شناسهٔ خبر: 151047 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نگاه به خوزستان به عنوان کانون تولید ثروت برای مرکز؛ مانع توسعه متوازن

کاظم نسب عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: نگرش به خوزستان به عنوان کارگاه اقتصادی و کانون تولید ثروت برای مرکز، بزرگترین آسیب‌ها را به توسعه جامع، متوازن و پایدار استان رسانده و آن را از جهش و حرکت متعادل بازداشت هاست.

به گزارش «نماینده»، در نشست علنی امروز (سه شنبه، یکم آبان ماه) مجلس شورای اسلامی، مجید کاظم نسب الباجی متن نطق میان دستور خود را قرائت کرد که به شرح زیر است:

بسمه تعالی

در سی و یک شهریور ماه و همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، دست استکبار جهانی آمریکای جنایتکار، اسرائیل غاصب و آل سعود از آستین تکفیری‌های سپاه داعش با پوشش خبری بنگاه‌های تبلیغاتی مزدور چون الاحوازیه بیرون آمد و در حادثه تروریستی اهواز جان بهترین گل‌های بوستان ایران اسلامی را گرفت و ما را در ماتم این راهیان راستین نهضت کربلا نشاند. اما دیری نپایید با اشارت رهبر حکیم انقلاب و فرمانده کل قوا موشک‌های سبزپوشان سپاه پاسداران بر سر لانه‌های سست تکفیری‌های خون آشام و طراحان عملیاتی آنان فرود آمد و گوشمالی سختی به آنان و حامیان آنها داده شد تا درس عبرتی برای همه متجاوزان به حریم امنیت مردم و کشور باشد اما در حالی که ما ماتم زده شهادت جوانان رشید و نوجوانان معصوم از جمله سید حسن فاضلی بودیم و موج محکومیت جنایت تروریستی از سوی گروه‌ها، مجامع، احزاب و اقوام در خوزستان شکل گرفته بود، عده‌ای در راستای ماشین تبلیغاتی حامیان تروریسم، برخلاف فرمایشات صریح مقام معظم رهبری و جهت حرکت موشک‌های سپاه، انگشت اشاره را به سوی مردم و فعالان عرب نشانه رفته و متهم به پرورش تروریست‌ها کردند این در حالی است که اصولاً تروریسم همواره فاقد هویت قومی و مذهبی است.

وای بر کسانی که ولایتمداری، اسلام‌خواهی، میهن‌دوستی، ایثار و مقاومت کلیه قومیت‌های شریف و اصیل ایرانی خصوصا مردم عرب خوزستان را نادیده انگاشته و برای مقاصد شوم سیاسی و انتخاباتی برخلاف رهنمودهای مقام معظم رهبری و مصالح و امنیت ملی آنان را به تروریسم پروری متهم می‌کنند.

و اما مردم عرب، همان کسانی هستند که صد سال پیش به فتوای مرجع تقلید وقت، ماشین جنگی بریتانیا را به خاک مذلت نشاندند و پوزه آن را به زمین زده و ناکام به عقب راندند. مردم عرب همان شیعیان راستین اهل بیت و مکتب سرخ کربلا و سید و سالار شهیدان هستند که در ۸ سال دفاع مقدس به حکم حضرت روح الله  ۱۶ هزار شهید و در رأس آنان سرلشکر علی هاشمی را تقدیم اسلام و انقلاب کردند. مردم عرب همان شیرمردانی چون سرداران جبار دریساوی، نادر حمید، سید عمار موسوی، مسلم سواری، فرشاد حدنی زاده، عباس غوابش، جبار عراقی، سجاد باوی، شیخ ظهیری و صدها شهید دیگر که به اشارات مقام ولایت و در قالب جبهه مقاومت اسلامی در سوریه و عراق به جنگ داعش و تروریسم رفته و جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم دفاع از حریم اهل بیت کردند روحشان شاد و یادشان پایدار.

نمایندگان عزیز، دولتمردان گرامی

حوزه انتخابیه، استان و مردم من از چالش‌ها و مصائبی رنج می‌برند که در صورت بی‌توجهی و عدم رفع آنها می‌تواند زمینه‌ساز سوء استفاده دشمنان، اغفال و سربازگیری جوانان گردد. خوزستان علیرغم داشتن حدود ۲۳۰ صنعت بزرگ و مادر از شرکت‌های نفتی، گازی و پتروشیمی‌ها تا صنایع فولاد، کشت و صنعت، نیروگاه‌های برقی، آبی و حرارتی و منطقه عریض و طویل آزاد اروند به جز ضایعات زیست محیطی، انباشت آسیب‌های اجتماعی، درد، دود، بیماری و نداری، ناروایی و نارسایی و تخریب‌های زیرساخت‌ها خیری برای این مردم نداشته است.

 نگرش به خوزستان به عنوان کارگاه اقتصادی و کانون تولید ثروت برای مرکز، بزرگترین  آسیب‌ها را به توسعه جامع، متوازن و پایدار استان رسانده و آن را از جهش و حرکت متعادل بازداشته و در ایستگاه رکود و ناکارآمدی متوقف کرده است.

