شناسهٔ خبر: 150867 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

پاپی زاده:حفظ محیط زیست دغدغه کلانتری نیست

پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی با تاکید بر لزوم عزل رییس سازمان محیط زیست، گفت: فردی باید در راس سازمان قرار گیرد که مهمترین دغدغه‌اش حفظ محیط زیست باشد.

به گزارش «نماینده»،عباس پاپی زاده با تاکید بر اینکه معضلات بیشمار محیط زیست بیانگر این است که باید در ساختار تشکیلاتی سازمان حفاظت محیط زیست تغییراتی ایجاد و اصلاح شود، گفت: متاسفانه موافقت کلانتری با امور غیرکارشناسی مانند صدور مجوز شکار، راه اندازی قرق‌های اختصاصی، فروش مجوز به گردشگران خارجی، مجوز انتقال آب و سدسازی و همچنین حمایت از محصولات تراریخته نشان می دهد در کلانتری تعصبی نسبت به محیط زیست کشور وجود ندارد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه رییس سازمان حفاظت محیط زیست مقابله و مبارزه با عوامل تخریب‌کننده محیط زیست را وظیفه خود نمی داند و در این رابطه  به صورت منفعل عمل می‌کند، افزود: محیط زیست باید از دولت جدا شده و به صورت مستقل فعالیت کند تا بتواند از عوامل مخرب محیط زیست و انجام پروژه‌های دولت که تهدیدکننده محیط زیست است جلوگیری کند.

پاپی زاده با بیان اینکه در پروژه‌های عمرانی پیوست های زیست‌محیطی رعایت نمی‌شود، ادامه داد: مسئولان محیط زیست در این رابطه مماشات، مصلحت‌اندیشی و ملاحظه‌کاری می کنند و این مهم نزد آنها از اهمیت کافی برخوردار نیست.

دولت بزرگترین عامل مخرب محیط زیست است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه دولت بزرگترین عامل مخرب محیط زیست است، تصریح کرد: متاسفانه 360 دشت آبی از مجموع 610 دشت آبی کشور از بین رفته و وضیعت دشت های کشور بحرانی است و دیگر امکان برداشت آب وجود ندارد.

مسئولان محیط زیست نظارتی بر تصمیمات وزارت نیرو ندارند

وی با تاکید بر اینکه سطح سفره های زیرزمینی از خط قرمز عبور کرده است، گفت: پیوست های زیست محیطی در 10 درصد سدها رعایت نشده است: این نشانه این است که مسئولان محیط زیست نظارتی بر تصمیمات وزارت نیرو ندارند و قواعد زیست محیطی را الزامی نکرده اند.

اغلب تالاب های کشور به کانون ریزگرد تبدیل شده اند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه اغلب تالاب های کشور به کانون ریزگرد تبدیل شده اند و گسترش ریزگردها افزایش مهاجرت و بیماری ها را به دنبال داشته است، افزود: ریزگرد از بزرگترین پدیده های زیست محیطی تاریخ ایران است؛ متاسفانه تالاب هورالعظیم که پوشش گیاهی بسیار فشرده داشت و اشتغال‌زایی مناسبی را برای ساکنان منطقه داشت در حال حاضر در آتش سوء مدیریت می سوزد و محیط زیست هیچ گونه اقدامی برای بهبود آن نکرده است.

پاپی زاده با بیان اینکه وضعیت تالاب و دریاچه های هورالعظیم، جازموریان، بختگان، هامون، ارومیه و گاوخونی بحرانی است، یادآور شد: سدسازی‌ها و بی توجهی به حقابه وضعیت بحرانی تالاب‌ها را رقم زده این در حالی است که رییس سازمان محیط زیست تاکنون تلاشی برای پیگیری حقابه تالاب‌های بین المللی نداشته است.

اغلب مناطق کشور درگیر چالش‌های زیست محیطی هستند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه اغلب مناطق کشور درگیر چالش‌های زیست محیطی هستند، گفت: میزان چالش ها به اندازه‌ای است که کنترل آنها با بودجه های دولتی به هیچ وجه امکان پذیر نیست؛ چنین هزینه‌هایی سنگینی را سازمان حفاظت محیط زیست با مماشات، عدم نظارت و پیگیری مطالبات زیست محیطی متوجه کشور کرده بنابراین افراد سیاسی در این راس این مجموعه نمی توانند برای محیط زیست کشور مثمرثمر باشند زیرا تصمیم گیری سیاسی را جایگزین تصمیمات کارشناسی می کنند.

وی با انتقاد از اینکه وضعیت گونه های نادر جانوری بحرانی است و محیط زیست هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت آنها نداشته است، تصریح کرد:  محیط زیست حیات وحش را فدای منفعت طلبی خود کرده و بخشی از درآمد خود را از طریق صدور مجوز شکار و قتل و عام حیات وحش تامین می کند.

فردی باید در راس سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد که مهمترین دغدغه اش حفظ محیط زیست باشد

پاپی زاده افزود: محیط زیست نباید به دنبال درآمدزایی باشد بلکه وظیفه اش حفاظت از محیط زیست است؛ انتظار می رود فردی در راس این سازمان قرار گیرد که مهمترین دغدغه‌اش حفظ محیط زیست باشد و اهمیت محیط زیست را درک کرده تا خود باعث بحرانی‌تر شدن شرایط و وضعیت محیط زیست کشور نشود.

رییس و مسئولان محیط زیست حامی محصولات تراریخته هستند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه کشورهایی که خود تولیدکننده محصولات تراریخته هستند استفاده از این محصولات را ممنوع کرده‌اند، ادامه داد: در ایران رییس و مسئولان محیط زیست حامی محصولات تراریخته هستند و این جای تاسف دارد زیرا این محصولات آسیب های زیانباری را برای سلامت انسان و محیط زیست به همراه دارد./

نظر شما