شناسهٔ خبر: 150823 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

برجام مهم نیست منافع کشور اهمیت دارد/هر روز قیمت اجناس را می‌بینم

روحانی/2 رئیس جمهور گفت: من به عنوان رئیس جمهور هر روز لیست قیمت اجناس را می بینم و می دانم وضعیت زندگی مردم چگونه است؛ مخصوصاً افرادی که حقوق ثابت دارند.

به گزارش«نماینده»، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران با تبریک آغاز سال تحصیلی ۹۷ به همه دانشگاهیان، اساتید و دانشجویان اظهار داشت: این مراسم بعنوان احترام و کرنش در برابر علم، دانش، پژوهش و فناوری است. مخاطب این کرنش اساتید و دانشجویان عزیز ما هستند. دانشگاه نقش بسیار مهمی در علم، فرهنگ، جامعه پذیری نسل جوان، انضباط و قانون مداری و مهارت‌هایی که دانشجویان از این محیط می‌آموزند دارد.

وی افزود: آنهایی که در دانشگاه تهران بعنوان یک دانشگاه کهن، قدیمی و برتر درس خوانده‌اند خاطرات شیرینی از دوران دانشجویی دارند. این دانشگاه اساتید فرهیخته و بنام و دانشجویان پرتلاشی دارد. در همین دادگاه اخیر لاهه برخی چهره‌ها از همین دانشگاه تهران بودند و یکی از افرادی که به وکالت از ایران سخن می‌گفت از هم کلاسی‌های ما در دانشکده حقوق بود.

روحانی ادامه داد: همانگونه که امام(ره) فرمود دانشگاه می‌تواند مبدا تحولات باشد و مقام معظم رهبری هم تاکید کردند دانشگاه می تواند مظهر اقتدار باشد. در مدیریت‌های جامعه که نگاه می‌کنیم از دور میز هیات دولت تا در مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه های مختلف، اکثریت قاطع آنها پرورش یافته دانشگاه هستند؛ عده‌ای داریم پرورش یافته حوزه و دانشگاه و عده‌ای در حوزه، اما دانشگاه نقش مهمی برای آینده و مدیریت جامعه ما دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر امروز نقضی از مدیران گرفته می‌شود و نقدی وارد است باید بپذیریم به نوعی نقد بر دانشگاه هم هست چون در این مرکز تربیت شدند و دانش آموخته‌اند، تصریح کرد: انسان با ورود به همین دانشگاه احساس شخصیت بیشتر و نشاط بیشتر می‌کند. آنهایی که وارد دانشگاه می شوند، می‌دانند که کلمه دانشجو بسیار زیباست. دو کلمه در دانشگاه واژه های زیبا و غرور آفرینی هستند، یکی دانشجو و دیگری استاد است.

وی با تاکید بر اینکه نقش دانشگاه برای ما بسیار مهم است، گفت: علت موفقیت های دولت یازدهم کجا بود؟ از امید به آینده شروع شد نه با کار و برنامه ریزی ما. قبل از برنامه و تلاش ما دیدگاه مردم نسبت به آینده امیدوارانه بود که جامعه ما را در مسیر جدیدی قرار داد.

رئیس جمهور افزود: با روی کار آمدن دولت یازدهم امید به آینده شروع شد، اما نه با کار و برنامه‌ریزی ما. قبل از برنامه و کار ما دیدگاه مردم نسبت به آینده بود که جامعه ما را در مسیر جدیدی قرار داد.

روحانی اظهارداشت: در سال ۹۲ من انتخاب شده بودم و قرار بود ۲ ماه بعد دولت تشکیل شود. به محض انتخابات، قیمت دلار کاهش یافته و بازار آرام شد و امید مردم افزایش یافت، در حالی که هنوز دولت کارش را شروع نکرده بود. همه این اتفاقات به این دلیل بود که مردم به آینده بهتر با تعامل بهتر با جهان، آرامش بیشتر، فضای امن‌تر و نه امنیتی‌تر، امیدوار شده بودند.

