شناسهٔ خبر: 150544 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

به بهانه صدور حکم اعدام برای وحید مظلومین

بازخوانی اتهامات و کیفرخواست سلطان سکه؛ از پرداخت رشوه تا تشکیل باند!

اختلال گران سکه وحید مظلومین یک طلافروش است اما دامنه فعالیت‌هایش را با تشکیل باندی برای خرید و فروش عمده ارز و سکه گسترش داد و از سال ۷۱ در زمره اخلالگران اقتصادی و تحت حمایت برخی مقامات بود تا اینکه شهریورماه سال جاری محاکمه شد و حکم اعدام برایش صادر شد.

به گزارش «نماینده» روز گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه سه مجرم اقتصادی محکوم به اعدام را معرفی کرد که وحید مظلومین که به سلطان سکه معروف شده است، یکی از آنها بود، با توجه به اینکه هنوز این فرد و آثار اعمال مجرمانه اش در ایجاد نابسامانی اقتصادی کشور بر بسیاری از افراد نامعلوم است، بخشی از اقدامات و سوابق نامبرده را مرور می‌کنیم.

*سلطان سکه از دستگیری در سال ۹۱ و آزادی با حمایت بانک مرکزی

وحید مظلومین فرزند حبیب‌الله طبق گفته حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری چهارم شهریور سال جاری، در سال ۹۱ هم در ایجاد هرج و مرج اقتصادی نقش داشته است و همان سال ۹۱ هم دستگیر شد و به عنوان مفسدفی الارض هم برای او درخواست مجازات شد اما حراست بانک مرکزی و اداره حقوقی این بانک گفتند همه کارهای این فرد با دستور و زیر نظر ما بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان کرد: وحید مظلومین همان کسی است که نیروی انتظامی از وی به عنوان سلطان سکه و مالک ۲ تن سکه نام برد.  البته تعبیر سلطان سکه را درباره این فرد قبول ندارم. مظلومین به دلیل خرید و فروش عمده و غیرمجاز ارز و خارج کردن این ارز از کشور محاکمه می‌شود.   

به گفته سخنگوی قوه قضاییه پس از دستگیری مظلومین سالار آقاخان هم دستگیر شد که این بار انجام اقدامات مجرمانه زیر نظر بانک مرکزی از آنها پذیرفته نشد.  

*از مظلومین به دانه‌درشت‌هایی همچون عراقچی و سیف رسیدیم

سخنگوی قوه قضاییه در سخنان خود در ۱۸ شهریورماه سال جاری در برنامه نگاه یک در توضیحات تکمیلی پیرامون پرونده وحید مظلومین که ۱۹ متهم با گردش مالی ۱۴ هزار میلیاردی داشت،  گفت: نیروی انتظامی در بررسی کف بازار به سالار آقاخان و محمداسماعیل قاسمی رسیدند که معاملات فردایی داشتند، دوباره بانک مرکزی و وزارت اطلاعات دوباره گفتند با دستور ما بوده که البته وزارت اطلاعات توضیحاتی داد اما از بانک مرکزی سربسته قبول نکردیم.

وی افزود: معاون ارزی بانک مرکزی مورد تحقیق قرار گرفت و رئیس بانک مرکزی هم مورد تحقیق قرار گرفت اما بازداشت نشد که این تحقیقات ادامه دارد و کشف شد فساد وجود دارد و توضیحات پذیرفته نشد.  

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه ما از افراد پایین‌تر به دانه درشت‌ها و به نقطه مرکزی می‌رسیم، گفت: اکنون ما از طریق دلال‌ها به افراد بالاتر رسیدیم. مثلا از دلالی در کف سبزه میدان به مظلومین و از وی به عراقچی و از او به سیف می‌رسیم.

*مظلومین قیمت ارز و سکه را در بازار بالا و پایین می‌کرد

رسیدگی به اتهامات مظلومین تنها یک جلسه که اختصاص به قرائت کیفرخواست داشت، با حضور رسانه‌ها و خبرنگاران بود، این جلسه در شعبه ۲ دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی سید احمد زرگر، برگزار  شد.  تورک نماینده دادستان در این جلسه با قرائت کیفرخواست باند مظلومین در معرفی متهم ردیف اول این پرونده گفت: وحید مظلومین فرزند حبیب‌الله فرزند ملا طلافروش متولد سال ۴۱، ایرانی، متاهل و فاقد سابقه موثر کیفری است. اتهام وی افساد فی الارض از طریق سردستگی و تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز ارز و سکه و قاچاق عمده ارز از کشور در حد کلان است.

