شناسهٔ خبر: 150518 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: الف

پشت صحنه عدم معرفی وزرای جدید به مجلس

مجلس نمایندگان مجلس معتقدند که در شرایط بد اقتصادی، معرفی نکردن وزرای اقتصاد و تعاون به مجلس و همچنین نداشتن سفیر در ۲ کشور دارای روابط اقتصادی مهم با ایران، پشت صحنه هایی دارد و یک رویکرد سیاسی تلقی می شود.

به گزارش«نماینده»، در شرایط بد اقتصادی و در حالی که قیمت دلار به مرز ۲۰ هزار تومان رسیده و سکه پنچ میلیون تومان را رد کرده، دولت دوازدهم وزیر اقتصاد و دارایی ندارد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم وزیر ندارد. همچنین دولت در ۲ کشوری که دارای رابط اقتصادی مهم با ایران هستند یعنی چین و هند، سفیر ندارد.

نمایندگان در چهارم شهریور امسال مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد را به دلیل افزایش بی رویه قیمت ها بخصوص قیمت دلار، سکه و نداشتن مدیریت سیاست درست در کنترل قیمت، استیضاح وعزل کردند.

البته پیش از این و در جلسه روز چهارشنبه ۱۷ مرداد نمایندگان با استیضاح، علی ربیعی وزیر تعاون را هم برکنار کردند.

در حال حاضر وزارت تعاون بیش از ۵۰ روز وزیر ندارد. همچنین وزارت اقتصاد بیش از یک ماه بی وزیر است.

بعد از عزل یک وزیر، طبق قانون رئیس جمهور باید حداکثر تا سه ماه وزیر جدید به مجلس معرفی کند. اما سوال این است که آیا رئیس جمهور باید سه ماه صبر کند و بعد وزیر جدید معرفی کند؟ آیا در شرایط بد اقتصادی که وزیر با نظر نمایندگان عزل شده، رئیس جمهور نباید فورا وزیر جدید به مجلس معرفی کند تا اوضاع اقتصادی سروسامان یابد و حداقل بدتر نشود.

خبرنگار الف با طرح این سوالات به سراغ نمایندگان مجلس رفت.

اخبار نگران کننده از رسانه های همسو با دولت

حجت الاسلام و المسلمین نصراله پژمانفر نماینده مشهد و کلات معتقد است که ایجاد شرایط بد اقتصادی پشت صحنه هایی دارد که حتی رسانه ها و خبرگزاریهای همسوی دولت آنرا مطرح کردند.

وی با بیان اینکه اخباری که به گوش می رسد نگران کننده است، تصریح کرد: در حال حاضر نه تنها برخی وزارتخانه ها وزیر ندارد، بلکه ما حتی در کشورهای مثل چین و هند که ارتباط و مبادلات اقتصادی مهمی با آنها داریم، هم سفیر نداریم.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به حجم مبادلات تجاری ایران با این کشورها، افزود: معرفی نکردن وزرا و تعیین نکردن سفرا در این کشورها، رویکرد سیاسی است چرا که ما با این کشورها روابط تنگاتنگ اقتصادی داریم که در شرایط تحریم و مقابله با آن، ارتباط با این کشرها می تواند کارساز و مفید باشد.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر افزود: اگر این موضوعاتی که همفکران دولت در رسانه های وابسته به خودشان مطرح می کنند، صحت داشته باشد، رنج آور است و مردم هرگز این خاطرات تلخ را از یاد نخواهند برد.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور نباید سه ماه صبر و بعد وزیر به مجلس معرفی کند، گفت: رئیس جمهور وعده جراحی کابینه را داده بود اما این موضوع محقق نشد و نمایندگان همفکر و همسوی دولت، با استیضاح وزرا، تغییرات را ایجاد کردند. بنابراین انتظار بود که رئیس جمهور سریعا نسبت به انتخاب و معرفی وزرا به مجلس اقدام می کرد نه اینکه فرصت ها را هدر دهد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نداشتن وزیر اقصاد و تعاون در شرایط بد اقتصادی را برای کشور بحران زا دانست و افزود: وقتی رئیس جمهور فردی که سالها رئیس کل بانک مرکزی بود و در مظان اتهام و دستگیری قرار دارد را بعنوان مشاور خود منصوب می کند، دیگر نباید انتظار حل مشکلات اقتصادی داشت.

حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر گفت: امیدواریم رئیس جمهور بعد از ناامیدی از مذاکرات برجام، با اتکا به مردم در جهت حل مشکلات کشور برآید.

برنتابیدن نقش نظارتی مجلس از سوی رئیس جمهور

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: معرفی نکردن وزیر جدید به مجلس به معنای برنتابیدن نقش نظارتی مجلس در استیضاح وزرا از سوی رئیس جمهور ست.

وی با بیان اینکه نداشتن وزیر اقتصاد در شرایط فعلی یعنی کم توجهی به شرایط بد اقتصادی از سوی رئیس جمهور و دولتمردان، افزود: وقتی یک وزارتخانه مهم در شرایط بد اقتصادی یک ماه و یا بیشتر وزیر ندارد، در واقع نشان دهنده این است که عزمی برای حل مشکلات مشاهده نمی شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: تاخیر در معرفی وزیر جدید هم برای کشور و دولت ضرر دارد و هم برای ملت.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: وقتی یک وزارتخانه وزیر ندارد، در واقع بلا تکلیف است.

وی تاکید کرد: وقتی وزیری از سوی مجلس عزل و برکنار می شود یعنی در آن وزارتخانه مشکلات عدیده وجود داشت و اگر وزیر جدید به موقع معرفی نشود، نه تنها مشکلات رفع نخواهد شد بلکه بر مشکلات قبلی افزوده می شود.

نظر شما