شناسهٔ خبر: 150769 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

زاکانی در کنگره جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی:

جامعه باید به دست جوانان و شایستگان اداره شود و نه افراد خسته

زاکانی فعال سیاسی اصولگرا و نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: جامعه باید به دست شایستگان اداره شوند و کسانی که فکر انقلابی دارند، نه کسانی که خسته هستند.

به گزارش «نماینده»، علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس، صبح امروز(پنجشنبه ۱۹ مهرماه) در دومین کنگره سراسری جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با بیان اینکه مکتب امام در دو بُعد نظری و عملی، مخالفین و رقبایی دارد، گفت: مخالفین مکتب امام، پنج ویژگی مکتب امام را برنمی‌تابند.

وی افزود: نخستین ویژگی‌ای که آنها برنمی‌تابند، مکتبی بودن آن است. جامعیت دین، استمرار ولایت و ولایت مطلقه فقیه، اعتقاد به مردمسالاری و در نهایت اینکه انقلاب زمینه‌ساز ظهور است، از دیگر ویژگی‌های مکتب امام است که مخالفین برنمی‌تابند.

زاکانی با بیان اینکه رقبای مکتب امام نیز این‌ ویژگی‌ها را قبول ندارند، تصریح کرد: ممکن است پرچم امام هم بالای سرشان باشد اما این‌ها ویژگی‌ها را قبول نداشته باشند.

نماینده سابق مجلس درباره مخالفان و رقبای مکتب امام در مقام نظر، گفت: چه کسانی که آبشخور فکری‌شان امثال سروش است و چه کسانی که سنت گرا و پیرو امثال "نصر"هستند و چه متحجرهای پیرو شیرازی، همه در این دسته قرار می‌گیرند.

زاکانی با بیان اینکه در مقام عمل نیز سه گروه در مقابل مکتب امام، قد کشیده‌اند، تصریح کرد: دسته اول، اصلاح‌طلبان هستند که قائل به جامعه مدنی هستند. گروه دوم، اعتدال‌گرایان و کارگزاران سازندگی هستند که به دنبال حکمرانی هستند. جرسان سوم نیز جریان احمدی‌نژاد است.

وی تصریح کرد: همه این گروه‌ها در عمل، مردمسالاری دینی را قبول ندارند.

زاکانی با بیان اینکه در مقابل این سه جریان، جریان پیروان مکتب امام را داریم، تصریح کرد: آن‌ها از ابتدای انقلاب و قبل از آن، جانشان را برای انقلاب داده‌اند.

وی ادامه داد: در ابتدای انقلاب، امکانات در اختیار بازرگان و بنی‌صدر بود که در دسته مخالفان مکتب امام قرار می‌گیرند. بعد از آن به دست باهنر و رجایی افتاد که پیرو مکتب امام بودند اما دوران کوتاهی بود و به شهادت رسیدند.

زاکانی به دوران نخست‌وزیری میرحسین موسوی اشاره کرد و گفت: در آن دوران هم با اینکه امام،   جنگ را راس امور می‌دانست اما موسوی کار خودش را می‌کرد.

وی افزود: بعد از جنگ هم دولت در اختیار هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی بوده است که همه این‌ها، آن پنج ویژگی مکتب امام را باور نداشتند.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه امروز مشکلات کشور قابل حل است و کلاف سردرگمی نداریم، تصریح کرد: مشکل این است که اراده‌ای برای حل آن‌ها وجود ندارد.

زاکانی به دسته‌بندی پنج‌گانه خدمات ناملموس نظام، خدمات ملموس، نیازهای ملموس، نیازهای حقیقی و نیازهای کاذب اشاره کرد و گفت: مخالفین مکتب امام به دنبال این هستند که خدمات ملموس نطام را کم جلوه دهند و خدمات ناملموس را هم کم‌رنگ کنند.

وی افزود: آن‌ها درباره نیازهای ملموس می‌گویند نطام از تامین آن‌ها ناتوان است و از نیازهای حقیقی و تعالی جامعه عبور می‌کنند و درباره آن چیزی نمی‌گویند، امّا به نیازهای کاذب که می‌رسند، در آن می‌دمند.

زاکانی نقش رقبای مکتب امام را در ارتباط با این پنج‌گانه، اینطور عنوان کرد که آن‌ها بر این فضا- که مخالفان مکتب امام ساخته‌اند- سوار می‌شوند و رای مردم را از آن خود می‌کنند.

وی درباره وظیفه پیروان مکتب امام در این موقعیت گفت: وظیفه ما این است که خدمات ملموس را یادآوری کنیم، خدمات غیرملموس را تبیین کنیم، و درباره نیازهای حقیقی مثل مسکن، وظیفه مطالبه‌گری و تلاش شبانه‌روزی داریم.

