تعیین مهریه به منظور تضمین امنیت خانم‌ها یکی از اصول انسانی است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت، ضمن اینکه هر اندازه مهریه خانم‌ها را بالاتر ببریم قطعا ارزش اجتماعی متضمن آرامش آنها را ارتقا داده‌ایم، از سوی دیگر مهریه تنها اهرم فشار برای بقای خانواده‌ها و توجه به منزلت خانم‌ها است.

تغییر نحوه محاسبه مهریه نباید زمینه‌ای برای تزلزل بنیان خانواده‌ها فراهم کند

نماینده مردم خاش و نصرت آباد و میرجاوه و کورین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: نحوه محاسبه مهریه نباید به گونه‌ای باشد که مردها از این حق برخوردار شوند که در هر شرایطی به راحتی همسران خود را رها کرده یا طلاق دهند.

وی خاطرنشان کرد: بی‌تردید محاسبه مهریه بر مبنای قیمت سکه زمان عقد با وجود مشکلات اقتصادی موجود اقدامی برخلاف منطق، قانون، وجدان و شرع است، بنابراین در کمیسیون اجتماعی باید این موضوع به گونه‌ای مطرح شود که از جایگاه و حقوق خانم‌ها که در راس خانواده‌ها قرار دارند، دفاع شود.

کرد تصریح کرد: هم‌اکنون کمیسیون‌های تخصصی که به موضوع تعیین نحوه محاسبه مهریه مطابق با مشکلات اقتصادی کنونی ورود می‌کنند باید به این سمت حرکت کنند که با اتخاذ هر گونه تصمیمی در چارچوبی قانونمند، جایگاه خانم‌ها در جامعه تنزل پیدا نکند.

تغییر نحوه تعیین مهریه باید از مردان آغاز شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: مجلس باید در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق در جامعه باید به دنبال راهکاری باشد که برای تمام ادوار پاسخگو باشد، ضمن اینکه نحوه محاسبه مهریه باید به گونه‌ای باشد که مردان بعد از این بر اساس توانایی که دارند، به تعیین آن بپردازند تا هر زمان که همسرشان مهریه خود را مطالبه کرد، قادر به پرداخت آن باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآورشد: قطعا محاسبه مهریه باید بر مبنای اقدامی کارشناسانه صورت بگیرد و نباید در این زمینه شتابزده عمل شود تا به نتیجه‌ای منتهی شود که آرامش خانواده‌ها را در بر داشته باشد.

نظر شما