شناسهٔ خبر: 150874 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

کواکبیان در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» مطرح کرد؛

نمره مجلس دهم بالاتر از ۱۲ نیست/ با این وضعیت، مجلس را در راس امور نمی‌بینم/چرا باید کارها در مجلس بر محور رئیس بچرخد

کواکبیان عضو فراکسیون امید تصریح کرد: در یک کلمه اگر بخواهم نمره ای به مجلس بدهم قطعا آن نمره بالاتر از ۱۲ نیست.

مصطفی کواکبیان"نماینده اصلاح طلب مردم تهران" ۱۸ مهر ماه پس از پایان جلسه رسمی مجلس مهمان سایت و ماهنامه«نماینده» شد، او که در مجلس هشتم نماینده مردم سمنان بود در انتخابات مجلس دهم در فهرست امید(اصلاح طلبان) قرار گرفت و بار رای مردم تهران راهی بهارستان شد.

او پس از حضور در خانه ملت در فراکسیون امید حضور پیدا کرد و هم اکنون از نیروهای شناخته شده این فراکسیون به حساب می آید البته این نماینده اصلاح طلب از منتقدان شورای عالی سیاستگذرای اصلاح طلبان است و  بر تشکیل پارلمان اصلاحات در جریان متبوعش تاکید دارد.

بیشتر وقت گفتگو با کواکبیان به عملکرد مجلس دهم اختصاص پیدا کرد، در پایان هم او نسبت به ترمیم تیم اقتصادی دولت و معرفی شریعتمداری به عنوان وزیر کار موضع گیری کرد.

قبل از آغاز رسمی گفتگو، نماینده اصلاح طلب مجلس فعالیت «نماینده» در عرصه رسانه بخصوص در حوزه قانون گذاری را به فال نیک گرفت و خطاب به دست اندرکاران این رسانه، گفت: جا دارد از زحمات شما تشکر و قدردانی کنم، بنده اهل رسانه ام و به خوبی در جریان مسائل و سختی های کار در عرصه رسانه هستم، در بین رسانه های مکتوب حتما«نماینده»، در رتبه نخست قرار دارد و خوشحالم که با خبرنگاران این رسانه گفتگو می کنم.

آنچه پیش رو دارید گفتگو با مصطفی کواکبیان در حاشیه بازدید از سایت و ماهنامه«نماینده» است:

مصطفی کواکبیان"نماینده مردم تهران" درپاسخ به این سوال«عملکرد مجلس دهم را تاکنون چگونه ارزیابی می کنید؟»، گفت:هر دوره مجلس را از سه جهت می توان نسبت به دوره های قبل مقایسه کرد، نخست سطوح نمایندگان است. نمایندگان در دوره های قبل بیشتر به وظایف ذاتی خود واقف بودند اما شرایطی به وجود آمده است که نمایندگان کمتر به ذات رسالت و وظیفه شناسی که باید داشته باشند می پردازند. نکته دوم آنکه، در نظر گرفتن مطالبات عمومی مردم، کمتر شده است.

وی به تبیین سومین نکته درباب تفاوت مجالس گذشته با دوره فعلی پرداخت و اظهارداشت: سومین عامل کاهش قدرت نظارتی مجلس است. به عنوان  مثال معتقدم قدرت نظارتی مجلس هشتم، رسیدگی به مطالبات عمومی مردم و سطح نمایندگان بهتر از مجلس هفتم و مجلس هفتم نیز بهتر از مجلس ششم بوده است البته در رابطه با سطح معلومات و مدرک تحصیلی، مجلس دهم بالاتر از مجلس نهم است و  حدود ۸۰ نفر از نمایندگان در مجلس دهم از مدرک تحصیلی دکتری  برخوردارند و حدود ۴۰-۵۰ نفر از نمایندگان در مجلس عضو هیئت علمی هستند.

