شناسهٔ خبر: 151029 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نحوه هزینه‌کرد « ۵۰۰ میلیون دلار» در صنعت داروسازی

کمیسیون بهداشت سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: تزریق ۵۰۰ میلیون دلار به صنعت دارو باعث خارج شدن نظام دارویی از رکود می‌شود.

به گزارش«نماینده»، حیدرعلی عابدی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره نحوه هزینه‌کرد برداشت ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی که با موافقت مقام معظم رهبری صورت خواهد گرفت، توضیح داد: این مبلغ برای حل مشکلات صنعت دارویی کشور هزینه خواهد شد.

وی افزود: شرکت‌های دارویی طی ماه‌های گذشته شکایت‌هایی را به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه دادند که بر اساس آن عنوان شده بود که آنها از بیمارستان‌ها طلبکار هستند و مراکز درمانی بدهی‌های خود را پرداخت نمی‌کنند. 

عابدی بیان داشت: به همین دلیل از مسئولان وزارت بهداشت برای ارائه توضیحات دعوت به عمل آمد و آنها نیز اعلام کردند که از بیمه‌ها طلبکار بوده و شکایات صنعت دارو به دلیل بدعهدی سازمان‌های بیمه‌گر به انجام تعهدات خود است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس از ارائه توضیحات توسط مسئولان وزارت بهداشت از سازمان‌های بیمه‌گر دعوت شد و آنها نیز اعلام کردند که حق بیمه و سایر منابع مالی به آنها پرداخت نشده است و توان پرداخت بدهی خود را به دانشگاه‌های علوم پزشکی ندارند.

عابدی توضیح داد: برای حل این موضوع سه جلسه در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برگزار شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که موضوع در جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس به بحث و بررسی گذاشته شود و در نهایت بر آن شدیم که این مسأله توسط سران سه قوه بررسی شود. 

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها حدود ۴ هزار میلیارد تومان از بیمه‌ها طلبکار هستند و به همین ترتیب داروخانه‌ها و شرکت‌های دارویی نیز به همین میزان از بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی طلب دارند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای کارخانه‌های تولید دارو، بیمارستان‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر شده بود و بدهی و طلب آنها به یکدیگر گره خورده بود که راهکار حل این موضوع تأمین بودجه برای سازمان‌های بیمه‌گر بود تا بیمه‌ها بتوانند بدهی خود را بپردازند و صنعت دارو از رکود خارج شود.

عابدی خاطرنشان کرد: پس از بررسی این موضوع توسط سران سه قوه نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشته شد و ایشان اجازه دادند ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای حل مشکلات شرکت‌های دارویی برداشته شود که این مبلغ به سازمان مدیریت واگذار خواهد شد. 

وی توضیح داد: این سازمان بودجه را از طریق سامانه نیما به فروش خواهند رساند و مبلغی حدود ۴ هزار میلیارد تومان نشان‌دار شده و به سازمان‌های بیمه‌گر برای پرداخت بدهی‌های خود واگذار می‌شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: این موضوع باعث خواهد شد که چرخه دارویی از رکود خارج شود به صورتی که قبلاً پرداخت بدهی‌ها به صورت اوراق قرضه انجام می‌شد اما اکنون تزریق نقدینگی به صنعت دارو باعث افزایش توان شرکت‌های تولیدکننده و حل معضلات آنها می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما