شناسهٔ خبر: 150851 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

آیت‌الله سیدمحمدخامنه‌ای: اربعین میراث مهم بشری است

سید محمد خامنه ای رئیس بنیاد بین‌المللی ایرانشناسی گفت: راهپیمایی اربعین از میراث مهم بشری است که از زوایای مختلف نیز قابل مطالعه و بررسی است.

آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای رئیس بنیاد بین‌المللی ایرانشناسی امروز در همایش "اربعین میراث معنوی مشترک ملل جهان اسلام" طی سخنانی راهپیمایی اربعین حسینی را یکی از میراث مهم بشری و همچنین از معقولات مهم شیعی دانست و گفت: بسیاری از میراث‌ها را می‌توان با حواس بینایی درک کرد اما بتدریج اتفاق می‌افتد که در اینگونه مسائل به تفکر نیز روی آورده شود.

وی با بیان اینکه اربعین دارای معنای بسیار والایی است اظهار کرد: راهپیمایی اربعین حسینی را می‌توان از زوایای مختلف مورد مطالعه و بررسی قرار داد که از جمله آنها چشم‌انداز تاریخی است. از زوایای قابل مطالعه دیگر این جریان بُعد هدفمند بودن و فرهنکسازی آن برای تمام بشریت در طول تاریخ است.

رئیس بنیاد بین‌المللی ایرانشناسی یادآور شد: البته تاریخ به معنای صحیح وجود ندارد چرا که بخشهایی از تاریخ شامل گفتارها و نوشتارهای جعلی است که این نیازمند تحلیل‌های بسیاری است.

آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای راهپیمایی اربعین را یکی از آموزه‌های اهل‌بیتی دانست و گفت: اگر یادآوری این اتفاق بزرگ نبود، اگر یادی از جریان عاشورای حسینی نبود، هیچگاه در مقابل حکومت ظالم مخالفانی پیدا نمی‌شد. این مسیر پس از شهادت امام حسین(ع) با نقش‌آفرینی امام سجاد(ع) و تلاشهای فراوان آن حضرت آغاز و تا امروز نیز ادامه دارد.

وی تاکید کرد: در زیارت عاشورا پیش از سلام بر امام حسین(ع) لعن بر دشمنان آن حضرت را بیان می‌کنیم و این یعنی همیشه باید در برابر ظالم و ظلم جبهه گرفت و در مقابل آن کوتاه نیامد.

علیزاده معاون امور بین‌الملل بنیاد ایرانشناسی نیز در بخشی از این مراسم گفت: سال گذشته بیانیه‌ای مبنی بر اینکه اربعین به یک میراث معنوی تبدیل شده از سوی بنیاد ایرانشناسی منتشر شد و به زبانهای مختلف نیز ترجمه و به کشورهای گوناگون و ایرانشناسان بسیاری انتقال داده شد. امسال نیز درصدد بررسی و مطالعه ابعاد بیشتری از راهپیمایی اربعین هستیم.

نظر شما