وی ادامه داد: هنرپیشه سینما و کارگردان امیدوار شده بودند. نویسندگان کتاب نیز امیدوار شده بودند زیرا می دانستند دیگر برای گرفتن مجوز انتشار کتاب معطل نخواهند شد. دانشجو نیز امیدوارتر شده بود چون می‌دانست از سال ۹۲ دیگر مراسم ۱۶ آذر آزاد است و همه دانشجویان می توانند صحبت کنند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: گاهی از لحاظ عاطفی پذیرش انتقاد برای انسان سخت است. من هم وقتی در روزنامه و فضای مجازی ۱۰ تا ۱۵ انتقاد می خوانم می گویم امروز بس است. چون هم وقت بیشتر ندارم و هم نقد بیش از حد مفید نیست. نقد به اندازه هم لازم است و هم مفید.

رئیس جمهور ادامه داد: یک بیان روایی داریم مبنی بر اینکه اگر کسی برادر مومنش را در فضای دوستانه و دونفری نصیحت کند، به او زینت داده و مشکلش را حل کرده، اما اگر همین نقد در یک جمع عمومی مطرح شود برادرش را نگران، ناراحت و شرمسار کرده است.

روحانی افزود: در زمینه دولت و حکومت هم می تواند این روایت تا حدی صادق باشد. برخی اساتید در کشور ما مقاله اقتصادی می نویسند و مصاحبه می کنند اما برخی اساتید هم وجود دارند که من اصلاً ندیده ام مصاحبه ای کنند اما مرتب برای من نامه می نویسند. این استاد تاثیرگذارتر است. استادی که در زمینه اقتصادی نقد دارد و برای من نامه می نویسد و میفرستد، تاثیرگذارتر است. من هم مرتب می خوانم و پیام تشکر می فرستم.

وی گفت: البته صحبت های اساتیدی که مصاحبه می کنند را نیز می شنوم، گاهی اوقات نقد به اندازه بسیار مفید است و نقد بیش از حد مانند نمک است که به اندازه کافی برای غذا خوب است اما زیاد و کمش غذا را بدمزه می کند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: دانشگاه ها باید نقاد و پرسشگر باشند. باید دولت را نقد کنند. هیچ تردیدی نیز وجود ندارد. البته خواهش من این است که این انتقادات با اطلاعات کافی انجام شود.

فردا با اساتید اقتصاد نشست دارم و حرف‌هایی برای آنها دارم

رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی گفت: فردا عده ای از اساتید اقتصاد را دعوت کرده ام تا رو در رو با آنها صحبت کنم. برخی از آنها به صورت نامه سرگشاده و برخی به صورت خصوصی برای من نامه نوشته اند. من حرف هایی دارم که فردا به صورت مستقیم برای آنها خواهم گفت.

رئیس جمهور افزود: زمانی که دستور ورزش به یک فرد می دهید به سلامت و سن فرد نیز توجه می کنید. برای همه نمی توان نسخه واحد پیچید. شرایط کشور، شرایط یکسانی نیست. باید در این شرایط راهکارها مورد بررسی قرار گیرد.

روحانی امید مردم به آینده را کلید اصلی دولت یازدهم خواند و گفت: مردم فضا را روشن می دیدند و شاهد بودند که هر روز گره ای گشوده می شود. انتظار فرج بهترین اعمال امت پیامبر (ص) است و انتظار فرج به معنای امید به گشایش است.

وی ادامه داد: انتظار گشایش یعنی اینکه مردم بدانند گره ها باز می شود، راه های تنگ گشوده می شود، بن‌بست ها از بین می رود، یعنی مرتب نسبت به آینده خودمان امیدوار باشیم. انتظار آسانی، گشایش را به وجود می آورد اما انتظار مشکلات، مشکلات را به وجود می آورد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: بعضی می گویند گفتاردرمانی نکنید. بله، گفتاردرمانی خیلی موثر نیست اما امید درمانی موثر است. امروز در جامعه نیاز به امید به فردا داریم.

