شناسهٔ خبر: 150617 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

صفاری نطنزی در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده»:

نوسانات ارز دلیل اقتصادی ندارد/ اتحادیه اروپا مصمم به حفظ برجام است

«مرتضی صفاری نطنزی» در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نوسانات ارز دلیل اقتصادی ندارد، به برجام اشاره کرد و گفت:اروپایی‌ها مصمم به حفظ سند برجام هستند.

«مرتضی صفاری نطنزی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «نماینده» با اشاره به وضعیت بازار ارز، اظهار داشت: آمارهای مختلفی از سوی ارگانهای اقتصادی و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مطرح می‌کنند، قاعدتاً نوساناتی که در بازار ارز مشاهده می‌شود دلیل اقتصادی ندارد.

نماینده مردم نطنز و قمصر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تراز تجاری کشور در طول سال یک تراز مثبتی است و در واقع درآمد ارزی ما بیش از هزینه‌های ارزی است، لذا قائدتاً نباید یک اوج قیمت ارز را به شکلی که اخیر مشاهده کردیم، داشته باشیم.

*سوءمدیریت در بازار ارز

این کارشناس ارشد علوم اقتصادی تصریح کرد: دلیل عمده این موضوع نیز بعد روانی است که باعث ایجاد نگرانی هایی در بین مردم برای تامین نیازهای اقتصادیشان برای آینده شده است و دخالتهایی که از بیرون کشور نسبت به مسائل داخلی دامن زده می‌شود و تحرکاتی که در گذشته برای خروج ارز انجام میشده و البته سوءمدیریت ها در مجموعه ارگان های مسئول در حوزه ارز داشتیم باعث ایجاد شرایط نامناسبی در کشور شد.

صفاری نظنزی معتقد است که اگر مردم به جنبه های روانی نوسانات ارز در داخل کشور دامن نزنند و از آن طرف مدیریت بهتری بر این امر باشد می توان نرخ ارز را روی یک نرخ واقعی تری تثبیت کرد و نگرانی که در بین مردم ایجاد شده رفع شود و البته مردم نیز نگرانیشان بجاست.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از نوسانات ارز به حجم نقدینگی بالایی که در کشور وجود دارد، مرتبط است، گفت: متاسفانه نه مدیریت خوبی روی این موضوع صورت گرفته و نه کنترلی روی آن بوده است.

نماینده مردم نطنز و قمصر در مجلس شورای اسلامی به نقش دولت در ثبات بخشیدن بازار ارز اشاره کرد و گفت:برای نوسانات نرخ ارز نمی‌توان خیلی دلیل اقتصادی ارائه کرد، هرچند کنش هایی در ارتباط با نقدینگی موجود می‌توان ارائه کرد که در واقع تاثیر گذار است،نقدینگی به هر مسیری سوق پیدا کند شاهد تحرک اقتصادی شدیدی خواهیم بود.

*راه حل ثبات ارز

صفاری افزود: به طور مثال اگر نقدینگی به سمت مسکن تمایل پیدا کند شاهد بازار بی ثبات مسکن خواهیم بود امروز این موضوع به سمت بازار ارز و سکه سوق پیدا کرده که آن را متلاطم کرده است.

وی تصریح کرد: اگر این موضوع را بتوان به گونه ای مدیریت کرد که جابجایی‌ها افسارگسیخته به خصوص در حوزه ارز نباشد میتوان از بالا رفتن ناگهانی آن جلوگیری کرد.

رئیس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به روز آغاز تحریم ها اشاره کرد و گفت: روز ۱۳ آبان در واقع یک تاریخ اعلامی است که از سوی آمریکایی های مانور داده می شود و با آن به دنبال ایجاد جنگ روانی هستند، در واقع در این تاریخ هیچ اتفاق جدید رخ نخواهد داد و تحریم هایی که در مورد آن صحبت می شود اعمال شده و اتفاق جدیدی در ۱۳ آبان رخ نخواهد داد.

* مصمم بر حفظ برجام

صفاری به نشست مشترک اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با سفرای کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: در این نشست بحث آینده برجام مطرح شد، به نظرم با مجموعه عملکرد و برخورد اتحادیه اروپا به خصوص گفت‌وگوهایی اخیرا در نیویورک انجام شد جمعبندی ما این است که اتحادیه اروپا مصمم به حفظ برجام است و برخوردهایی هم که در مقابل آمریکا داشتند به خصوص در مجمع عمومی سازمان ملل و جلسه شورای امنیت نشان داد که آنها به این تعهد خود پایبند بودند و هستند و معتقدند که این سند باید حفظ شود.

وی ادامه داد: صحبتهایی که با ما داشتند و قول و قرارهایی هم که در اجلاس ۱+۴  در نیویورک انجام گرفت و راهکارهایی که ارائه داده شد ، نشان می‌دهد که مجمع اروپا مصمم به حفظ سند برجام است و تلاش میکند که خواسته های ما را نیز به طور نسبی برآورده کند و به گونه ای عمل کند که جمهوری اسلامی ایران نیز در این مجموعه باقی بماند.

*تاکید بر پایبندی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درپاسخ به این سوال که آیا تعهد زمانی از سوی اروپایی ها اعلام شده است یا خیر؟، گفت: آنها معتهد شدند که تا قبل از شروع تحریم ها از سوی آمریکا (آبان ۹۷) موضوع برجام حل و فصل شود و طبق تصمیماتی که گرفتند قرار شده بانکهای مرکزی کشورهای اروپایی ساختاری را برای ایجاد یک فضای مناسب برای نقل و انتقالات بانکی ما در اروپا فراهم کنند، همچنین این تعهد را پذیرفتند که تلاش کنند نفت ما نیز در آن حدی که در گذشته صادارات ما بوده است حفظ شود.

صفاری در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد مجلس دهم اشاره کرد و گفت: مجلس دهم علیرغم مباحث و سخنانی که در موردش هست به نظرم از مجموعه ای تحصیلکرده و میانگین تقریبا از افراد منطقی و مسلط تشکیل شده است.

* رفتار میانه و معقول در عملکرد مجلس دهم

وی ادامه داد: گر چه ۳ فراکسیون فعال در این مجلس مشغول هستند که در جایگاه خود برنامه هایشان را دنبال می‌کنند ولی برایند تلاش ها و دیدگاههای نمایندگان را می توان حول محور  منافع ملی کشور دید و برخوردها و عمکردهایشان در مواقع حساس نشان داده که تصمیمات آنه نه خیلی سیاسی و نه خیلی جناحی بوده است.

نماینده مردم نطنز و قمصر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس دهم تاکنون رفتار میانه و معقولی را دنبال کرده است.

نظر شما