شناسهٔ خبر: 150602 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

همایش بسیجیان و احیای قدرت نمادین انقلاب

مهدی محمدی آسیب زدن به به توان انگاره سازی و قدرت نمادین انقلاب اسلامی یکی از اصلی ترین اهداف نبردی است که ایران و امریکا اکنون در آن درگیرند.

«نماینده»؛ مهدی محمدی/*آسیب زدن به به توان انگاره سازی و قدرت نمادین انقلاب اسلامی یکی از اصلی ترین اهداف نبردی است که ایران و امریکا اکنون در آن درگیرند.

انتخاب ۹ دی به عنوان روز آغاز آشوب های سال ۱۳۹۶ در ایران، روز ۱۳ آبان برای بازگشت تحریم های نفتی و بانکی و روز ۳۱ شهریور (آغاز هفته دفاع مقدس) برای حمله به نیروهای نظامی در مراسم رژه، همه نشان دهنده این است که دشمن، در کنار جنبه های فیزیکی و عینی، جنبه نمادین و سمبلیک انقلاب اسلامی را نیز هدف گرفته است.

ایجاد توهم ضعف و مانور قدرت در مقابل ایران، از دید کسانی که این پروژه را طراحی کرده اند، و خیال برشان داشته انقلاب اسلامی چند ماه بیشتر دوام نخواهد آورد –آنطور که اروپایی ها برای همتایان ایرانی خود از قول از دار و دسته ترامپ نقل کرده اند- هسته ای اصلی این درگیری است. درگیری که بیش از آنکه در واقعیت جریان داشته باشد، در ذهن ها جاری است و ادراک، ذهنیت و روحیه جامعه ایرانی را قبل از زندگی و موقعیت مادی آن هدف گرفته است.

همایش صد هزارنفری بسیجیان تهران در روز پنج شنبه، از یک جنبه بسیار مهم، قدرت نمادین و سمبلیک انقلاب اسلامی در این روزگار سخت را به رخ می کشد. انقلاب اسلامی نشان می دهد توان بسیج گری خود را حفظ کرده در حالی که دشمن در این اندیشه است که توانسته مردم را علیه انقلاب بسیج کند.

جامعه ایرانی نشان می دهد هنوز آماده رزم است در حالی که دشمن تصور می کند آمادگی نبرد مردم محور در ایران آسیب دیده است.

بسیج می گوید ماموریت های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود را جدی تر خواهد گرفت در هنگامه ای که دشمن متوهمانه گمان می کند بسیج کارکردهای سخت و نیمه سخت خود را هم از دست داده است.

در جنگی که در آن «مهمات ادراکی» حرف اول را می زند و نمادها و نشانه ها از هر ساز و برگ جنگی مهم ترند، و در نبردی که و دشمن تلاش می کند آشوب، ناامنی، اعتصاب و نابسامانی را بدل به ویژگی های عمومی و روزمره جامعه ایرانی تبدیل کند، مانور منظم، گسترده، قدرتمند وچشم نواز جوانان انقلابی پاتکی موثر محسوب می شود.

این حضور به معنای زایش نمادی قدرتمند و جدید از دل تفکر انقلابی،  در مقابل نمادهای مصنوعی و تقلبی است که دشمن هر روز و شب به ضرب و زور شبکه های اجتماعی و ماهواره ها در چشم مردم فرو می کند.  

نشست هایی نظیر آنچه روز پنج شنبه در تهران و بسیاری شهرهای دیگر رخ داد، نشان می دهد که فقط محصول قدرت سازمان دهی انقلاب اسلامی نیز (که آن هم در نوع خود بی بدیل است) بلکه بیش از آن، نشان دهنده قدرت هیجان آفرینی، معنابخشی، نمادسازی و خلق انگاره های جدید از سوی انقلاب اسلامی در زمانه ای است که دشمن تصور می کند –یا آن را به این تصور رسانده اند- که نیروهای انقلاب رو به کاهش و ضعف نهاده است.

دشمنان انقلاب اسلامی اگر عاقل باشند باید این معنای سترگ نهفته در پس آن صف های به هم فشرده را دریابد. از دار و دسته ترامپ تنها کاری که واقعا ساخته است بازگرداندن دوباره نشاط انقلابی به جامعه ایرانی است؛ بیشتر از آن قدرت و توانی نخواهند داشت.

تحلیل گر مسائل سیاسی

نظر شما