شناسهٔ خبر: 150900 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مصری:تطبیق قوانین توسط هیات عالی مجمع ضرورت دارد

مصری/2 عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت:ضرورت دارد مجمع قوانین مصوب مجلس را با سیاست های کلی و قانون برنامه ششم تطبیق دهد و مجلس نیز تبعیت می‌کند.

به گزارش «نماینده»، عبدالرضا مصری با تأکید بر لزوم شکل گیری شورای عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام، گفت: طبق قانون اساسی وظیفه شورای نگهبان تطبیق قوانین با شرع و قانون اساسی است و در حوزه تطبیق قوانین با سیاست های کلی نظام وظیفه ای ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: باید نهادی بررسی تطبیق قوانین با سیاست های کلی نظام را برعهده بگیرد. این سیاست ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام آماده شده و توسط رهبر انقلاب ابلاغ می شود. قرار نیست مجمع تنها یکسری سیاست ها را تعریف کند و بعد آن سیاست ها را بگذارد روی طاقچه، مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط هیات عالی باید بر اجرای سیاست ها نیز نظارت کند و مجلس شورای اسلامی نیز از مجمع تشخیص تبعیت دارد.

وی ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام با تدوین سیاست های کلی نظام مسیر حرکت را روشن می‌کند و وسیله حرکت در مجلس شورای اسلامی مشخص می‌شود.

مصری با تاکید بر اینکه با توجه به ساختارهای موجود، ضرورت دارد مجمع قوانین مصوب مجلس را با سیاست های کلی و قانون برنامه ششم تطبیق دهد، تصریح کرد:تطبیق قوانین مصوب مجلس با سیاست های کلی نظام برعهده شورای نگهبان نیست و اگر بخواهیم این وظیفه را نیز بر دوش شورای نگهبان بگذاریم، باید در قانون اساسی بازنگری شود تا شورای نگهبان قوانین را با شرع، قانون اساسی و سیاست های کلی نظام تطبیق دهد.

وی ادامه داد: در زمان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه نیز مجمع ایرادات زیادی به لایحه گرفت که مجلس ایرادات مجمع را نیز رفع کرد. در این زمینه همکاری خوبی بین مجمع و مجلس وجود دارد.

نظر شما