شناسهٔ خبر: 150941 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بسته حمایتی در انتظار تلفیق طرح وزارت کار و سازمان برنامه است

محمد حسینی2 عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید وزارت کار و سازمان برنامه و بودجه دو طرح مختلف برای بسته حمایتی دارند که تلفیق آن در هیئت وزیران بررسی و تصویب می‌شود.

به گزارش «نماینده» محمد حسینی، در خصوص طرح اشتغال و طرح یارانه دستمزد وزارت کار اظهار داشت: برای اشتغال یک برنامه فراگیر در کشور وجود دارد، شروع آن با تخصیص ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به اشتغال پایدار روستایی بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکنون ۵۰ درصد از طرح اشتغال پایدار روستایی تحقق پیدا کرده است و در این زمینه زیرساخت‌ها و سامانه‌ها از طرف وزارت کار طراحی شده است، همچنین رسته‌های مشاغل از سوی وزارت مربوطه احصاء شد.

حکم قانون بودجه برای حفظ اشتغال موجود

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین در تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ بحث‌هایی در زمینه شیوه حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال برای تحصیلکرده‌های بیکار مطرح بود که در آن حکم تنها ارائه تسهیلات دیده نشده است.

وی توضیح داد: برای ایجاد اشتغال یا حفظ اشتغال موجود یارانه سود تسهیلات، سهم بیمه کارفرمایان و همچنین تسهیلات مستقیم به شیوه‌های گوناگون برای پتانسیل و ظرفیت‌های مختلف دیده شده است. وزارت کار در این زمینه فرصت‌های شغلی در هر منطقه را شناسایی کرده است تا در هر استان با نسخه تأثیرگذار اجرایی شود.

حسینی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت اظهار داشت: در تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ برداشت از صندوق توسعه ملی به تصویب سران سه قوه و تأیید رهبری و همچنین ۲۰ درصد از اعتبارات عمرانی دیده شده است که در امر تخصیص از صندوق توسعه ملی برداشت ریالی ۱۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد و بانک‌ها مکلف شدند برابر همین منابع نیز تخصیص دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تأکید کرد: انتظار می‌رود این روش‌ها تأثیر مناسبی بر حفظ اشتغال خرد داشته باشد تا بتوانیم ایجاد یک میلیون شغل در سال را که یکی از اهداف قانون برنامه ششم توسعه است را محقق کنیم.

توزیع سبد کالا به اقشار آسیب پذیر

وی با اشاره به موضوع یارانه دستمزد گفت: این موضوع در بسته حمایتی دولت از اقشار آسیب‌پذیر مطرح است، دولت در نظر دارد به افرادی که زیر ۳ میلیون حقوق می‌گیرند یارانه دستمزد بدهد، در این زمینه وزارت کار و سازمان برنامه دو طرح مختلف دارند که مقرر شد تلفیقی از این دو برنامه در هیئت وزیران تصویب شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به فعالیت‌های وزارت کار در زمینه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر عنوان کرد: وزارت کار از محل اعتبارات خود بسته‌های حمایتی در قالب کالا تهیه کرده است و تا امروز به اقشار آسیب‌پذیر تحویل داده اما بسته حمایتی مورد نظر دولت همچنان نهایی نشده است.

نظر شما