هر روز لیست قیمت اجناس را می‌بینم/ انکار مشکلات، اشتباه است

رئیس جمهور گفت: نمی خواهم بگویم مردم مشکل ندارند. شاید شما هفته ای یک بار یا دو هفته ای یک بار قیمت اجناس را ببینید، اما من به عنوان رئیس جمهور هر روز لیست قیمت اجناس را می بینم و می دانم وضعیت زندگی مردم چگونه است. مخصوصاً افرادی که حقوق ثابت دارند.

روحانی اظهارداشت: در برابر مشکلات و شرایط جدید نباید تسلیم شرایط شویم. باید به یکدیگر امید بدهیم و کمک کنیم. ما از این مسیر عبور خواهیم کرد. چه غصه بخوریم و چه خوشحال باشیم. منتها اگر در انتظار روز بهتر و امید برای شرایط بهتر باشیم، ساده تر و کم هزینه تر از مشکلات عبور می کنیم.

وی افزود: انکار مشکلات، اشتباه است اما اینکه بگوئیم مشکلات حل نمی شود نیز درست نیست. شاید آینده کوتاه مدت بدتر شود اما آینده بلندمدت حتماً بهتر می شود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به هیات حاکمه آمریکا گفت: در تاریخ انقلاب از ۴۰ سال پیش تا به امروز، تیمی کینه‌توزتر از تیم فعلی آمریکا نسبت به ایران و ایرانی بر سر کار نیامده است.

روحانی با بیان اینکه در حال حاضر بدترین‌ها دور هم در کاخ سفید جمع شده‌اند، گفت: آنها جنگ روانی آغاز کرده‌اند و جنگ اقتصادی را به عنوان هدف میان مدت خود قرار داده‌اند اما جنگ برای موضوع کارآمدی نظام، هدف سوم آنان و مشروعیت زدایی از نظام، هدف نهایی آنان است.

رئیس جمهور تصریح کرد: آنها از جنگ روانی و اقتصادی وارد شدند و در نهایت به دنبال تغییر نظام ما هستند و بیش از این هم برای رسیدن به هدف خود وارد می‌شوند اما ما می‌توانیم از همه این اهداف با وحدت و یکپارچگی عبور کنیم و در خیلی از مقاطع می‌توانیم آمریکا را شکست دهیم.

وی با اشاره به اینکه ممکن است کسی بگوید که شکست دادن آمریکای ابرقدرت شعار است، اظهار داشت: از لحاظ سیاسی در این چند ماه، آمریکا در برابر ما شکست خورده است چراکه هیچکس در دنیا به جز چند کشور محدود در برابر تصمیم آمریکا برای خروج از برجام، اقدام او را تائید نکرد.

روحانی افزود: مقامات برخی کشورها از خروج آمریکا از برجام اظهار تأسف کردند، برخی از آنان صراحتا بیان کردند که آمریکا اشتباه کرده و حتی برخی از کشورها این اقدام آمریکا را خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی عنوان کردند.

رئیس جمهور یادآور شد: آقای ترامپ، شورای امنیت را به ریاست خودش برگزار کرد تا ضربه مجددی به ایران بزند و سیاست های خودش نسبت به ایران را تأیید کند اما همه ۱۴ عضو دیگر در شورای امنیت سازمان ملل از برجام تعریف کرده اند.

وی با تأکید بر اینکه ترامپ نتوانست به نتیجه دلخواه خودش برسد، تصریح کرد: آقایی که به ظاهر میزبان ساختمان و تشکیلات سازمان ملل و رئیس دوره ای شورای امنیت است، دست خالی از شورای امنیت بیرون آمد. چرا که حقانیت و تدبیر ما در این مسئله منجر به پیروزی ایران شد.

روحانی متذکر شد: زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، توقع شان این بود که ما هم اعلام خروج از برجام کنیم اما ما این اقدام را انجام ندادیم چرا که بلافاصله پرونده ایران به شورای امنیت بازمی‌گشت. تحریم بین المللی علیه ایران آغاز می شد و همه قطعنامه ها علیه ایران بر می‌گشت و ما در دنیا تنها می‌ماندیم و همه کشورها طرفدار آمریکا می‌شدند.