زاکانی با بیان اینکه انقلاب، توان تامین همه نیازهای جامعه را دارد، تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای از روی این امکانات می‌پرند، چرا که به دشمنان امید دارند.

وی تصریح کرد: عده‌ای از بی‌عرضگی نمی‌توانند پاسخ نیازهای مردم را بدهند و آن را به گردن انقلاب می‌اندازند.

نماینده سابق مجلس، عرصه‌های خطیری که تا کنون پشت سر گذاشته‌ایم را جنگ سخت، جنگ  نرم، ایحاد شکاف در حاکمیت،   فتنه ۸۸، تحریم، فتنه‌گری در منطقه و نفوذ در جامعه دانست و تصریح کرد:  امروز هم در جنگ اقتصادی قرار داریم و از این عرصه هم به خوبی خارج می‌شویم.

زاکانی با بیان اینکه امروز جامعه، تشنه تغییر و تحول است و در آستانه این تغییر قرار دارد، تصریح کرد: مدیریت این تعییر باید در دست پیروان مکتب امام باشد.

وی افزود: مشکل امروز ما، ماندن در فضای تفکر غرب و ساختارهای نظام منحوس پهلوی است.

نماینده سابق مجلس، غفلت و سطحی شدن پیروان مکتب را یک خطر دانست و گفت: عدم حضور آن‌ها در صحنه، می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

زاکانی به دنیاگرایی، کاهش خدمتگزاری، کاهش سطح کارآمدی و سرخورگی نخبگان اشاره کرد و گفت: باید این مارپیچ خطرناک را شکست و این کار نیز به دست پیروان مکتب امام انجام می‌شود.
نماینده سابق مجلس با اشاره به مشکلات کشور گفت: امروز اگر گسی بگوید وضعیت مناسب است، یا عقل ندارد یا دشمن است. برخی هم ممکن است به وجود مشکلات اذعان کنند، اما پیشنهاداتی بدهند که با عقل و منطق سازگار نیست. مثل پیشنهادات احمدی‌نژاد مبنی بر کنار رفتن سران قوا که به معنای زیر میز زدن است.

وی تصریح کرد: پیشنهاداتی از این قبیل، بل‌بشو را در کشور جایگزین می‌کند.

زاکانی یک دسته دیگر از پیشنهادات در شرایط فعلی را پیشنهادات دولت دانست و گفت: آن‌ها معتقدند ما باید داشته‌ها را بدهیم و زمان بخریم تا فرصت بازسازی داشته باشیم. این همان تز بنی‌صدر در زمان جنگ است که شیوه اشکانیان نیز همین بود.

وی با بیان اینکه امروز دشمن از هر روز ضعیف تر است و ما به قلّه نزدیک شده‌ایم، گفت: اینکه به نفس نفس افتاده‌ایم و کار برایمان سخت شده، ناشی از این است که به نزدیکی قلّه رسیده‌ایم. باید دست یکدیگر را بگیریم و به هم کمک کنیم تا به مقصد برسیم و این هرگز به این معنا نیست که ما مسیر را اشتباه آمده‌ایم.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه انقلاب مسیر درستی را طی کرده اما مسیر اداره کشور غلط است، گفت: نیازمند تعییر رویکرد اداره کشور هستیم. نمی‌شود با نسخه دشمن معضل خود را حل کنیم. اداره کشور باید بر مبنایی قرار گیرد که انگشت اشاره رهبری نشان می‌دهد که همانا تکیه بر توان داخلی است.

زاکانی، بازبینی در ساختارها را یکی از ضرورت‌ها دانست و گفت: علاوه بر این، افرادی باید سر کار بیایند که از بن دندان معتقد، سالم و متخصص باشند و حال کار و مدیریت داشته باشند. در برخی موارد با مسئولینی مواجه هستیم که هیچکدام از این موارد را ندارند و کشور با معجزه اداره می‌شود.


فعّال سیاسی اصول‌گرا، وحدت و همداستانی پیروان مکتب امام را ضروری خواند و گفت:  نمی‌شود هرکس نظری داشته باشد؛ همه باید روی یک نظر متحد شویم که همان نظر رهبری است.

زاکانی در ادامه طرح الزامات پیروان مکتب امام گفت: باید جبهه سازی کرد و آن را عمق داد. نمی‌شود در اتاق‌های دربسته بنشینیم و تصمیم بگیریم. متن جریان حزب‌اللهی کشور، با این‌طور تصمیم‌گیری همراه نخواهند شد.

وی افزود: باید چهره‌های جوان را به جای افراد تکراری وارد صحنه کرد. جامعه باید به دست شایستگان اداره شوند و کسانی که فکر انقلابی دارند، نه کسانی که خسته هستند.
 

نظر شما