تورک گفت: این افراد با فعالیت غیرقانونی در بازار ارز و سکه بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان از ارز و سکه در بازار که در فضای جنگ اقتصادی کشور را در دست داشتند، آنها نه تنها در دوره اخیر بلکه به حکایت مستندات موجود در پرونده، در همه دوره‌های گذشته هم در دهه ۷۰ و هم در دهه ۸۰ هم فعال بودند و با در اولویت قرار دادن منافع خود و اجرای ترفندها و روش‌های متقلبانه و مکارانه و بالا و پایین کردن قیمت ارز و سکه به طور عمده و کلان و متاسفانه بعضا با در اختیار داشتن منابع اطلاعاتی و خبری از مراجع رسمی و تصمیم ساز به واقع تیر خود را به هدف زده و ضمن زر اندوزی برای خود و انباشت ثروت و سرمایه سرشار، اخلال در نظام اقتصادی کشور را ایجاد و هزاران و میلیون‌ها نفر را دچار خسران و زیان و نگران و مضطرب کردند.

*مظلومین  سال ۷۱ هم به عنوان اخلالگر اقتصادی معرفی شده است

در ادامه نماینده دادستان به بیان سوابق متهم ردیف اول پرونده یعنی وحید مظلومین پرداخت و گفت: وحید مظلومین که سال‌ها در بازار ارز، سکه و طلای تهران فعالیت داشت، در جریان التهابات و نوسانات قیمت ارز در سال ۷۱ نیز بازداشت می‌شود. در آن زمان که دلار به یکباره چندین برابر افزایش قیمت می‌یابد از سوی منابع انتظامی و اطلاعاتی، وحید مظلومین به عنوان یکی از عوامل اصلی اخلال در بازار معرفی شده و پرونده قضایی برای نامبرده تشکیل و مدتی در بازداشت بوده است.

وی افزود: به دلیل سپری شدن حدود ۲۵ سال، دسترسی به سابقه مذکور در مدت کوتاه تحقیقات میسر نشد و بعد از آن مجددا در ایام نابسامانی بازار ارز در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ و حوادث اقتصادی آن سال‌ها، وحید مظلومین به عنوان یکی از ارکان و عوامل اصلی اخلال در نظام ارزی کشور شناسایی و معرفی و دستگیر می‌شود و حدود ۷ ماه با قرار بازداشت در بازداشت بوده است.

تورک بیان کرد: در آن سال پرونده مهمی برای وی تشکیل می‌شود که بر اساس مدارک موجود، وحید مظلومین در ۲۱ مهرماه ۹۱ در حالی که قصد خروج غیرقانونی و فرار از کشور را داشت در مرز مریوان توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر می‌شود در آن روز خانمی به نام ندا بهرامی فرزند غلامرضا هم در حین خروج از کشور در فرودگاه امام خمینی دستگیر می‌شود.

وی افزود: خانم بهرامی در اظهارات خود می‌گوید که صرافی خود در تهران را در اختیار آقای مظلومین قرار داده و وی روزانه حدود یک تا دو میلیون دلار به کشور وارد و در بازار می‌فروشد. در تحقیقات قضایی که در آن زمان انجام می‌شود مشخص می‌شود که وحید مظلومین خود یکی از عناصر اصلی باند موسوم به روزچنگ‌ها بود که اعضای آن گروه هم اکنون در حال تحمل مجازات حبس در زندان هستند.

نماینده دادستان گفت: همچنین در تحقیقات مشخص می‌شود که ندا بهرامی، ۶ فقره حساب بانکی افتتاح و صدها برگ دسته چک سفید امضا در اختیار وحید مظلومین قرار می‌دهد که گردش مالی آن شش حساب در آن سال، در عرض یکسال بیش از هزار میلیارد تومان بوده است که بابت این خوش خدمتی دو میلیارد تومان به خانم ندا بهرامی پرداخت می‌شود.

تورک گفت: در آن پرونده بخش عمده‌ای از تشکیلات باند وحید مظلومین شناسایی و دستگیر می‌شوند که از جمله آن به محمد اسماعیل قاسمی و محمدرضا مظلومین و حدود ده نفر دیگر اشاره می‌شود که بعد از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست و ارسال به دادگاه، متاسفانه در اقدامی قابل تامل با دخالت و وساطت بانک مرکزی و دفاع نابجا از اقدامات و فعالیت‌های وحید مظلومین و معرفی وی به عنوان عامل و رابط بانک مرکزی نهایتا حکم برائت او و همدستانش صادر می‌شود و تلاش‌های دادستانی تهران در اعتراض به آرای صادره نیز منجر به نتیجه‌ای نمی‌شود که گزارش کامل و تصویر کیفرخواست ضمیمه پرونده است.