رئیس جمهور تأکید کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران، تدبیر کرد و بدون عجله و دستپاچگی به اروپایی‌ها مهلت داد که این مهلت همچنان ادامه دارد اما ما ضرر نکردیم.

وی با اشاره به اینکه ما هر زمانی که بخواهیم می توانیم از برجام خارج شویم و مشکلی در این باره نداریم، گفت: خارج شدن مثل خراب کردن یک دیوار است و به راحتی می توان این کار را انجام داد اما ساختن مسئله مهم و سخت است.

برجام مهم نیست بلکه منافع کشور اهمیت دارد

روحانی تصریح کرد: برجام مهم نیست بلکه منافع و امنیت ملی کشور اهمیت دارد و قطعاً از لحاظ سیاسی، ما پیروز این میدان هستیم و هیچکس تردیدی ندارد که آمریکا شکست خورده است چراکه تعهدات بین المللی را زیر پا گذاشته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز ما شاکی هستیم و به لاهه از آمریکا شکایت کردیم، ادامه داد: ما هم در صلاحیت و هم در اجرای موقت رای دادگاه پیروز شده ایم و توانستیم دو موفقیت بزرگ در دادگاه لاهه به دست دیپلمات‌ها و حقوقدان‌های خودمان بدست بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه همچنین ما توانستیم یک موفقیت بزرگ در دادگاه عالی رم برای اموالمان بدست آوریم، گفت: امیدواریم موفقیت های دیگر در دادگاه های بین المللی داشته باشیم.

روحانی با بیان اینکه البته ما مشکلاتی داریم که این مشکلات ناشی از آن است که آمریکا برخلاف معاهدات، توافق و مصوبات شورای امنیت سازمان ملل از یک توافقنامه چند جانبه خارج شد، گفت: دبیرخانه سازمان ملل و آژانس بین المللی حق را به ایران دادند و ما از لحاظ سیاسی، حقوقی و همچنین از نظر افکار عمومی جهان موفق شدیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکا از لحاظ اقتصادی و روانی علیه ایران وارد شده است، تأکید کرد: این اقدام آمریکا کاملا ظالمانه و برخلاف قانون است، به گونه‌ای که شرکت های اروپایی که با ایران کار می‌کنند، اگر ادامه کار را با ما قطع کنند توسط دادگاه اروپا جریمه می‌شوند اما اگر توافق با ایران را قطع نکنند، توسط آمریکا جریمه می‌شوند.

امروز اتحادیه اروپا در مقابل آمریکا ایستاده است

وی ادامه داد: آیا شما چنین مقوله‌ای در طول تاریخ روابط اتحادیه اروپا و آمریکا دیده بودید؟ بنده با اکثر رهبران اروپا در سفر به نیویورک صحبت کردم که نخست وزیر یک کشور اروپایی به بنده گفت که اگر ۵ سال پیش به من می گفتند که در دعوای ایران و آمریکا، اتحادیه اروپا پشت ایران قرار می گیرد، می گفتم از محالات است اما این مسئله محال، امروز ممکن شده است و اتحادیه اروپا در مقابل آمریکا ایستاده است.

روحانی افزود: درست در روزی که ترامپ به دنبال آن بود که جلسه شورای امنیت را علیه ایران تشکیل دهد، روز قبل از آن، اتحادیه اروپا، چین و روسیه با ایران علیه آمریکا تشکیل جلسه دادند و این مسئله بسیار مهم است و باید صدا و سیما و دانشگاه‌های ما این موضوع را برای مردم تشریح کنند که چه حادثه بزرگی از لحاظ سیاسی در دنیا رخ داده است.

ما حریف شرکت‌های خصوصی و دولتی نمی‌شویم

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ممکن است برخی از افراد بگویند که اروپائی‌ها حتی نمی‌توانند شرکت های خود را راضی کنند، گفت: همه دولت‌های اروپایی پشت ایران هستند اما خود ما هم گاهی حریف شرکت‌های دولتی و خصوصی خود نمی‌شویم.

