شناسهٔ خبر: 150809 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

همکاری دیوان عدالت اداری و شوراهای اسلامی زمینه مصوبات اثربخش است

فراهانی فراهانی گفت: رد شکایات دایر بر ابطال مصوبات شورا توسط دیوان عدالت می‌تواند یک نقطه عطف و عامل تربیت مصوبات شوراها بشود.

به گزارش «نماینده»؛ مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران که صبح امروز میهمان دهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها شده بود، در این اجلاس گفت: امیدوارم در سایه تلاش اعضای شورای عالی استان‌ها نقش خود را در اداره امور کشور و جلوگیری از تبعیض بر اساس اصل ۱۰۱ قانون اساسی بیش از پیش ایفا نماییم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به بند ۱۶ ماده ۷۱ و ۷۷ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای کشور و انتخاب شهرداران گفت: شوراهای اسلامی مجاز به وضع عوارض محلی شده‌اند تا شهر بر پایه منابع حاصل از این عوارض بدون استقراض و ایجاد بدهی و یا تن  دادن به شهر فروشی اداره شود.

وی با بیان اینکه این اختیار قانونی در ۲۰ سال فعالیت‌ شوراها از سال ۷۷ تاکنون زمینه تصویب و ابلاغ بسیاری از شوراهای کشور شده  اظهار کرد: در این میان پس از گذشت سال‌ها از تصویب یک مصوبه و عدم اعتراض هیأت تطبیق، برخی از شهروندان بر اساس قانون و با استناد به تبصره یک قانون ۹۰ شوراها نسبت به ارائه دادخواست در ابطال این مصوبات به دیوان عدالت  اداری می‌نمایند.

فراهانی افزود: این روند هر چند از نگاه برخی محل ایراد و اشکال است، اما یکی از مصادیق پایبندی شوراها و نظام قانون گذاری محلی و قوه قضاییه به ادای حق به شهر حتی با اعتراض و یا شکایت یک شهروند است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ادای حق به شهر نیازمند تعامل مؤثر و سازنده و ارزش آفرین قوای مجریه، مقننه و قضاییه با شوراها به عنوان رکن اداره مردمی امور شهرهاست، اظهار کرد: این امر نه فقط نماینده مردم سالاری در کشور بلکه مصداق واقعی واگذار کردن امور به مردم به شمار می‌آید. در این میان باید دستگاه ها به  جای تقابل با شوراها از طریق تعامل زمینه‌های ارتقای کارآمدی و نقش شوراها در اداره امور کشور را فراهم نمایند.

وی با بیان اینکه این موضوع با رویکرد تعاملی مثبت و سازنده آقای بهرامی  رئیس دیوان عدالت اداری در حوزه روابط میان شورا و دیوان عدالت اداری به نحو بسیار مطلوب فراهم شده است، گفت: بر خود لازم می‌دانم از همکاری او قدردانی کنم.

فراهانی با تأکید بر اینکه بر سایه تعامل، همراهی و همکاری دیوان عدالت اداری و شوراهای اسلامی کشور زمینه‌های تصویب مصوبات جامع فراهم خواهد شد، اظهار کرد: رد شکایت دایر بر ابطال مصوبات شورا به علت رعایت مبانی و اصول قانونی توسط دیوان عدالت و تصویب مصوبات شوراها می‌تواند به یک نقطه عطف و عامل تقویت مصوبات شوراها بدل شود تا زمینه‌های پایبندی همه ذی‌النفعان بر ادای حق به شهر فراهم گردد.

عضو شورای شهر تهران با تشکر از رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: حضور آقای الویری یک فرصت برای انتقال تجربیات گران و پرداختن به مسائل کلیدی شوراها به عنوان رکن مردمی اداره امور محلی است.

نظر شما