شناسهٔ خبر: 150986 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آسیب‌های اجتماعی را نباید با شیوه‌های امنیتی و سیاسی حل کرد

ربیعی وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی می گوید: مسائل اجتماعی را نباید با شیوه‌های امنیتی و سیاسی حل کرد چراکه باید کارکرد رسانه‌ای در نظر گرفته شود و در زمینه آسیبهای اجتماعی باید تولید محتوا داشته باشیم.

به گزارش«نماینده»، علی ربیعی در نشست ارزیابی سیاست های حوزه آسیب های اجتماعی گفت: مسایل اجتماعی را نباید با شیوه های امنیتی و سیاسی حل کرد چراکه کارکرد رسانه‌ای باید در نظر گرفته شود؛درست است که ما در جاهایی عقب ماندیم و اگر خیلی‌ها طعم رسانه‌های دیگر را یافتند و برایشان لذت‌بخش بوده به خاطر این بوده که ما نتوانستیم تولید محتوا کنیم.

ربیعی تاکید کرد:در دنیای جدید به خصوص از سال ۱۹۸۰ به این سمت رسانه‌ها نقش‌شان بی‌بدیل شده است، تکنولوژی‌های ارتباطی باعث شده که سرعت انتشار خبر بیشتر شود، دسترسی به اخبار ارزان صورت گیرد، از طرفی جنبه منفی هم داشته چون باعث شده  تحلیل‌ها و خبرهای غیرمسئولانه افزایش پیدا کند و فضا برای همه ایجاد شود.

وی افزود: به هر حال پیش‌بینی ما این نبود که به این سرعت برخی رسانه‌ها شکل بگیرند و مطبوعات و رادیو و تلویزیون و رسانه‌های قدیمی ما را به سرعت تحت پوشش قرار دهد.

وزیر سابق رفاه گفت: هنوز هم مطبوعات و صدا و سیما جای خود را دارند. ما قطعاً در حوزه رسانه مهمترین مشکلمان این است که ما خودمان کم تولید کرده ایم، فقدان تولیدات مهمترین مشکل ما است، مثلاً برنامه‌هایی مانند برنامه نود، طنز رامبد جوان کارهای خوبی انجام دادند و تولیدات خوبی داشتند که واقعاً در رسانه های دیگر دیده نمی‌شود.

وی افزود: رسانه‌هایی مانند مطبوعات، تلویزیون و رادیو که توسط دولت آمده از متن اجتماعی شکل نگرفته اما این رسانه‌های نوین دقیقاً از متن اجتماعی شکل گرفته است.

مسئول ایجاد فضای گفت‌وگوی اجتماعی در کشور در پاسخ به اینکه فیلتر به منزله این است که چه تولید می‌شود تا به دست مصرف کننده برسد گفت:ما در استدلال با دوستان دیگر مشترک هستیم، اینکه فضا می‌تواند آثار منفی داشته باشد یا سریال‌های مثلثی آثار منفی داشته باشد مشترک هستیم،در آثار منفی اینها تردید وجود ندارد اینکه در مقابل، چه کار کنیم اختلاف موضع پیدا می‌کنیم آیا در مقابل اینها ما ببندیم و بگوییم اینجا را شما نبینید و فکر کنیم مشکل حل می‌شود، امکانپذیر نیست.

ربیعی افزود: ما باید فضایی باز کنیم که خیلی صداها شنیده شود، بتوانیم سریال‌های خانگی که خوب دیده می‌شود تولید رسانه را بالا ببریم، ما نمی‌توانیم بگوییم که شما هر کاری کنید ۳۰۰ نوع فیلترش می‌آید نمی‌توان جلو آن را گرفت. تهمت زده می‌شود، اخبار شایع‌پراکنی می‌شود، ناامیدی تسری پیدا می‌کند،راهش این است که توازن ایجاد شود، جامعه را باز کنیم تا بخش‌های دیگر بتوانند تولیدات مثبت کنند و برای صدا و سیما هم این روش توصیه می‌شود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به کارکرد مناسب رسانه ها در کشور گفت: خیلی چیزها در جامعه ایران داریم ما موفقیت‌ هایمان را ادامه می‌دهیم، دچار تنش شدیم، جوانان دلسرد شدند اما بنا به تجربه روزهای خوبی در آینده داریم از این برهه ما رد می‌شویم و ارز تثبیت می‌شود.

ربیعی ادامه داد: نباید آسیب روحی زیادی ببینیم در این دوره است که نوعی انسجام و گفت‌وگوی اجتماعی بزرگ راه بیندازیم، توصیه من این است که کامیون‌داران حرف بزنند، کارگر و کارفرما حرف بزنند نهادهای اجتماعی در مورد آسیب‌های اجتماعی صحبت شود. صنعت‌گران صحبت کنند، روستاییان راجع به مسائل صحبت کنند. گفت‌وگوی اجتماعی برای حل اجتماعی است و می‌توانیم عبور کنیم از این مشکلات و ‌آینده‌ای بهتر از امروز خواهیم داشت.

نظر شما