نماینده مردم تهران با بابیان اینکه این مسائل را به صورت عمومی مطرح کردم و و قصد پرداختن به موضوع را از زاویه آسیب شناسی ندارم، به مشکلی که پیش روی مجلس کنونی قرار دارد اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات در مجلس دهم، وجود سه فراکسیون است که در مجلس وجود دارد. به عنوان مثال در مجلس هشتم چنین مشکلی نداشتیم. دو فراکسیون بود یک فراکسیون خط امام و دیگری فراکسیون اصول گرایان و در آن مجلس اصلاح طلبان اقلیت بودند که کاملا در طرح ها و لوایح مشخص بود.

کواکبیان درباره اینکه"ریشه به وجود آمدن فراکسیون مستقل در مجلس دهم چیست؟"، تاکید کرد: این جمله را بارها تکرار کرده ام که لیست ما ۱۵۸ نفر بودند و عکس یادگاری با ما گرفتند ولی زنبیل خود را در جایی دیگر گذاشته اند. معتقدم اگر بخواهیم به این وضعیت پایان دهیم باید نظام انتخابات را حزبی کنیم.

وی به ایام انتخابات مجلس و فعالیت شورای عالی سیاستگذرای اصلاح طلبان در آن برهه اشاره می کند و می گوید: آن زمان در شورای عالی، عضو هیئت رئیسه بودم، موضوعی مطرح شد مبنی بر اینکه چند لیست ندهیم و کلا یک لیست باشد. دولتی ها هم می خواستند لیست مجزایی بدهند. نظر بنده بر این بود که لیست مجزا باشد و هر کس بر اساس وزن خود شرکت کند ولی در مجموع این جمع بندی مورد پذیرش واقع نشد.

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه به طور مشخص لیست تهران را نمی‌گوییم، گفت: در لیست شهرستانها کسانی را داشته‌ایم که حتی یک بار هم در فراکسیون نیامده اند. این حالت ژله‌ای تکلیفها را مشخص نمیکند. به عنوان مثال نمی‌توانیم حدس بزنیم در فلان طرح نتیجه چه می شود بنابراین، انگیزه برای کار جدی وجود ندارد.

کواکبیان یادآور شد: در مجلس هشتم می‌دانستیم تمام طرح‌هایی که میدهیم تصویب نمیشود اما با این حال حرفمان را میزدیم و صدای خود را میرساندیم.

وی با بیان این مطلب"اما اینجا(مجلس کنونی) نمی‌دانیم زحمتی که برای یک طرح کشیده می‌شود سرانجام آن منتج به چه نتیجه ای می شود، اظهارداشت: به عنوان مثال می توان طرح عفو عمومی را ذکر کرد. معتقدم طرح بسیار پسندیده ای بود، هم می توانست سرمایه های خارجی را وارد کشور کند و هم آنهایی که اقدام ضد انقلابی و براندازانه نداشتند بتوانند بازگردند و در داخل هم اعتماد عمومی بهتر و اقتدار بیشتری برای نظام به ارمغان می اورد که با ۵-۶ رای کمتر در مجلس رای نیاورد.

نماینده اصلاح طلب مجلس تاکید کرد: اگر شما در اقلیت محض باشید کاملا مشخص است که نتیجه بخش نیست اما برای ثبت تاریخ و موضع گیری ها به فعالیت خود ادامه می دهید.

کواکبیان با اشاره به اینکه حدود دو سال و نیم است که از مجلس دهم می‌گذرد و من هر ماه کارنامه عملکرد را به نمایندگان می دهم، تصریح کرد: واقعیت این است که از مجموعه تذکرات نطق های خود ناراضی نیستم ولی از عملکرد فراکسیون خودم دل خوشی ندارم. چون فراکسیونی که مدعی هستیم ۱۲۰ نفر نماینده در مجلس داریم خیلی بیشتر از حال حاضر باید تاثیر گذار می بود.

