شناسهٔ خبر: 150331 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دخالت‌های انسانی عامل اصلی خشکی تالاب‌ها

پاپی زاده43 عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، خاطر نشان کرد: اگر دخالت‌های انسانی در حق‌آبه ها زیست محیطی تالاب‌ها جبران شود، بیش از ۸۰ درصد مشکلات خشکی تالاب‌ها حل خواهد شد.

به گزارش «نماینده» عباس پاپی زاده، در رابطه با اختصاص مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای تأمین اعتبارات مقابله با خشکسالی با توجه به شرایط بحرانی و وضعیت اضطراری در برخی زیستگاه‌ها و تالاب‌های تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: سازمان محیط زیست یکی از سازمان‌های بسیار مهم و تاثیرگذار است که وظیفه حفاظت از سرمایه‌های ملی را بر عهده دارد. این سازمان از گذشته تاکنون با مشکلات کمبود نیروی انسانی و بودجه و اعتبارات مواجه بوده است.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از وظایف مهم سازمان محیط زیست حفاظت از تالاب‌ها و یا جلوگیری از خشک شدن و از بین رفتن زیستگاهای اطراف آن است که متاسفانه به دلیل کمبود نیروی انسانی و اعتبارات اقدام جدی صورت نگرفته است. اختصاص مبلغ ۱۵۰ میلیار ریالی که توسط هیئت وزیران برای احیا  و یا حفظ شرایط موجود تالاب تصویب شده بسیار ناچیز است. تنها برای حفظ و احیای تالاب شادگان بیشت از ۲۰۰ میلیارد لازم است. احیای دریاچه هامون و ارومیه نیز به اعتبارات زیادی نیاد دارند، اگر این میزان بودجه بر چند تالاب تقسیم شود ریختن آب بر روی فولاد داغ بدون تاثیر خواهد بود.

 احداث سدهای انحرافی و گرفتن حق‌آبه عامل اصلی نابودی تالاب‌ها  

 عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، اظهار کرد: مهمترین مسئله‌ای که باعث خشکی تالاب‌ها شده است  احداث سدهای انحرافی و گرفتن حق‌آبه تالاب‌ها برای مصارف کشاورزی بود، در حال حاضر نیز اگر حق‌آبه دریاچه‌ها رعایت شود خود به خود احیا خواهند شد، چراکه این دریاچه‌ها از هزاران سال پیش وجود داشته تا به عصر حاضر رسیده‌اند و ما با سدسازی و ایجاد چاه بر روی سفره‌های زیرزمینی اطراف دریاچه‌ها عملاً آب ورودی به آن را کاهش دادیم و رفته رفته باعث خشکی و نابودی تالاب‌ها و دریاچه ‌ها شده ایم.

عامل انسانی علت ۸۰ درصد مشکلات زیست محیطی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، خاطر نشان کرد: با این میزان اندک بودجه که برای احیای تالاب‌ها اختصاص یافته است تنها می‌توانیم حق‌آبه تالاب‌ها را برگردانیم، اگر دخالت‌های انسانی در حق‌آبه‌ تالاب‌ها جبران شود، ۸۰ درصد مشکلات خشکی تالابها حل خواهد شد.

نظر شما