شناسهٔ خبر: 150903 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دهقان: بالا رفتن نرخ ارز به دلیل اجرای الزامات FATF بود

محمد دهقان/2 نماینده مردم چناران در مجلس شورای اسلامی گفت: بالا رفتن نرخ ارز به دلیل اجرای الزامات FATF بود

به گزارش «نماینده»، محمد دهقان نماینده چناران در مجلس شورای اسلامی در همایش تضمین نمی‌دهیم، که به بررسی مسائل اقتصادی و FATF شامگاه روزگذشته (سه‌شنبه 24 مهرماه) در حوزه هنری برگزار شد، گفت: موضوع الزامات FATF موضوع سیاسی نیست که برخی قطب‌بندی‌های سیاسی ایجاد کردند و این موضوع را به موضوع دعوای نعمتی و حیدری تبدیلش کردند.

وی با بیان این که FATF الزاماتی را برای کشورهای مختلف تعیین کرده و برای ما هم الزاماتی تعیین کرده است، ادامه داد: چون خواسته‌های آنها عملی نشده ما در لیست سیاه قرار گرفته‌ایم و آنها منتظر هستند تا 41 مورد این کنوانسیون عملی شود و آنها گام‌های بعدی را بردارند. همه الزامات مربوط به دولت انجام شده و 4 الزام  نیز که مربوط به تصویب در مجلس هست، در پالمان مصوب شده است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به ضررهای FATF به کشور، اضافه کرد: ما در تحریم اقتصادی سختی هستیم و وزارت خزانه‌داری آمریکا چندین کتاب در این زمینه تالیف کرده است که دو مورد آنها را مرکز پژوهش‌های مجلس ترجمه کرده است، که در این کتاب‌ها به صراحت از جنگ اقتصادی صحبت شده است. آنها قبلاً می‌گفتند که به دنبال تغییر رفتار ایران هستند اما امروز آنها به دنبال تغییر رژیم در ایران هستند.

نماینده چناران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که آمریکا به دنبال تحریم هوشمند ایران است، افزود: اولین خطر اجرای FATF ارائه اطلاعات مالی به این گروه است. پس از این که دولت در خرداد ماه سال 95 الزامات پیوستن به این کنوانسیون را پذیرفت، نقل و انتقالات فیزیکی ارز و دلار به دست خود دولت تحریم شد و دیگر نمی‌توانیم به راحتی نقل و انتقالات ارزی داشته باشیم.

دهقان با تاکید بر این که در سال 90 و 91 ما شاهد تحریم‌های سختی علیه کشورمان بودیم و در این شرایط به راحتی نفت خود را می‌فروختیم و پول آن را از طریق غیررسمی وارد کشور می‌کردیم، اظهار داشت: در آن زمان ما بیش از 170 میلیارد دلار نفت فروختیم و توانستیم بخشی از این پول را به صورت غیررسمی وارد کشور کنیم.

وی با اشاره به بالا رفتن نرخ ارز در چند ماهه گذشته گفت: در این چند وقت 33 میلیارد دلار ثبت سفارش کالا انجام شد و حدود 19 میلیارد دلار برای این امر اختصاص داده شد که این موضوع بعدها نیز شفاف نشد، پس از مدتی که عرضه کاهش پیدا کرد، تقاضا را بالا بردن و پس از ایجاد التهاب شورای هماهنگی اقتصادی مصوبه‌ای داشت مبنی بر این که واردات ارز آزاد شود که این امر باعث شد ارز دلال‌ها وارد بازار شود و اتفاقاتی در این بازار رخ دهد و بالا رفتن نرخ ارز بخشی از آن به دلیل اجرای الزامات FATF بود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با انتقاد از در اختیار گذاشتن اطلاعات بانکی و مالی کشور به گروه مالی FATF اضافه کرد: حرف ما با دولت این هست که چرا قراردادهای پنهانی منعقد می‌شود.

دهقان تصریح کرد: البته در زمان تصویب CFT در مجلس بنده از آقای ظریف سوال کردم آیا شما تصمین می‌دهید که پس از تصویب CFT مشکلات ما حل شود؟ وی گفت: بنده تضمین نمی‌دهم اما ما بهانه‌ای را از دست آمریکایی‌ها با این تصویب می‌گیریم و فشاری را از روی دوش کشور بر می‌داریم.

نظر شما