شناسهٔ خبر: 150358 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

یکی از معضلات توسعه هر کشوری فساد است

افشانی شهردار تهران گفت: هر جا که فساد باشد توسعه محقق نمی‌شود برای اینکه منابع تلف خواهند شد و رابطه جای ضابطه را می‌گیرد.

به گزارش «نماینده»،‌ محمدعلی افشانی با حضور در هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش ضمن ارائه برنامه پنج‌ساله سوم شهر تهران، اظهار داشت: امروز برنامه سوم توسعه شهر تهران به نمایندگان پارلمان شهری ارائه می‌شود و از همه کسانی که در تدوین لایحه کمک کردند، سپاسگزاری می‌کنم.

وی افزود: برنامه‌ریزی در کشور ما سابقه ۷۰ ساله دارد و برای اولین بار در سال ۱۳۲۷، برنامه‌ای در مجلس به تصویب رسید و اجرایی شد و امروز ۷۰ سال می‌گذرد و برنامه‌های متعدد ۷ ساله و ۵ ساله تدوین و اجرایی شده است و امروز نیز سومین برنامه پنج‌ساله توسعه شهر تهران ارائه می‌شود.

شهردار تهران افزود: در برنامه پنج‌ساله سوم شهر تهران تغییر فاحشی در نگرش ما و نظام برنامه‌ریزی متناسب با برنامه ایجاد نشده و مهمتر از تدوین برنامه اجرای آن است.

افشانی گفت: در تدوین این برنامه تلاش کرده‌ایم به گونه‌ای  عمل کنیم تا قابل اجرا باشد.

وی افزود: خوب است که برنامه با توجه به محدودیت‌های کشور و شرایطی که در آن قرار داریم و همین طور با توجه به محدودیت‌های منابع باشد چرا که طی هر برنامه‌ای با فراز و فرودهای متنوعی روبه‌رو هستیم.

شهردار تهران افزود: لایحه برنامه با تأکید به اهداف مهمی چون زیست‌پذیری، شفافیت، مشارکت‌پذیری، توسعه عدالت و بهبود حکم‌روایی شهری تقدیم شورا شده که این لایحه در ۱۱ فصل و ۹۷ ماده شامل حکم‌روایی شهری، هوشمندسازی، اقتصادی، فنی و عمرانی، فضای کالبدی، محیط زیست و انرژی است.

افشانی بیان داشت: معمولاً لایحه برنامه با اعداد و ارقام کمتری نسبت به لایحه بودجه همراه است بنابر این از ارائه عدد و ارقام در این جلسه خودداری می‌کنیم.

وی افزود: در حکم‌روایی خوب تأکید شده تا در راستای ارتقاء کیفیت زندگی و رضایت‌مندی شهروندان تلاش کنیم.

شهردار تهران افزود: شاخص‌های حکم‌روایی شهری بایستی اجرایی شود تا شهروندان نیز بتوانند بهتر و با رضایت بیشتری در شهر زندگی کنند.

افشانی به تنقیح قوانین اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی از نیازهای اصلی ما است و هنگامی که یک پروانه می‌خواهد صادر شود، از چندین مسیر باید عبور کند بنابر این نیاز  است قوانین بازنگری و اصلاح شود، بنابر این تنقیح قوانین یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و اجرایی شود.

وی افزود: ارتقاء کیفیت زندگی و رضایت‌مندی شهروندان در راستای شهر زیست‌پذیر و شهروند مشارکت‌پذیر می‌باشد و بایستی این شاخص‌ها در این زمینه اندازه‌گیری شود.

شهردار تهران گفت:‌ شهروندان باید در شهر قدرت انتخاب داشته باشند باید پیاده‌راه وجود داشته باشد و شاخص‌های سلامت و فضای سبز در شهر باید بر اساس استانداردهای بین‌المللی لحاظ شود.

افشانی تأکید کرد: قطعاً‌ بدون مشارکت مردم امکان اداره شهر را نداریم و این موضوع نیز در برنامه مدنظر قرار گرفته است و باید بدانیم مشارکت مردم در اداره شهر از چاه‌های نفت نیز ارزش بیشتری دارد و باید از این ظرفیت برای اداره امور شهر استفاده شود.

وی تأکید کرد:‌یکی از معضلات  جلوگیری از توسعه هر کشوری فساد است، هر جا که فساد باشد، توسعه محقق نمی‌شود برای اینکه منابع تلف خواهند شد و رابطه  جای ضابطه را می‌گیرد.

وی ادامه داد: باید سامانه دسترسی به اطلاعات برای شهروندان در حوزه‌های معاملات، مناقصات و ... فراهم شود و نظام مدیریت کیفیت در شهرداری باید مستقر شود.

شهردار تهران ادامه داد: ارتقاء کیفیت پروژه‌ها نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد و قبل از اینکه پروژه‌ای بخواهد اجرایی شود، باید تمام مطالعات لازم آن انجام شود چرا که پروژه‌های شهر باید تعریف‌شده از تمامی لحاظ باشند.

