شناسهٔ خبر: 150880 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

کنترل منابع محدود در حوزه درمان با اجرای جامع طرح پزشک خانواده

شهریاری رییس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس بابیان اینکه کنترل منابع محدود درحوزه درمان با اجرایی طرح پزشک خانواده امکان پذیر است،گفت: اجرایی طرح پزشک خانواده به طریق جامع کار دشواری است.

به گزارش «نماینده» حسینعلی شهریاری درباره وضعیت اجرایی طرح پزشک خانواده در کشور، گفت: طرح پزشک خانواده به طریق جامع اجرایی نشده است و از همین رو اجرای طرح پزشک خانواده به طریق جامع کاردشواری است زیرا اجرایی کامل طرح پزشک خانواده وسیستم ارجاع  با مقاومت‌های از سوی مردم بطور حتم روبرو خواهد شد.

اجرایی طرح پزشک خانواده به طریق جامع راهکاری برای بهبود  ساختار حوزه سلامت

  نماینده  مردم زاهدان در مجلس شورای  اسلامی بابیان اینکه اجرایی طرح پزشک خانواده به طریق جامع وکامل راهکاری برای بهبود ساختار حوزه سلامت و درمان است تصریح کرد: به ازای هرچند هزار نفر، پزشک خانواده درنظرگرفته شود بنابراین بیمار با این اوصاف به غیراز موارد اورژانس برای هرگونه  بیماری و مشکلی می‌بایست به پزشک خانواده مراجعه کند.

وی تصریح کرد: پزشک خانواده پس از معاینه  بیمار، اگر لازم بداند بیمار را به متخصص برای انجام اقدامات تخصصی در حیطه پزشکی ارجاع می‌دهد و در غیر اینصورت پزشک خانواده با اقدامات پزشکی فرد را مدوا می‌کند.

 شهریاری افزود: پس از ارجاع  بیمار توسط  پزشک خانواده به متخصص، پزشک مختصص نیز اگر صلاح بداند، می تواند برای انجام  اقدامات درمانی تخصصی تر فرد بیمار را  به مراکز فوق تخصصی ارجاع دهد  واین در  حالی است که نزدیکترین مسیر برای رسیدن  به عدالت  اجرایی دقیق سیستم پزشک خانواده است بطور مثال پزشک خانواده می تواند در بسیاری از هزینه های درمانی نیز صرفه جویی کند زیرا شاهد هستیم فرد بیمار برای سرماخوردگی ساده نیز به پزشک متخصص مراجعه می کند.

کنترل منابع محدود درحوزه درمان با  اجرایی جامع طرح پزشک خانواده

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت  منابعی که ما در حوزه بهداشت و درمان بدان روبرو هستیم، بهترین راهکار اجرایی طرح پزشک خانواده وسیستم ارجاع است.

ایجاد سامانه پرونده الکترونیکی کار ساده ای نیست

رییس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس یادآورشد: ایجاد سامانه پرونده الکترونیکی کار ساده ای نیست زیرامی بایست آمار و اطلاعات کل کشور درآن ثبت شود تا افراد بر مبنای پزشک خانواده تقسیم بندی شوند و این در  حالی است که دولت، مجلس و مردم  باید با  هماهنگی هم با اجرایی طرح پزشک خانواده حوزه بهداشت ودرمان را ساماندهی کنند.

نظر شما