وی اظهار داشت: درماجرای ارز، ما هر روز با شرکت های خصوصی و دولتی مسئله داریم و در اروپا هم اینگونه نیست که همه شرکت‌ها و بانک های اروپا که اغلب خصوصی هستند، پشت دولت خود باشند چراکه آنان سود و زیان خود را محاسبه می‌کنند.

روحانی تصریح کرد: اشکال ما از رسانه‌ها و فضای مجازی است، زمانی که شرکت‌های اروپایی برای عقد قرارداد به ایران می آیند، توجهی به آنان نمی شود اما زمانی که خارج می شوند، رسانه‌ها همه آنها را قید می کنند در حالی که زمانی منکر حضور آنان در ایران بودند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه مشکلات اقتصادی، فشارهایی را به مردم وارد می‌کند، می توانیم بهترین راه حل را برای آن پیدا کنیم.

اگر راه حل بهتری دارید، به ما یاد بدهید

روحانی با بیان اینکه همه ما باید در پی بهترین راه حل باشیم، گفت: اگر شما راه حل بهتری می دانید به ما یاد بدهید. من چندین بار نامه اساتید دانشگاه را خوانده ام اما نتوانسته ام چندان استفاده ای ببرم.

رئیس جمهور گفت: ما از دانشگاه انتظار بیشتری داریم. دانشگاه باید دولت را از آن خود بداند، چرا که دولت از آنِ مردم است. همه ما پای صندوق رفتیم و به این دولت رأی دادیم. شما دانشگاهیان در انتخابات ها، نقش بسیار ارزشمند و بالایی داشتید.

وی تصریح کرد: اگر دانشگاهیان در انتخابات حضور پیدا نکنند اصلا انتخابات گرم نمی شود. دانشگاهیان با حضور در انتخابات، نقش خود را ایفا می کنند.

روحانی افزود: من از همه دانشگاهیان برای همه انتخابات ها به ویژه انتخابات اردیبهشت سال ۹۶ تشکر می کنم؛ کار بسیار مهم و بزرگی انجام دادند.

تمام کالاهای مورد نیاز مردم را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین خواهیم کرد

رئیس جمهور گفت: همه ما باید به یکدیگر کمک کنیم. ما به عنوان دولت، گفته ایم که تمام کالاهای مورد نیاز مردم، با ارز ثابت ۴۲۰۰ تومانی در اختیار مردم قرار بگیرد. دولت دارد به این مسئله عمل می کند. تقریبا چیزی در حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار تا آخر سال، در این زمینه خرج خواهیم کرد.

روحانی گفت: در اینکه این ارز چگونه تأمین می شود، چگونه به کالا تبدیل می شود، چگونه توزیع می شود و چگونه به دست مصرف کننده می رسد، باید به یکدیگر کمک کنیم.

وی تصریح کرد: دولت به تنهایی قادر نیست در این زمینه همه گره ها را باز کند. همه ما باید دست به دست همدیگر بدهیم. در فضای مجازی شایعه می کنند و می‌گویند که مثلا فلان کالا کم شده است، طبیعی است جنسی را که ما برای مصرف یک ماه مردم آماده کرده ایم، اگر مردم طی دو روز آن کالا را خریدند و تمام شد، قفسه ها برای ۲۸ روز دیگر خالی خواهد ماند.

روحانی اضافه کرد: مدام دوربین ها می روند و از قفسه های خالی عکس می گیرند، در حالی که این قفسه ها برای تأمین مایحتاج یک ماه مردم بوده است و باید دوباره آن کالاها تأمین شود. چه کسی این کارها را انجام می دهد؟ آیا مشکل از دولت است یا از مردم یا از توطئه خارجی؟ من البته قصد ورود به این مسئله را ندارم.

وی گفت: شما دانشگاهیان باید در خط مقدم باشید. علاوه بر کالاهای ضروری ممکن است نیازمندی های دیگری هم به حق یا ناحق وجود داشته باشد، مثلا تأمین ارز مسافرتی یا تأمین ارز برای فرستادن بیماران به خارج از کشور.

اگر می‌توانستیم دستگاهی درست کنیم که فکر مردم را بخواند، دنیا وضعیت دیگری پیدا می کرد!