* تا پایان امسال پروانه‌ها هوشمند می‌شوند

افشانی با تأکید بر اینکه هوشمندسازی از مهمترین مأموریت‌های شهرداری تهران است،‌گفت: باید این سؤال را پرسید که امروز میزان شفافیت و سلامت اداری نسبت به چند سال گذشته چگونه است و حتماً‌ اقشار مختلف در این خصوص پاسخی خواهند داشت و دلیل اصلی این است که سیستم‌ها هوشمند نیستند و تا پایان امسال باید پروانه‌ها را هوشمند کنیم و شخصی نیاز نباشد چندین بار برای صدور پروانه به شهرداری مراجعه کند.

وی ادامه داد: صدور پروانه برای ساختمان‌ها باید شفاف باشد و همه شرایط آن را بدانند و مراحل آن نیز به صورت مکانیزه و هوشمند طی شود و هیچکس نمی‌تواند میزان طبقات در پروانه کم و یا زیاد کند چرا که این ابزار قدرت، ابزار فساد نیز است.

شهردار تهران بیان داشت: در برنامه سوم توسعه پنج‌ساله شهرداری تهران نیز آئین استخدامی در شهرداری بازنگری شده است و بهینه‌سازی دارایی‌ها هم یکی از مهمترین برنامه‌ها در هوشمندسازی فرآیند شهرداری است.

افشانی گفت: آبیاری فضای سبز نیز باید به صورت هوشمند انجام شود و نباید از صبح تا شب شیر آب در فضای سبز باز باشد و حتی آبیاری هم باید به صورت هوشمند انجام شود. حتی سیستم‌های روشنایی نیز باید کاملاً هوشمند باشد.

وی گفت: در راستای بهبود و کنترل ترافیک نیز باید اقدامات لازم صورت بگیرد به خصوص موضوع پارک حاشیه‌ای که بسیار حائز اهمیت است و پارک‌های حاشیه‌ای باید دارای مختصات و کنترل باشند تا از تردد اضافی شهروندان در سطح شهر جلوگیری شود و با این کار قطعاً‌ آلودگی هوا و ترافیک کمتر می‌شود و مردم نیز می‌توانند از زمان به درستی استفاده کنند.

شهردار تهران گفت: بحث مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدأ نیز یکی دیگر از موارد مهم شهر تهران است که در این زمینه نیز برنامه‌های خوبی ارائه شده است.

افشانی بیان داشت: شهرداری در نظر دارد هر ۶ ماه یکبار تمام دارایی‌ها، درآمدها و هزینه‌ها را منتشر کند و نباید اگر کاری در شهر انجام می‌دهیم منت آن را سر مردم بگذاریم.

وی تأکید کرد: فرآیند کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها بر همه ما روشن است و بایستی در طول برنامه در این خصوص اقدام شود.

شهردار تهران افزود: لایحه درآمدهای شهرداری‌ها نیز اصلاح شده است و درآمدهای شهرداری از یک سوم به ۵۰ درصد  افزایش یافته و در این شرایط اقتصادی دولت حاضر شد از درآمدهای خود بگذرد و به شهرداری‌ها اختصاص دهد.

افشانی گفت: در فصل اقتصاد و مالی شهرداری نیز به مواردی اشاره شده است که شاهد کاهش هزینه‌ها و تدوین سند توسعه فضای کسب و کار و گردشگری شهری خواهیم بود.

وی با طرح سوال‌هایی مبنی بر اینکه شهرداری چقدر از گردشگری درآمد داشته و یا فرهنگ در شهر چقدر موجب ایجاد درآمد شده است،‌گفت: امروز در همین بناهای تاریخی و اقدامات فرهنگی می‌توان درآمدهای قابل توجهی را کسب کرد.

شهردار تهران گفت: ما باید یک سیستم واحد داشته باشیم و سلیقگی عمل کردن و اظهارنظرهای شخصی رفع شود. باید سمت مشخصی را ایجاد کنیم و در فضای کالبدی بازنگری و طرح تفصیلی جدید را ارائه دهیم.

افشانی گفت: اینکه در هر محله تعدادی ساختمان نوسازی شود نمی‌توان گفت نوسازی محلات اتفاق افتاده است و بایستی سایر خدمات زیربنایی و عمومی در شهر مهیا شود تا محله‌ها نیز توسعه پیدا کنند.

وی به ایمنی و مدیریت بحران شهر اشاره کرد و گفت:‌ بخش قابل ملاحظه‌ای از ساختمان‌ها در شهر فرسوده است و در صورت حادثه شهر را با مشکلاتی مواجه می‌کند و در این خصوص جای نگرانی دارد و حتماً‌ باید اقدامات اساسی صورت بگیرد.

شهردار تهران گفت: باید طرح ضوابط هماهنگی نمای شهری تدوین شود چرا که ناهماهنگی‌های زیادی در سطح شهر از لحاظ نمای ساختمان وجود دارد و یک شهر ناهماهنگ موجب تشویش ذهن افراد خواهد شد.

افشانی گفت: موضوع معماری نمای ساختمان و زیبایی شهر باید خیلی جدی گرفته شود.

وی یادآور شد: ساماندهی و بهسازی فضاهای مختلف در شهر و توسعه حمل و نقل عمومی با تأکید بر توسعه مترو مورد توجه قرار گرفته است.

شهردار تهران گفت:‌ ۶۳۰ واگن در شورای اقتصاد تصویب شده است که حدود ۸۰۰ میلیون یورو نیاز دارد که با قیمت فعلی یورو ۱۴ هزار میلیارد تومان می‌شود و بنده این موضوع را حدود ۶ ماه دنبال کردم.

نظر شما