شناسهٔ خبر: 150485 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: دفتر حفظ و نشر آثار آيت‌الله خامنه‌ای

انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس»

هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با موضوع بررسی نقش بانوان در دوران دفاع مقدس، همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «فرنگیس» برگزار شد.

به گزارش«نماینده»، در این برنامه که صبح امروز (یکشنبه) در مؤسسه‌ پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، جمعی از اهالی فرهنگ و ادبیات دفاع مقدس حضور داشتند، از نویسنده و راوی کتاب «فرنگیس» -کتاب خاطرات بانوی کُرد روستایی و مرزنشین از مقاومت در برابر حملات رژیم متجاوز بعثی- تجلیل شد.
متن یادداشت رهبر انقلاب بر این کتاب بدین شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

بخش ناگفته و بااهمیتی از حوادث دوران دفاع را به مناسبت شرح حال این بانوی شجاع و فداکار، در این کتاب می توان دید. بانو فرنگیس دلاور با همان روحیه‌ استوار و پُرقدرت، و با زبان صادق و صمیمی یک روستایی، و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن، با ما سخن گفته و منطقه‌ ناشناخته و مهمی از جغرافیای جنگ تحمیلی را با جزئیاتش به ما نشان داده است. ما از روستاهای مرزی در دوران جنگ و مصائب فراوان آنان و آوارگی‌ها و گرسنگی‌ها و خسارت های مادّی و ویرانی‌ها و داغ عزیزان آنها، هرگز به این وضوح و تفصیلی که در این روایت صادقانه آمده است، خبر نداشتیم؛ و نیز از فداکاری جوانان آنان که در شمار اولین شتابندگان به مقابله با دشمن مهاجم بودند. ماجرای قتل و اسارت دشمن به دست این بانوی دلاور هم که خود یک داستان مستقل و استثنایی است که نظیر آن فقط در سوسنگرد، در همان اوان، اتفاق افتاده بود. بانو فرنگیس را باید بزرگ داشت و از نویسنده‌ کتاب - خانم فتّاحی - به‌خاطر قلم روان و شیوا و هنر مصاحبه‌گیری و خاطره‌نویسی، باید بسیار تشکر کرد.
۹۶/۱۱/۲۱

نظر شما