شناسهٔ خبر: 150897 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

چرا مجلس به تفکیک وزارتخانه ها رای منفی داد؟

علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت:با تفکیک وزارتخانه ها در هر شهرستان دو ساختمان ایجاد می شود و ایجاد ساختمان های جدید برای وزارتخانه ها حداقل هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

به گزارش «نماینده» علی بختیار، با اشاره به ریخت و پاش ها در برخی وزارتخانه ها، گفت: شرایط کشور در وضعیت کنونی بسیار حساس است و امروز با گرفتاری های کشور در حوزه اقتصاد که متاثر از خروج آمریکایی ها از برجام شده باید مانع این ریخت و پاش ها شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: موضوعی که مدیران کشور باید به آن اهتمام داشته باشند این بوده که انضباط مالی را رعایت و از هزینه های دستگاهی که در آن مدیریت می کنند بکاهند.

طی ۱۵ سال اخیر ساختمان های دولتی ۲ برابر شده است

وی با بیان اینکه دستگاه ها باید منابع خود را در جهت سرمایه گذاری و بخش های اولویت دار همانند تملک دارایی های سرمایه ای سوق دهند، ادامه داد: گاهی منابعی در مجلس به تملک دارایی های سرمایه ای اختصاص می یابد، اما به نام تملک دارایی های سرمایه ای در بخش جاری هزینه می شود که این ریخت و پاش ها امروز بلای جان کشور شده است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: بخش زیادی از بوروکراسی های اداری که امروز در دستگاه های اجرایی ایجاد شده به این دلیل بوده که طی ۱۵ سال اخیر ساختمان های دولتی ۲ برابر شده و تعداد پرسنل اداری افزایش یافته است.

بختیار با بیان اینکه امروز بخش خصوصی برای هر نوع فعالیت اعم از آب و برق تا موافقت اصولی باید از دولت مجوز اخذ کند، افزود: سیاست های کلی اصل ۴۴ به این دلیل تعیین شد که تمامی فعالیت ها به بخش خصوصی واگذار شود، لذا اگر قرار باشد تمام مجوزها و موافقت های اصولی در دست دولت باشد، اصل ۴۴ و خصوصی سازی معنایی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه با بزرگ شدن دستگاه اجرایی ریخت و پاش ها بیشتر می شود، ادامه داد: دلیل اینکه مجلس به تفکیک وزارتخانه ها رای مثبت نداد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، تعاون، کارو رفاه اجتماعی به دو وزارتخانه تبدیل شوند، این بوده که با تفکیک در هر شهرستان دو ساختمان ایجاد می شود و ایجاد ساختمان های جدید برای وزارتخانه ها حداقل هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

دولت باید سالی ۵ درصد کوچک و ۵ درصد از هزینه های خود بکاهد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه لایحه دولت برای تفکیک وزارتخانه ها به این دلیل رد شد که جلوی ریخت و پاش دستگاه های اجرایی و اداری گرفته شود، تاکید کرد: در برنامه  ششم توسعه تاکید شده که دولت سالی ۵ درصد کوچک و ۵ درصد از هزینه های خود بکاهد و رییس جمهور و وزرا برای کوچک سازی دولت باید عزم جدی داشته باشند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در کشوری همانند ژاپن با جمعیت ۳ برابری ایران، دولت با ۱۶۰ هزار نفر اداره می شود اما در ایران که شعار کوچک سازی داده شده دولت روزبه روز بزرگتر شده و این آسیب بزرگی برای اقتصاد و سرمایه گذاری در کشور ایجاد کرده است

نظر شما