وی تنها  راه حل  را حرکت به سمت انتخابات حزبی عنوان کرد و افزود: با این حال ناامید نیستیم و نهایت تلاش خود را می کنیم.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بزرگترین عملکرد مجلس دهم را بررسی و تصویب برنامه ششم خواند و گفت:آقای لاریجانی نامه ای برای مقام معظم رهبری نوشت. فلسفه نامه این بود که ما بتوانیم لایحه ای که از طرف دولت می آید، هر بلایی که سر آن می خواهیم بیاوریم. این تفسیر را شورای نگهبان قبول ندارد و معتقد است طرحی که از طرف دولت آمده است نباید از فلسفه اصلی اش خارج شود.

کواکبیان با بابیان این مطلب ۳۴ ماده لایحه برنامه ششم دولت را در مجلس به ۱۴۴ ماده رساندیم، خاطرنشان کرد:بعد از آنکه کمیسیون تلفیق برای نتیجه گیری آورد، آقای نوبخت در جلسه فراکسیون اعتراض کرد و گفت این ۱۴۴ ماده ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بار مالی بر دوش دولت می گذارد. از عهده چنین برنامه ای بر نمی آییم و نباید این برنامه تصویب شود.

وی افزود: ما هم هماهنگ کردیم که رای منفی بدهیم اما  در جلسه ناهار متوجه نشدیم که چه بین نوبخت و لاریجانی گذشت که در جلسه علنی آقای نوبخت گفت با طرحی که ارائه شده است موافق هستیم و ان شاالله تصویب شود.

عضو فراکسیون امید گفت: در ملاقاتی که فراکسیون با رئیس جمهور داشت، دکتر روحانی گلایه داشت از اینکه چرا چنین طرحی تصویب شده است. من هم در پاسخ گفتم: «نماینده شما اعتراض به طرح نداشت، فراکسیون قصد مخالفت با این طرح را داشت اما آقای نوبخت نظر خود را مطرح نکرد.»

کواکبیان با اشاره به اینکه من به این مساله اعتراض کردم که چرا آقای لاریجانی به رهبری نامه زدند، اظهارداشت: باید روال عادی در این موضوع طی می شد و شورای نگهبان آن را رد می کرد و در نهایت به مجمع می رسید.

وی تاکید کرد: همین طرح که حاصل عملکرد مجلس است را دولت اجرا نمی کند و از ابتدا این طرح را قبول نداشته است. دولت با این برنامه خیلی همراهی نمی کند ضمن آنکه هر دقیقه مجلس ۴۰ میلیون تومان هزینه دارد. آن که بخواهد در صحنه عملی برای معیشت مردم کارگشا باشد عملا  بی نتیجه مانده است، نمی خواهم بگویم این برنامه بی فایده است اما قطعا آن تاثیری که می‌توانستیم در این زمان بندی که گذاشتیم با همکاری بهتر حاصل مطلوب تری را داشته باشیم.

نماینده مردم تهران به دیدار اخیر نمایندگان با مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: در آن دیدار رئیس مجلس از طرح ها و لوایح مهمی که توسط مجلس دهم به سر انجام رسیده بود به رهبر انقلاب  گزارش داد به هرحال هم مقام معظم رهبری و هم حضرت امام مجلس را در راس امور می دانند اما با توجه به عملکرد فعلی مجلس، این وضعیت در راس امور بودن نیست.

از کواکبیان سوال شد«با توجه به اینکه انتخابات مجلس سال ۹۸ برگزار خواهد شد،آیا فراکسیون امید برنامه ای برای تاثیرگذاری بیشتر مجلس ندارد؟، گفت:در جلسه هیئت رییسه فراکسیون متذکر شدم که سال سوم، آخرین سال برای پیگیری مسائل مهم است چرا که در سال چهارم نمایندگان به امور انتخابات می پردازند بنابراین قرار بر این شد که به مجمع عمومی گذاشته شود و کل اعضای فراکسیون یک فهرست از مهترین اولویت ها را مطرح کنند و سپس جمع بندی شود.