رئیس جمهور تصریح کرد: از طرف دیگر، ممکن است عده ای بگویند می خواهیم پول هایمان را جمع کنیم و در خارج آپارتمان بخریم. ما می گوییم در شرایط کنونی کشور، این مسئله به حق نیست اما تشخیص چنین مسائلی آسان نیست. اگر می توانستیم دستگاهی درست کنیم که می توانست فکر مردم را بخواند که می خواهند چه کنند، دنیا وضعیت دیگری پیدا می کرد.

روحانی اظهار داشت: راه حل مسئله این است که در کنار یکدیگر باشیم و به یکدیگر کمک کنیم و در رأس این دانشجویان و اساتید ما حضور دارند.

رئیس‌جمهور افزود: اگر دشمنان این شبهه را ایجاد کردند که وضع کشور خیلی بد خواهد شد و روزی به نام ۱۳ آبان را پیش رو خواهید داشت، حالا من به عنوان رئیس‌جمهور هرچه به مردم بگویم که آن روز تاثیری نخواهد گذاشت، زیرا آمریکا هرکاری که خواسته تا الان انجام داده، به هر حال این تبلیغات در فضای مجازی روی مردم اثرات خود را می گذارد.

وی گفت: دولت دوازدهم فضای باز مجازی را ایجاد و گسترش داده و ما به دنبال این فضا بودیم، چرا که در دنیای امروز علم و پیشرفت علم بدون آشنایی به فن دیجیتال که زیرساخت‌های آن را دولت باید فراهم کند، ناموفق خواهد بود.

رئیس جمهور اظهارداشت: امروز در هیچ کجای دنیا، دانشجوی تحصیلات تکمیلی بدون گذراندن دو امتحان نمی تواند به این مرحله وارد شود. اول باید مسلط به فضای مجازی باشد تا بتواند از این وسیله استفاده کند و دوم باید شیوه تحقیق را بداند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه در برخی دانشگاه های ما صرفا آزمون آشنایی با یک زبان خارجی را به عنوان حق ورود دانشجو به سطح بالاتر در نظر می گیرند، اظهارداشت: در این رابطه اشکالی نمی‌توان گرفت چراکه به هر حال در فضای مجازی همه چیز به زبان فارسی نوشته نشده است.

روحانی ادامه داد: همانطور که گفتم ما برای گسترش فضای مجازی اقدامات بسیاری انجام دادیم، شما ببینید امروز پهنای باند چقدر رشد کرده، زیرساخت‌ها تا چه حد رشد و پیشرفت داشته که اینها همه در رفاه و زندگی مردم تاثیرات زیادی را داشته است. اما از آن طرف، به هر حال یک شمشیر دولبه است. به این منظور که شما ببینید برخی از شایعات چگونه در همین فضای مجازی بزرگ می شود و همه را تحت تاثیر قرار می دهد.

ما آغازگر و مقصر جنگ اقتصادی نبودیم

وی گفت: علم و دانش، راه کوتاه و مستقیم را به ما نشان می دهد و ما هم باید از این فضا و امکانات موجود برای پیشرفت علم استفاده کنیم که می تواند تاثیرات بهتری را بر اقتصاد و رفاه و زندگی مردم داشته باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما در جنگ اقتصادی آغازگر و مقصر جنگ نبودیم، خاطرنشان کرد: اگر این دولت در این مقطع سرکار نبود، اتفاق دیگری می افتاد. همین مشکلات وجود داشت اما به جای آنکه ما در برابر آمریکا صرفاً بایستیم، مجبور بودیم در برابر تمام دنیا بایستیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: یک کار سیاسی دقیق و علمی به خوبی انجام گرفته که باید توجه بیشتری به آن داشته باشیم. اینکه گفته می‌شود مشکلات موجود مربوط به تحریم می‌شود و یا مدیریت کشور، این سوال را من از شما می‌پرسم، مگر مدیران که در دولت دوازدهم روی کار هستند، در دولت یازدهم روی کار نبودند؟ به غیر از تعدادی، بقیه مدیران همان مدیران دولت گذشته هستند و من شهادت می دهم که راه دولت دوازدهم، راه دولت یازدهم است.

