شناسهٔ خبر: 150952 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

۱۲ میلیون حاشیه‌نشین داریم

حاشیه نشینی43 معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در بسیاری از جوامع دنیا هر کسی نمی‌تواند وارد مدرسه شود و تدریس کند و افراد باهوش، توانمند و خلاق در مدارس و مهدهای کودک به کارگرفته می‌شوند.

به گزارش «نماینده»، حبیب الله مسعودی فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: همیشه بین آسیب اجتماعی و مشکل اجتماعی اختلاف وجود دارد اما هر دو بخش قابل توجه است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر حاشیه نشینی است که هم‌ردیف اینها نیست ولی شاید جزو عوامل خطر آفرین باشد؛ سالها در این نواحی کار کردم و چون دسترسی مناسب به امکانات در آنجا فراهم نیست می‌تواند بستری برای آسیب باشد.

مسعودی فرید درباره خشونت گفت: خشونت مطرود است و یک اصل است چه توهین معلم به دانش‌آموزان و چه برعکس؛ باید در نظام آموزشی شأن معلم را بالا ببریم؛ برنامه آموزش و پرورش برای نهادینه کردن این مفهوم که معلمی شغل انبیاست چیست؟ راهکارهای مدیریت هیجانات و خشونت‌ها چیست؟ روش‌های جذب دانش‌آموزان در مدرسه چیست؟ 

وی با بیان اینکه 16 اصل در پیشگیری از اعتیاد داریم، افزود: یکی از اینها روش تدریس و تربیت معلم است؛ اگر ارائه و آموزش معلمان جذاب باشد، به عنوان یک عامل محافظتی شناخته شده است و ما هنوز در کشور به امر پیشگیری نپرداخته‌ایم.

 معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: دستگاه‌های مختلفی در امر پیشگیری نقش دارند، به عنوان مثال هم در دوران بارداری و هم بعد از آن برای مادران باید آموزش‌های ارتقای سلامت روان از سوی وزارت بهداشت ترتیب داده شود؛ نقش رسانه در جریان‌سازی مهارت‌های اجتماعی، بهزیستی در مهدهای کودک و آموزش و پرورش نیز در امر پیشگیری بسیار محوری است.

وی با بیان اینکه باید والدین آگاه شوند که فقط جنبه آموزش مهم نیست و باید روی جنبه‌های تربیتی نیز کار کرد، افزود: راهبردی‌ترین دستگاه کشور، آموزش و پرورش است اما هنوز این امر نهادینه نشده است؛ در بسیاری جوامع دنیا هر کسی نمی‌تواند وارد مدرسه شود و تدریس کند و افراد باهوش، توانمند و خلاق در مدارس و مهدهای کودک به کارگرفته می‌شوند.

مسعودی فرید درباره آمار آسیب‌های اجتماعی گفت: خانواده از مهمترین نهادهاست. به نظر می‌آید آنها بسیاری مسؤولیت‌های‌شان را به بیرون از خانه سپرده و برونسپاری کرده‌اند اما خانواده‌ها باید بیشتر درگیر امر تربیت باشند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر باید در سیاست‌گذاری کلان تدبیر کنیم و اعتبارات بیشتر به بخش‌های اجتماعی و آموزش اختصاص دهیم و دوم آنکه نابرابری‌ها در جامعه کاهش یابد؛ در توزیع منابع دقت نمی‌شود. در حالی که باید به عنوان مثال اعزام بهترین معلم‌ها برای مناطق حاشیه نشین تخصیص یابد و در سایر خدمات نیز باید اینگونه باشد. 

 معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه امید باید در مردم ایجاد شود و چند پله رشد کنند، اظهار کرد: آیا دسترسی افراد با مدرک و مهارت یکسان به مشاغل مختلف یکسان است؟ متاسفانه نابرابری وجود دارد.

وی آمارهایی از آسیب‌های اجتماعی ارائه کرد و گفت: طبق آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر 2 میلیون و 800 هزار معتاد داریم. آخرین آمار خودکشی 5.5 فوت به ازای 100هزار نفر است ولی در دنیا از کمترین میزان‌هاست و در 160 کشور رتبه 105 را داریم ولی باز باید روی عوامل باید کار کنیم؛ چندین مطالعه درباره روابط نامتعارف جنسی در حال انجام است.

مسعودی فرید تصریح کرد: حدود 12 میلیون حاشیه نشین داریم البته آمارها متفاوت و کیفیت زندگی‌ها نیز در این نواحی فرق می کند. برای هر آسیبی باید روند و مختصات کمی و کیفی را نیز بررسی و تحلیل کنیم. 

نظر شما