وی معتقد است: اگر ۴-۵ طرح جدی را مطرح کنیم بهتر از این است که طرح های زیاد، بی نتیجه بدهیم به همین جهت مقرر شد بعد از تعطیلات مجلس، مجمع عمومی برگزار و اولویت بندی  و تقسیم کاری درونی بین خود اعضا انجام شود.

* نمره به مجلس دهم 

عضو فراکسیون امید تصریح کرد: در یک کلمه اگر بخواهم نمره ای به مجلس بدهم قطعا آن نمره بالاتر از ۱۲ نیست.

کواکبیان اذعان داشت: بارها در مجلس تذکر داده ام چرا باید کارها در مجلس بر محور رئیس بچرخد؛ مجلس را برای موضوع های بی اهمیت غیر علنی می کنند که در بعضی از موضوعات اگر علنی هم باشد هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. به عنوان مثال اخیرا ۴ ساعت جلسه غیر علنی در مجلس برگزار شد و نتیجه این شد که کمیسیون ها بروند در مورد بنزین و بسته های حمایتی فکر کنند.

وی با بیان اینکه بنده  با جلسه غیر علنی، غیر رسمی موافق نیستم، گفت: خود قانون اساسی پیش بینی کرده است که یک سوم نمایندگان باید درخواست بدهند یا وزیری برای مساله ای خاص درخواست بدهد که جلسه غیر علنی تشکیل شود از این رو  روال خاص خود را دارد، اما تفسیری که آقای لاریجانی دارد این است که می توانیم جلسه غیر علنی- غیر رسمی داشته باشیم و  این برخورد، سلیقه ای است.

نماینده مردم تهران بر تحقیق و تحفص از مجلس تاکید کرد و افزود: در برنامه ای"پیشران" که با حضور دکتر احمد توکلی و بنده از شبکه چهار پخش شد، گفتم بیاییم بودجه مجلس پنجم را با بودجه مجلس دهم مقایسه کنیم، رقم ها خیلی متفاوت است. در بحث شفافیت گفتیم که از عملکرد خود مجلس تحقیق و تفحص شود.

کواکبیان در پاسخ به این سوال" براساس آخرین اخبار قرار است محمد شریعتمداری برای وزارت کار معرفی شود، آیا او را گزینه ای مناسب برای وزارتخانه مهم کار می دانید و اینکه تکلیف استیضاح او در مقام وزیر صمت به کجا انجامید؟، گفت:در ابتدا لازم است ذکر کنم که دکتر روحانی برای انتخاب وزرا با من مشورت نکرده است.

وی اضافه کرد: قرار است ۲۹ مهر ماه، بعد از تعطیلات مجلس وزرا مشخص شوند و تا آن روز هم تغییرات مشخص نیست. نمی توانیم به طور قطع بگوییم چه کسانی برای این پست ها مطرح شده اند، باید رسما اعلام وصول شود تا بتوانیم در مورد آنها نظر دهیم.

نماینده مردم تهران درخصوص آخرین وضعیت استیضاح وزیر صمت نیز گفت: طبیعتا اگر آقای شریعتمداری برای وزارت دیگری معرفی شود، موضوع استیضاح منتفی خواهد شد.

کواکبیان درپاسخ به این سوال"آیا با انتقادهایی که به عملکرد شریعتمداری در وزارت صمت مطرح می شود او گزینه مناسبی برای وزارت کار است و چرا رئیس جمهور مُصر است از او در کابینه استفاده کند؟"، اظهارداشت:  نظر شخصی من این است که اگر دولت قصد استفاده از این گزینه را دارد باید در همین حوزه(صنعت و تجارت) فعالیت کند از این رو استیضاح شود و به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ دهد. اگر مبانی منطقی برای استیضاح وجود داشته باشد و رای نیاورد دیگر نمی توان او را معرفی کرد اما اگر استیضاح رای نیاورد می تواند با قدرت بیشتری ادامه دهد چرا که می گوید، من را استیضاح کردند ولی باز هم به من رای اعتماد داده شد.

نظر شما