مشکل اصلی کشور جنگ روانی و فشار تحریم است

روحانی افزود: به نظر من مدیران جدیدی که در دولت دوازدهم روی کار آمدند، اگر قوی تر از مدیران سابق نبوده باشند، ضعیف تر نبوده اند. اینکه چرا با وجود مدیران یکسان در دو دولت یازدهم و دوازدهم، مشکلات فعلی را ما در دولت قبلی نداشتیم، باید گفت مشکل اصلی جنگ روانی و فشار تحریم است.

وی گفت: اگر همه مردم به یکدیگر کمک می کردند، چنین مشکلاتی که امروز دارند را نداشتند. اگر برخی با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان که برای خرید کالا و در اختیار قراردادن آن به نسبتی ارزان تر در بازار داخلی دریافت کرده بودند، تقلب نمی کردند و امروز کارشان به دادگاه نمی کشید، ما شرایط دیگری داشتیم. یعنی یک عده سوء استفاده گر منافع شخصی خود را بر منافع کشور و نظام ترجیح دادند که این مشکل بزرگی است.

رئیس جمهور بیان داشت: ممکن است در برخی از طرح ها و بخشنامه هایی که ما ارائه می دهیم عده ای از آنها سوء استفاده کنند و ما مجبور شویم که آنها را تغییر دهیم. یعنی ما با مشکلاتی مواجه شده و ناچار به اصلاح آن می‌شویم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: در این شرایط که ما هستیم بهتر است امید را در جامعه افزایش دهیم، اگر دست به دست هم دهیم و به یکدیگر کمک کنیم می‌توانیم از مشکلات فعلی عبور کنیم و از طرفی وضعیت موجود می‌تواند به نحوی برای ما ایجادکننده فرصت هم باشد.

روحانی افزود: یک زمانی تولیدات ما به حدی زیاد بود که انبار تولیدکنندگان مملو از کالاهای تولید داخل بود اما مردم توان خرید آن را نداشتند که ما مجبور بودیم به مردم وام بدهیم. اما امروز شرایط تغییر کرده است.

وضع صادرات به حدی خوب است که می‌خواهیم برخی کالاها صادر نشوند

وی اظهارداشت: وضعیت صادرات ما امروز بهتر از گذشته شده است به نحوی که حتی ما می خواهیم برخی کالاها صادر نشود، اما چنین چیزی امکان پذیر نیست. یعنی با توجه به اینکه نوساناتی را در بازار ارز شاهد هستیم، برخی کالاها به صورت قاچاق از مرز ما خارج می شود. یعنی یک زمانی کوله برها از آن طرف مرز وارد می شدند و امروز از ایران به آن سوی مرزها می‌روند.

رئیس جمهور با بیان اینکه علی رغم وجود مشکلات جدید، فرصت های جدیدی هم پیش پای ما قرار گرفته است بیان کرد: در اقتصاد کشور برخی گره‌ها وجود دارد که شما دانشگاهی ها می‌توانید به ما کمک کنید، چرا که این مشکلات می تواند در صنایع داروسازی، نساجی، کشاورزی و در سایر بخش های دیگر باشد که ناچار هستیم برخی از مواد و قطعات مورد نیاز را از خارج از کشور وارد کنیم و این در حالی است که می‌توان بخشی از مواد و قطعات مورد نیاز را در داخل کشور تولید کرد که این منوط به جهت دهی و برنامه ریزی صحیح برای ورود مقاطع ارشد و دکتری به مسیرهای مناسب و مورد نیاز ماست.

