شناسهٔ خبر: 150844 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پلیس ایران هوشمند می‌شود + جزئیات

پلیس مشاور فرمانده ناجا از تسریع در روند هوشمندسازی پلیس گفت:‌به زودی شاهد تحولات ژرف و بنیادی در خدمات الکترونیک پلیس با بهره‌مندی از هوش مصنوعی خواهیم بود.

به گزارش «نماینده»، سردار سعید منتظرالمهدی مشاور عالی فرمانده ناجا، با اعلام خبر فوق، اظهار داشت: بنا بر تأکید فرمانده ناجا فرآیند هوشمندسازی پلیس که از سال‌های قبل کلید خورده است، تسریع می‌یابد.

مشاور عالی فرمانده ناجا تصریح کرد: چند وقتی است که به مناسب‌های مختلف از  هوشمندی و پلیس هوشمند سخن به میان می‌آید؛ این نامگذاری و مفهوم‌سازی از سر انتساب نبوده بلکه از خواستگاه معرفتی و یک ضرورت کاربستی حکایت دارد.

وی گفت: بنا بر رهنمودهای راهبردی رهبر فرزانه انقلاب در قالب مفاهیمی همچون مجاهد مسئول، یار مهربان، پلیس مقتدر و خدمت‌رسان و امثالهم و همچنین بر اساس تحولات ریز اجتماعی و تغییرات روزافزون در رفتارهای فردی و جمعی هموطنان پلیس به این سمت گام برداشته است.

این مقام ارشد نیروی انتظامی به مأموریت‌های پلیس همانند پلیس‌های دنیای مدرن پرداخت و گفت: مأموریت‌ها هم از حیث چیستی و هم از حیث چگونگی دستخوش تحولی ژرف و پرشمول خواهند شد بنابر این دیگر نمی‌توان با راهبردهای سنتی، مأموریت‌های پلیس را به صورت سودمند و اثربخش به نتیجه رساند.

وی تأکید کرد: به همین جهت ناگزیریم که گام در قلمرو و حیطه هوشمندی و حتی فراهوشمندی نهادها، طرح‌ها با تدبیرها نهیم.

سردار منتظرالمهدی به حیطه هوشمندی پرداخت و تصریح کرد: وقتی از هوشمندی سخن به میان می‌آید دو نوع هوشمندی مدنظر است نقطه بیانی مدیریت هوشمند و دیگری مدیر هوشمند که منظور از مدیریت هوشمند بهره‌گیری از فرآیندها و سبک‌هایی است که به اداره کارآمدی سازمان نتیجه می‌رساند و موجب کاهش خطا و کاستی‌ها شده و بستر انجام سریع و دقیق مأموریت را مهیا می‌سازد.

وی گفت: هنگامی که از مدیر یا فرمانده هوشمند صحبت می‌کنیم منظور ما همان مدیری است که تراز برخورداری از برخی ویژگی‌های ادراکی، ذهنی،دانشی و فرهنگی وی بیش  از میانگین نرمال جامعه است.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور به تغییرات و نحوه خدمت‌رسانی به هموطنان پرداخت و اعلام کرد:‌ در روزها و سال‌های اخیر شاهد تغییراتی اساسی در نحوه خدمت‌رسانی به مردم هستیم از ایجاد سامانه‌های هوشمند و استفاده از تجهیزات نوین با بهره‌مندی از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف از جمله گذرنامه، گواهینامه، خدمت سربازی گرفته تا  خدمات الکترونیکی، اپتیکی و دوربین‌های کنترل ترافیک و تکمیل باندهای اطلاعاتی و آگاهی.

وی اظهار امیدواری کرد:‌به زودی شاهد تحولات ژرف و بنیادی در دنیای دیجیتال و خدمات الکترونیکی پلیس به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمت به مردم خواهیم بود.

مشاور عالی فرمانده ناجا گفت: بر این اساس چندین تیم تخصصی درون و برون‌سازمانی و بخش‌های مختلف از پلیس‌های تخصصی در قالب کارگروه مشترکی روی پروژه‌های متعدد در حال بررسی، اقدام و عمل هستند.

سردار منتظرالمهدی اعلام کرد: استفاده از اینترنتی اشیاء در زمینه امنیت و همچنین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در زمینه ارائه خدمت، آموزش و شبیه‌سازی مجموعه‌ها از جمله مواردی است که مورد نظر این کارگروهویژه است.

وی ادامه داد: ارتباط هدفمند با مراکز پژوهشی، طرح مسائل و مشکلات پلیس برای جامعه نخبگان و دریافت راه‌حل، راهبری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تطابق توانمندی‌های نخبگان با نیازهای پلیس از جمله مواردی است که در این زمینه در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: این اقدامات پلیس بتواند رضایت مردم را بیش از پیش فراهم سازد.

نظر شما