شناسهٔ خبر: 150468 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بازار کشاورزی منطقه را با بی‌برنامگی دیپلماسی اقتصادی ازدست دادیم

کمیسیون کشاورزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: به دلیل بی برنامگی، بی توجهی، عدم نظارت و کج سلیقگی ها بازارهای مطمئن منطقه برای صادرات محصولات کشاورزی را دست دادیم.

به گزارش«نماینده»، علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سالهای اخیر صادرات محصولات کشاورزی افزایش یافته است و شاهد روند صعودی صادرات محصولات کشاورزی هستیم، گفت: کاهش ارزش پول ملی و افزایش ارزش ارزهای خارجی طی ماه های اخیر یکی از عوامل افزایش صادرات محصولات کشاورزی است اما در سنوات گذشته که شرایط ارز متعادل بود، ایران یکی از کشورهای صادرکننده محصولات کشاورزی بود و از نظر تناژ میزان صادرات ایران رشد قابل توجهی داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی با تأکید بر اینکه رویکرد حوزه کشاورزی برای اقتصادی کردن فعالیت های کشاورزی عامل افزایش صادرات بود که موجب ارزآوری شد، اظهار داشت: ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه و انتخاب رایزنان اقتصادی در سفارتخانه ها عامل حرکت های رو به جلو در صادرات محصولات کشاورزی است ولی این تحرکات را کافی نیست. ایران کشوری چهارفصل و دارای تنوع محصولات باغی است. به همین دلیل می تواند نقش فعالی در تسخیر بازارهای منطقه ای داشته باشد.

عضو فراکسیون امید با بیان اینکه بازارهای کشورهای منطقه به طور کامل در اختیار محصولات کشاورزی ما نیست، گفت: در این زمینه کج سلیقگی صورت گرفت. بازارهای مطمئنی مثل عراق، سوریه، روسیه، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس باید بازارهای خاص محصولات کشاورزی ایران باشند اما به دلیل بی برنامگی، بی توجهی و عدم نظارت آنها را از دست دادیم.

عضو کمیسیون کشاورزی اظهارداشت: به عنوان وزارت صنعت معدن بدون در نظر گرفتن منافع تولیدکننده صادرات را ممنوع اعلام می کند که این به منافع تولیدکنندگان ضرر وارد می کرد.

عضو فراکسیون دیپلماسی گفت: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور خارجه باید در راستای دیپلماسی اقتصادی برای صادرات محصولات کشاورزی برنامه ریزی کند. وزارت خارجه باید بداند که حضور ایران در عرصه بین الملل تنها به خاطر نحوه نگرش سیاسی اتفاق نمی افتد و در صورتی که با کشورهای جهان مبادلات اقتصادی داشته باشیم، می توانیم ادعای افزایش حوزه نفوذ داشته باشیم. مسئله اقتصادی جزء پارامترهای موثر و قطعی نفوذ هر کشور در عرصه بین الملل است.

عضو کمیسیون کشاورزی گفت: در راستای بررسی این موضوع از طریق فراکسیون دیپلماسی با وزیر امور خارجه جلسه داشتیم. علاوه بر این تعدادی از اعضای کمیسیون کشاورزی نیز در این خصوص با وزیر امور خارجه دیدار داشتند.

نظر شما