شناسهٔ خبر: 150317 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

طرح جدید نمایندگان برای حذف کنکور

قاسم احمدی لاشکی431 نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از طرح جدید نمایندگان برای حذف کنکور خبر داد و تاثیر قطعی معدل در کنکور را عاملی برای گسترش تب نمره‌گرایی در کشور دانست.

به گزارش «نماینده»، قاسم احمدی لاشکیبا اشاره به تصمیم شورای سنجش و پذیرش در رابطه با تاثیر قطعی ۲۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۸، گفت: این تصمیم شورای سنجش و پذیرش گامی در راستای اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو و حذف کنکور است اما به شرطه‌ها و شروطه‌ها.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی افزود: تاثیر قطعی ۲۰ درصدی معدل در کنکور به مثابه ساخت ماشین آخرین مدل بدون وجود جاده است در واقع باید دید سوابق تحصیلی استاندارد که از آن برای تاثیر قطعی استفاده می‌شود چگونه به دست می‌آید؟

وی بیان کرد: براساس تصمیم شورای سنجش و پذیرش در کنکور ۹۸ نمرات امتحان نهایی پایه دوازدهم تاثیر قطعی دارد اما وضصعیت داوطلبان پشت کنکوری که هنگام امتحانات نهایی از این گونه تصمیمات اطلاعی نداشتند چه می‌شود؟

در برگزاری امتحانات نهایی عدالت رعایت نمی‌شود

عضو فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجلس با بیان اینکه آزمون‌های نهایی به صورت استاندارد برگزار نمی‌شود، عنوان کرد: قرنطینه سوالات و سلامت امتحانات در کل ایران تضمین نشده است؛ آیا تصحیح برگه‌های امتحانی در کل کشور با یک نظر و ایده انجام می‌گیرد؟ به دلیل تفاوت در تصحیح‌کننده برگه سوالات، قطعا بین نمره دانش‌آموزی که در کردستان است با نمره دانش‌آموز مازندرانی ۰.۲۵ یا ۰.۵ نمره تبعیض دارد بنابراین عدالت رعایت نمی‌شود.

احمدی با بیان اینکه طرح تاثیر قطعی ۲۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۸ اشکالات بسیاری دارد، اضافه کرد: در صورتی که آزمون‌ها و نحوه تصحیح برگه‌ها استاندارد باشد، امکانات در سراسر کشور به صورت یکسان توزیع شود و سوالات امتحان نهایی لو نرود، می‌توان ادعا کرد جایگزین مناسبی برای کنکور پیدا کرده‌ایم.

حذف کنکور در گرو پیدا کردن جایگزین مناسب است

عضو فراکسیون مستقلین مجلس با بیان اینکه درحال حاضر مردم به سازمان سنجش اعتماد دارند، ادامه داد: بایستی در ابتدا جایگزین مناسبی برای کنکور پیدا کرد سپس تاثیر قطعی سوابق تحصیلی را اعمال کرد.

چه کسی صحت و سلامت برگزاری امتحانات نهایی در سراسر کشور را تضمین می‌کند؟

احمدی در پاسخ به اینکه برای مناطق محروم سهمیه در نظر گرفته می‌شود بنابراین تاحدودی عدالت آموزشی برقرار می‌گردد، توضیح داد: علیرغم اینکه سهمیه برای داطلبان مناطق محروم در نظر گرفته می‌شود اما آیا می‌توان صحت و سلامت برگزاری امتحانات را در سراسر کشور تضمین کرد؟

اعمال تاثیر قطعی معدل در کنکور نیازمند همفکری و اقدامات کارشناسی است

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه اعمال تاثیر قطعی معدل در کنکور نیازمند همفکری، اقدامات کارشناسی و... است، عنوان کرد: اگرچه آموزش و پرورش نحوه ارسال سوالات امتحانی را اینترنتی کرده است اما آیا این امکان در تمامی مناطق ایران و روستاهای دوردست نیز وجود دارد.

وی بابیان اینکه تاثیر قطعی معدل در کنکور تب نمره‌گرایی را در کشور گسترش می‌دهد، تاکید کرد: ترمیم معدل به فعالیت موسسات آموزشی دامن می‌زند و اعتراضات داوطلبان را افزایش می‌دهد.

طرح جدید نمایندگان برای حذف کنکور

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: برای رفع این مشکلات و توجه به مطالبات و خواسته‌های داوطلبان نمایندگان مجلس در حال تهیه طرحی جدید برای حذف کنکور هستند.

نظر شما