شناسهٔ خبر: 150802 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

شیوع بیماریها و اختلالات روانپزشکی در جوانان ۲۴ درصد است

خاتمی شیوع بیماریها و اختلالات روانپزشکی در جوانان ۲۴ درصد است که این یک زنگ خطر است.

به گزارش «نماینده» سیدمرتضی خاتمی نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با توجه به هفته بهداشت روان به اهمیت بهداشت روان  جوانان اشاره کرد و گفت: جوانان، سازندگان نسل پویا و فعال آینده هر جامعه هستند. سن جوانی سن یادگیری، کسب تجربه، تشکیل خانواده و شروع مشارکت اجتماعی و شغلی است. همانطور که این دوره سنی، زمان ورود به  دنیای بزرگسالی و اجتماعی است، شروع بسیاری از معضلات و اختلالات روانپزشکی و رفتاری  از جمله اعتیاد، اختلالات خلقی، اضطرابی، روانی و حتی بزهکاری و انحرافات اجتماعی  نیز در این دوره می باشد.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود درخصوص مشکلات، معضلات و اختلالات روانپزشکی در جوانان چنین بیان داشت؛ جوانان در شرایط بحران، آسیب پذیرترند. در ضمن  بیش از نیمی از تمام بیماری های روانپزشکی از سن ۱۴ سالگی شروع می شود، که اغلب موارد ناشناخته و درمان نشده می مانند.

شیوع کلی بیماریها و اختلالات روانپزشکی در جوانان  در ایران بیش از بیست و چهار درصد گزارش گردیده است.

سیدمرتضی خاتمی  افزود؛ خودکشی، افسردگی، سوء مصرف مواد مخدر، پرخاشگری، وسواس اجباری و مشکلات رفتاری در بین جوانان شایع است. پیشگیری بسیاری از بیماریها و اختلالات اگر بنا به اجرا باشد می بایست در این سن شروع گردد. بسیاری از بیماریهای جسمی از جمله اختلالات قلبی و عروقی، سرطانها، اختلالات ایمنی و اختلالات گوارشی با منشاء روانی که استرس عامل ایجاد و تشدید آنها است را میتوان در این سن پیشگیری نمود.

نایب رئیس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی گفت؛ انگ زدایی اجتماعی از جوانان، آموزش مؤثر و پایدار مهارتهای زندگی به جوانان و نوجوانان، آموزش استفاده صحیح از فضاهای مجازی، پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر نظیر افسردگی، اضطراب، سوء مصرف مواد، خودکشی و دگر کشی، پرخاشگری و انحرافات رفتاری از جمله مطالبات مجلس از دولت است و در این راه، وضع قوانین و نیز برقراری تعاملات لازم از سوی مجلس صورت می گیرد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت در پایان یادآور شد؛ مشکلات زمینه ای مرتبط با ایجاد اختلالات مختلف جوانان از جمله بالا رفتن سن ازدواج، کمبود جایگاه شغلی، مکفی نبودن درآمد و همچنین سرانه اعتباری اندک و عدم تکافوی واحدها و شبکه بهداشت و واحدهای مرتبط  با نیاز واقعی نیز از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد و با برنامه های میان مدت و بلند مدت آسیب ها و معضلات کاهش یابد.

نظر شما