*مدیر ارشد بانک مرکزی که همکار مظلومین بود، تحت تعقیب است

طبق گفته نماینده دادستان تهران مظلومین از کمک یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی که اکنون بازنشسته است در سال ۹۱ استفاده کرده است، تورک در این رابطه گفت: نکته مهم و جالب توجه این است که یکی از اشخاصی که در آن زمان از مدیران ارشد بانک مرکزی بوده و جلساتی را با وحید مظلومین برگزار می‌کرده و وی را به عنوان رابط و عامل بانک مرکزی در کنترل قیمت دلار به دادگاه معرفی کرده است بعد از بازنشستگی از شغل خود در بانک مرکزی و دایر کردن صرافی، خدمات شایانی به باند و شبکه وحید مظلومین ارائه می‌دهد که هم اینک تحت تعقیب قرار دارد.

نماینده دادستان گفت: طی یک نامه‌ای در تاریخ ۲۳ بهمن‌ماه ۹۶ بانک مرکزی اسامی اشخاصی که اخلالگران اصلی بودند را معرفی می‌کند که در این بین اسامی وحید مظلومین و محمداسماعیل قاسمی بوده است و در تاریخ ۲۴ بهمن شناسایی و دستگیر می‌شوند.

براساس کیفرخواست صادره، در بررسی‌های میدانی و براساس اسناد و مدارک مشاهده می‌شود که وحید مظلومین بطور مستقیم در معاملات حاضر نبوده و از حساب‌های شخصی خود استفاده نمی‌کرده است. پس از دستگیری این فرد، بیش از ده هزار تراکنش مالی و بیش از سه هزار و دویست سند بانکی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است و از جمله اشخاصی که وی با حساب آن‌ها اقدام به فعالیت می‌کرده است حساب‌های فردی به نام اقدس مهرافزا پیرزن ۷۰ ساله‌ای است که حساب‌های او در اختیار متهم بوده است.

*مظلومین ارزها را از کشور خارج می‌کرد

نماینده دادستان تهران در ادامه قرائت کیفرخواست گردش مالی اقدس مهرافزا را ۳۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: عمده این گردش حساب‌ها در سال ۹۶ رخ داده است. مدارک و اسناد نشان می‌دهد که تا مرداد ماه سال ۹۶ این خانم هیچگونه گردش حساب مهم و جدی نداشته است و به یک باره از مرداد ماه ۹۶ حجم بسیار زیادی گردش مالی داشته است. طبق اطلاعات به دست آمده مبالغ زیادی از سوی افرادی که در حاشیه مرزها هستند به حساب این فرد واریز شده است و نیز بخش عمده‌ای از مبالغ واریزی توسط افرادی صورت گرفته است که از اتباع کشور عراق بوده‌اند که این امر نشان‌دهنده قاچاق شدن ارز و سکه است.

*حجم بالای گردش مالی این افراد صرفا ناشی از خرید و فروش سکه نیست

نماینده دادستان تهران با بیان اینکه با دقت در اسناد، ثابت می‌شود که این حجم از گردش مالی صرفا ناشی از خرید و فروش سکه نیست، گفت: با توجه به ارزش ارقام گردش مالی این افراد، مشخص می‌شود که فقط در سال ۹۶ هشت هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته‌اند.

به عبارت دیگر یعنی وحید مظلومین روزانه سه و نیم میلیارد تومان فروش طلا داشته است و یا به معنی دیگر سالانه ۹ تن طلا می‌فروخته است و یا در مقایسه دیگر این عدد نشان می‌دهد که این فرد روزانه باید ۲۴۰۰ سکه تمام بهار آزادی می‌فروخته است تا به این ارقام دست یابد؛ اما با بررسی وضعیت بازار مشخص می‌شود که این ارقام قابل قبول و واقعی نیست.

*مظلومین قیمت سکه در بازار را تعیین می‌کرد

نماینده دادستان به نقش وحید مظلومین در بازار سکه و ارز اشاره کرد و گفت: نقش وحید مظلومین به حدی بوده است که وی را به عنوان مرجع و مرشد و بزرگ بازار سکه می‌دانستند و کسی جرات تخطی از دستورات وی را نداشته است. به گونه‌ای که ساعت آغاز و یا پایان کار و نیز قیمت سکه‌ها را این فرد تعیین می‌کرده است.

تورک اظهار کرد: وحید مظلومین که رهبری گروه را بر عهده دارد بر اساس تجارب خود برای عدم شناسایی دو راهکار داشته است: اول اینکه همزمان با فعالیت غیرمجاز ارز فعالیت سکه و طلا هم به عنوان پوشش انجام می‌داده است. دوم اینکه فعالیت غیر مجاز ارزی خود را با حساب اقوام، آشنایان وکارگران معتمد انجام می داد که در هر دو مورد کار خود را دقیق انجام می‌داده است.

وی گفت: بین دستگیری محمدرضا مظلومین در تاریخ ۲۵ بهمن‌ماه ۹۶ تا دستگیری وحید مظلومین در تاریخ ۱۱ تیرماه سال جاری فاصله می‌افتد که دراین بین وحید مظلومین اطلاع یافته و همگی اسناد را از بین برده است.

