شناسهٔ خبر: 150841 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز

دولت سازمان تامین اجتماعی را آچار فرانسه می داند

سیدمحمدجواد ابطحی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه دولت سازمان تامین اجتماعی را آچار فرانسه می داند، از نفوذ دولتی در این سازمان انتقاد کرد و گفت: باید در نوع رابطه بین دولت و سازمان تامین اجتماعی بازنگری شود.

به گزارش«نماینده»، سید محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات بیمه شدگان تامین اجتماعی و سهم کارفرما در پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی، گفت: کارفرما طبق قانون حق بیمه را پرداخت می کند اما دولت همواره از پرداخت سهم بیمه طفره می رود و جالب اینکه اگر کارفرما لیست بیمه نیروهای خود را دیر ارسال کند، جریمه می شود ولی دولت از بابت ندادن حق بیمه جریمه نمی شود.

وی با طرح این سوال که چطور دولت حق بیمه تامین اجتماعی را پرداخت نمی کند، جریمه نمی شود، افزود: به دلیل همین پرداخت نکردن حق بیمه، دولت همیشه به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تاکید کرد: با اینکه کارفرما بیشترین سهم را در پرداخت حق بیمه دارد اما متاسفانه هیچگونه تصمیم گیری در سازمان تامین اجتماعی ندارد و دولت با آنکه حق بیمه را پرداخت نمی کند همواره در این سازمان نفوذ دارد.

ابطحی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی باید مستقل باشد تا دولتی ها در آن نفوذ نکنند، گفت: دولت این سازمان را مثل آچار فرانسته می داند و هر وقت خواست از بودجه آن به بخشهای دیگر می دهد و هر فردی را بخواهند در این سازمان و شرکت های وابسته آن نصب می کنند.

وی با اشاره به نتیجه نفوذ دولت در سازمان تامین اجتماعی و شرکت های وابسته آن گفت: مثلا دولتی ها در شرکت شصت ها برای هر فردی که بخواهند، حکم مدیریت می زنند و در برخی از موارد می بینیم که حتی آقازاده های بی تجربه و جوان، مدیر یک مجموعه بزرگ می شوند.

نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: حتی می بینیم که اگر نمایندگان برای نفوذ و انتصاب در این شرکت ها ناکام شوند، سریع موضوع استیضاح وزیر تعاون را مطرح می کنند که ما این باج خواهی ها و امتیاز خواهی ها را در گذشته دیدیم.

ابطحی با تاکید بر مستقل شدن سازمان تامین اجتماعی گفت: این سازمان باید توسط کسانی که حق بیمه پرداخت می کنند،
اداره شود درحالی که دولت ان را اداره می کند و هر کاری می خواهد با این سازمان انجام می دهد.

وی گفت: در حال حاضر چون دولتی ها در سازمان تامین اجتماعی نفوذ دارند این سازمان نه حامی کارفرماست نه حامی کارگر بلکه صرفا دنبال جریمه و افزایش درآمد برای جبران ناکارآمدی خودش است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: در حوزه های انتخابیه مراجعات متعددی داریم که این سازمان در موارد متعدد، به دلیل پرداخت با تاخیر حق بیمه، بیمه را قطع می کند.

ابطحی افزود: مثلا همین اخیرا بیمه ۱۲ هزار قالیباف از سوی سازمان تامین اجتماعی قطعع شد که تعدادی از آنها در استان اصفهان هستند.

وی تاکید کرد: برای بهبود شرایط باید در رابطه دولت و سازمان تامین اجتماعی بازنگری شود و حق و حقوق کارگران که بیمه پرداخت می کنند، ضایع نشود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: نباید دولت با این صندوق ها بازی کند و هر وقت برداشت های مختلفی از صندوق داشته باشد.

نظر شما