همکاران گرامی:

برای نظاره مظلومیت مردم شهرم می‌توان فعالیت‌های بی‌محابای دیوهای قاتلی چون فلرهای نفتی در غیزانیه، دغاغله، آب تیمور، شرق و جنوب اهواز و برومی را مشاهده کرد که علیرغم وعده‌های تکراری وزارت نفت همچنان نفس مردم حوزه انتخابیه‌ام را بریده و مرگ خاموش را برای آنان رقم زده است و از آن بدتر عدم پرداخت حق آلایندگی و عوارض قانونی نفت به محیط زیست و شهرداری اهواز است. چالشی که موجب کندی روند توسعه مناطق محروم و ناقص شدن چرخه خدمات‌رسانی شهری شده همین مسئله است.

جناب آقای رئیس جمهور تقریبا بیش از دو سال است که بارها  و به بهانه‌های مختلف به ویژه در زمان و وقوع بحران‌های فراگیر چون شوری و بی آبی خرمشهر و آبادان، مرگ نخلستان‌های شادگان، نابودی آبزیان، خشکی تالاب‌های حورالعظیم، افزایش بیماری‌های تنفسی و رکود صنایع از اهمال مرکزنشینان و ضعف مدیریت‌ها از رأس تا قاعده هرم دولت کریمه سخن گفته و خواهان تغییر رویکردها و جلوگیری از افزایش حجم خرابی‌ها و سوء تدبیرها شدیم لکن در مقابل، علاوه بر عدم تغییر و تحول در جهت‌گیری شاهد ادامه روند گذشته هستیم.

از نظر آموزش و پرورش باید بگویم که اکثر مدارس استان چه در شهر و چه در روستا فرسوده و از رده خارج هستند. در گرمای ۶۰درجه محصلین معصوم بدون وسایل خنک کننده مشغول تحصیل می‌باشند و مدارس فاقد کادر آموزشی مجرب هستند، از طرف دیگر ۱۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد و بیش از ۸ درصد از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال خوزستان در بی‌سوادی مطلق به سر می‌برند. از نظر رتبه آموزشی در جایگاه ۳۰ کشور جای داریم و در بحث کنکور طبق آمار سازمان سنجش رتبه ۲۸ کشور را دارا هستیم، همچنین بیش از ۴۰۰ هزار بیکار در استان خوزستان به عنوان استان صنعتی و نفتی خانه‌نشین هستند و تعطیلی و رکود در شهرک‌های صنعتی خوزستان تداوم دارد.

از نظر بهداشتی، خوزستان جزو استان‌های محروم بوده و سالانه ۶ هزار نفر به بیماری‌های مهلک سرطان دچار می‌شوند، آمار بیماری تنفسی خوزستان بالای ۷ هزار نفر اعلام شده و ۴۰۰ هزار نفر به شهرهای شمالی مهاجرت کرده اند. شهر اهواز از نظر وجود ذرات معلق در هوا آلوده‌ترین شهر جهان شناخته شده است. آب شرب مردم در وضعیت هشدار قرار دارد و در بعضی مناطق آب همراه فاضلاب به علت فرسودگی شبکه به مردم می‌رسد.

از طرف دیگر ۳۴۵ هزار هکتار از اراضی سطح حاصلخیز خوزستان به دلیل بی‌تدبیری وزارت کشاورزی و نیرو و ندادن حق آب کشت متأسفانه مبدل به ۷ کانون ریزگرد داخلی شده اند. امروزه کشاورز خوزستانی به دلیل نبود آب و عدم همکاری بانک‌های عامل و متولیان سوخت و کمبود داده‌های کشاورزی در دامن فقر افتاده است و مشکل مهم و اساسی که در استان وجود دارد عدم اعطای حق آب و هوا به کارگران و کارمندان شاغل در ادارات دولتی و غیر دولتی با توجه به آلایندگی‌های موجود است.

هوا ناجوانمردانه گرم است و خورشید هم زهرش را به سر مردم ریخته حال برای فرار از این گرما نمی‌توان به آب پناه برد زیرا شوری آب به اندازه‌ای است که نمی‌توان حتی با آن صورت را شست و حتی جرعه‌ای از آن لبان تشنه را سیراب کرد، ریزگردها هم راه نفس را می‌بندند. به تازگی دود سیاهی نیز به همه اینها اضافه شده، اینها که می‌گوییم برای جای دور از دسترس نیست، این اتفاق را مردم خوزستان هر روز تجربه می‌کنند که بر اساس اجماع کارشناسان منابع آبی و فعالان زیست محیطی هیچ راهی برای برون رفت خوزستان از جهنم بی‌آبی و بحران‌های کنونی جز توقف طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای و پایان سیاست‌های پوسیده سدسازی وجود ندارد.

در پایان خوزستان امروز همچون ۸ سال دفاع مقدس برای رهایی از توسعه نیافتگی و تبعیض نیازمند عزم ملی است و این مهم جز از رهگذر تهیه  و تقدیم لایحه جامع خوزستان با هم‌اندیشی دولت، مجلس و همچنین بکارگیری مدیران کارآمد، عالم، برنامه‌محور و کلان‌نگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

نظر شما