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: دانشگاه های ما نباید همین طور بدون برنامه ریزی در رشته های مختلف دانشجو بپذیرند، چراکه در برخی از حوزه ها به اندازه کافی افراد قابل داریم. بنابراین نیازی به پذیرش دانشجوهای جدید در آن رشته ها نیست. شما ببینید اینکه می گویند چرا دانشجوها پس از گرفتن مدارک خود همچنان بیکار هستند، مطمئنا ما مقصر هستیم، دانشگاه مقصر است، بنابراین باید همه دست به دست هم دهیم تا از دانشگاه به طور مناسبی در جهت حل مشکلات کشور در آینده استفاده کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دانشگاه باید برای خلاقیت دانشجویان باشد چراکه خلاقیت از بین نمی رود، گفت: به یاد دارم در دوران دانشجویی اساتیدی که با دلسوزی سر کلاس می‌آمدند، تا به امروز از ذهن‌ها نرفته‌اند. مهم این است که دانشجو چگونه تربیت شود تا به یک انسان کاربلد، فرهیخته، بامهارت و مسئول تبدیل شود.

وی گفت: علمی خوب است که با رفتار، اخلاق و کار توام باشد. در دوران تحصیل برای واحدهایی که بعنوان کارآموزی به دادگاه‌های مختلف می‌رفتیم مشخص می‌شد که بین دانش ما و عمل چقدر فاصله است.

روحانی در خصوص شیوه جذب دانشجو، تصریح کرد: باید کاری کنیم که هم مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم و هم در رشته هایی که نیاز است دانشجو جذب کنیم. پول ملت را باید در جایی صرف کنیم که نیاز مردم در آن باشد و مردم باید راضی باشند.

دانشگاه نباید مرکز فعالیت احزاب باشد

رئیس جمهور ادامه داد: دانشگاه باید به تولید و فناوری بچسبد و پارک‌های علم و فناوری باید به دانشگاه ها وصل شوند. اگر ما این ارتباط را برقرار کردیم و به دانشگاه‌ها استقلال دادیم موفق شده ایم. هرچه از استقلال و آزادی دانشگاه بکاهیم ضرر کرده ایم چراکه بدون آزادی علم و پژوهش امکان پذیر نیست و علم چارچوب نمی پذیرد.

وی تاکید کرد: برای این است که می‌گوییم دانشگاه مرکز فعالیت احزاب نباشد. دانشگاه محل علم و پژوهش است، اشکال ندارد دانشجو و دانشگاه به احزاب کمک کند اما مکان دانشگاه برای این کار نیست.

روحانی با بیان اینکه اخیرا در دولت لایحه‌ای را تصویب کردیم که به نظر من تسهیل و تعمیم آموزش عالی را زیاد کرد، عنوان کرد: بر اساس این لایحه هرکس خواست درس بخواند نباید اصول زیادی پیش روی او بگذاریم. در این لایحه که به مجلس فرستادیم و مربوط به ۱۸ شهریورماه امسال است، اساس سنجش‌ها و ورودی‌ها در همه مقاطع جز مسائل علمی چیز دیگری نخواهد بود.

رئیس جمهور افزود: در این لایحه کسانی که در جرائم سنگین مانند جرائم سازمان یافته جاسوسی، قاچاق انسان و غیره اگر تبعات اجتماعی در دادگاه دارند، محروم می‌شوند؛ اما غیر از این مورد همه موارد باید بتوانند وارد دانشگاه شوند و امیدواریم این لایحه تصویب شود و مورد تایید شورای نگهبان قرار گیرد.

وی تاکید کرد: شما می خواستید ستاره کم شود، ما آسمان با ستاره را برداشتیم و شرایط سهلی را برای ورود دانشجویان در مقاطع مختلف با این لایحه ایجاد کردیم که من کمتر دیدم راجع به آن در رسانه ها و حتی دانشگاه ها بحث شود.

روحانی با بیان اینکه دانشگاه امن می‌خواهیم نه دانشگاه امنیتی، دانشگاه با انضباط و قانون‌مدار می خواهیم نه دانشگاه حزبی، تصریح کرد: دانشگاه باید از این قعود رها شود، دانشگاه محل علم و نقادی و پرسشگری و البته محل پاسخ به بسیاری از سوالات است.

رئیس جمهور در پایان گفت: نصیحت کردند که ارتباط دولت و رئیس جمهور با دانشگاه باید بیشتر شود، این حرف درست و به حقی است و امیداوریم عامل به این نصیحت باشیم.

نظر شما