تورک بیان کرد: مظلومین بعد از دستگیری منکر همه مسائل شده و می‌گوید اگر از سال ۹۲ به بعد کسی به من یک سکه فروخته با سند به من بگوید یا در جایی دیگر می گوید روزانه ۵۰۰ عدد سکه در بازار می‌فروشم.

وی افزود: دربهمن ماه سال ۹۶ محمد اسماعیل قاسمی به عنوان یکی از اصلی ترین اخلالگران دستگیر شده بود و به خرید سکه برای وحید مظلومین اعتراف کرده بود که حدود ۳۰۰ هزار سکه خریداری کرده است.

*مظلومین شبهه عامل امنیتی بودن خود را القا می کرد

نماینده دادستان تهران با اشاره به با احکام برائتی که قبلا برای مظلومین صادر شده است، گفت: این احکام این شبهه‌ها را القا کرده که وحید مظلومین از عوامل امنیتی است و از طریق عوامل خود از جمله محمد اسماعیل قاسمی در این حوزه فعالیت کرده است.

طی فعالیت هایی که انجام داده فقط در یک روز ۱۵ میلیارد تومان عاید وی می‌شود و در تراکنش های مالی انجام شده ۱۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که در این میان کمترین تراکنش مربوط به حساب وحید مظلومین یا نزدیکان به او یا افرادی که در قالب کارگر یا کارفرما بوده اند است.

وی گفت: خروج منابع ملی بخش عمده‌ای از اقدامات این گروه بوده است و مسیر انتهایی وجوه حاصله عمدتا شهرهای مرزی و مناطق آزاد بوده است. همچنین برخی از وجوه حاصله در بانک‌های خارجی نگهداری می‌شد که اسناد آن موجود است و بخشی از وجوه هم در قالب ارز در اختیار قاچاقچیان قرار می‌گرفته است.

*ارتباط باند مظلومین با دشمنان خارجی کشور رد نشده است

شدت اعمال مجرمانه مظلومین از دهه هفتاد تاکنون و انتقال ارز به خارج از کشور این شائبه را به ذهن می‌آورد که این فرد تنها همکارانی در سطح مدیران ارشد بانک مرکزی نداشته بلکه احتمالا با دشمنان خارجی این مردم و نظام هم همدست بوده است، تورک در این خصوص گفت: هرچند دلیلی بر اینکه وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی ارتباط مسقیمی با معاندین داشته‌اند به دست نیامده و البته که وجود این احتمال رد نشده است؛ اما آنچه که مسلم است نامبردگان کاملا از وضعیت اقتصادی کشور و نیز از تاثیر فعالیت خود و آثار زیان‌بار فعالیت‌های خود آگاه بوده‌اند و با این حال اقدام به قاچاق سکه و ارز می‌کردند. به عبارت دیگر با توجه به اشرافیت این افراد در مسائل اقتصادی و آگاهی آن‌ها از کمبود منابع ارزی و دستگیری گذشته آنها، مشخص می‌شود که به اقدامات خود کاملا آگاه بوده‌اند لذا اعمال آن‌ها در حد افساد فی‌الارض بوده و این اتهام برای آن‌ها محرز است، لذا درخواست اشد مجازات برای کلیه اعضای گروه درخواست می‌شود.

تورک خطاب به ریاست دادگاه گفت: با توجه به مستندات پرونده مشخص است گروه وحید مظلومین سازمان یافته است و درحوزه پولشویی و اخلال در نظام اقتصادی از طریق قاچاق ارز موجب اخلال در کشور شده است و اتهامات ذکر شده از نظر دادستان محرز بوده و براساس قوانین ضمن تقاضای رسیدگی به این پرونده تقاضای تعیین و اشد مجازات برای نامبردگان می‌شود.

به گزارش فارس نکته مهمی که قاضی زرگر در ابتدای جلسه رسیدگی به اتهامات مظلومین به آن اشاره کرد عدم نظارت بانک مرکزی و عدم ایفای مسئولیت‌های خطیر این بانک بود، وی گفت: متاسفانه بر اساس آنچه که در قانون برای بانک مرکزی تصویب شده که بر صرافی‌ها نظارت مستقیم داشته باشد؛ اما این موضوع رها است و باعث این همه مشکلات برای کشور شده است.

حکم قاطعانه اعدام وحید مظلومین توسط قوه قضاییه که سابقه طولانی در آزار اقتصادی مردم، کوچک کردن سفره‌هایشان و آسیب روحی به آنها داشته شایسته تقدیر است اما با توجه به سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای که از امثال مظلومین به دانه درشت‌هایی چون عراقچی و سیف رسیدیم، این بار مردم منتظر صدور حکم قاطع برای این افراد مظلومین‌پرور هستند.  

نظر شما