شناسهٔ خبر: 150761 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اتمام بررسی برنامه سوم در شورا تا ۲۰آذر

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: بررسی برنامه سوم توسعه در شورا باید تا ۲۰ آذر به اتمام برسد تا بودجه سال ۹۸ بر اساس سیاست های کلان این برنامه تدوین شود.

به گزارش«نماینده»، محسن هاشمی در مراسم تهران ۱۴۰۲ با اشاره به اینکه اسناد پشتیبان برنامه پنجساله سوم شهرداری هنوز به طور کامل به شورای شهر تهران ارسال نشده است، گفت: کمیسیون ها ۱۰ روز فرصت دارند تا این برنامه را مورد بررسی قرار دهند اما هنوز اسناد پشتیبان و منابع و مصارف به شورا ارائه نشده است که باید هر چه زودتر این اسناد پشتیبان به شورا برسد.

وی با بیان اینکه از ۱۵ مهرماه تا ۷ آبان بررسی برنامه در کمیسیون های تخصصی دنبال می شود، گفت: پس از آن کمیسیون ها پیشنهادات خود را به کمیسیون برنامه و بودجه می دهند و سپس برنامه پنجساله در کمیسیون تلفیق مورد ارزیابی قرار می گیرد که اعضا می توانند در هر مرحله پیشنهادات خود را مطرح و به تصویب برسانند و اگر پیشنهادی به تصویب نرسید، امکان آنکه در صحن نیز مورد بررسی قرار گیرد وجود دارد. شورا تلاش می کند قبل از ۲۰ آذر برنامه بررسی شده را به شهرداری ارسال کند تا بودجه سال ۹۸ بر اساس سیاست های کلان این برنامه نوشته شود.

هاشمی با بیان اینکه در عنوان برنامه دوم آمده است «برنامه توسعه شهرداری» و در برنامه سوم عنوان برنامه «توسعه شهر تهران» است، گفت: در برنامه گذشته بیشتر به ماموریت های شهرداری پرداخته شده و در برنامه پنجساله سوم به مسائل شهر تهران که چندان با هم فرقی نمی کند اما جهان بینی که برنامه بر اساس آن نگاشته شده را نشان می دهد.

وی ادامه داد: شاید بررسی برنامه بدون آنکه منابع و مصارف ارائه شده باشد، دشوار باشد اما باید تاثیرات نرخ ارز را نیز در این بخش در نظر گرفت و در جریان تدوین برنامه امکان تغییر آن وجود داشته باشد.

هاشمی اظهار داشت: موضوع دیگر این است که توسعه شهری از منظر خودرو محوری باید به سمت انسان محوری و حمل و نقل همگانی محوری سوق پیدا کند.

وی ادامه داد: باید این امر مورد سنجش قرار گیرد که در برنامه دوم از نظر عملکردی چقدر موفق بودیم. به عنوان نمونه در برنامه دوم در حوزه حمل و نقل عمومی هر چند اقداماتی صورت گرفت  اما چون تکمیل نشده اهداف نیز محقق نشده است. به عنوان مثال در پایان برنامه دوم پیش بینی شده بود ۹۸۰۰ اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی وجود داشته باشد در حالیکه هم اکنون ۶۸۰۰ اتوبوس وجود دارد که بخش زیادی از این اتوبو سها  عمری بالای ۸ سال دارند. پس در زمینه توسعه ناوگان  اتوبوسرانی در برنامه دوم نتوانستیم کاری جدی انجام دهیم . در بحث  تعداد واگن مترو نیز می بایست  بیش از ۲ هزار واگن می داشتیم در حالی که هم اکنون ۱۳۰۰ واگن داریم در حالی که بیش از ۳۰۰ واگن فرسوده هم هستند. لذا برنامه دوم بیشتر با رویکرد خودرو محوری بوده و حتی بیش از آنچه نیاز بوده راه برای خودروها ساخته شده است.

وی افزود:  در حوزه آسیب های اجتماعی نیز نیاز به بازنگری جدی در رویکرد ها داریم. رویکرد های ما در آسیب های اجتماعی باید به گونه ای باشد که اولا بر تعداد آسیب دیدگان افزوده نشود و در مرحله بعد شرایط برای بازگشت آسیب دیدگان به جامعه محیا شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در خاتمه سخنانش تاکید کرد:  برنامه ۵ ساله سوم توسعه شهر تهران بایستی بر مبنای منابع مالی مستقل تنظیم شود تا شرایطی مانند امروز شهرداری ها را دچار مشکل نکند.

نظر شما