شناسهٔ خبر: 150309 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

سیده حمیده زرآبادی:

ایجاد اقتصاد زیرزمینی نتیجه نبود سازوکار شفاف در زمینه قیمت گذاری است

زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل اینکه سازو کار شفافی در زمینه قیمت گذاری و نظارت بر قیمت ها وجود ندارد، اقتصاد زیرزمینی فرصت بروز پیدا می کند.

 به گزارش «نماینده» سیده حمیده زرآبادی  درباره دلایل افزایش قیمت ها در بازار لوازم خانگی گفت: دو دلیل عمده باعث افزایش بیشتر قیمت در بازار لوازم خانگی شده است. اولین نکته نبود ثبات در قیمت ها و دلیل عمده دیگر وجود واسطه ها در بازار هستند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: عده ای از مردم که حقوق ثابت دارند مثل کارمندان و کارگران، به انگیزه گران تر نشدن اجناس و بالاتر نرفتن قیمت برای خرید هر چه زودتر اقدام می کنند؛ چون معتقدند به دلیل عدم ثبات در بازار خرید جنس مورد نظر امروز بهتر از فرداست؛ اما دسته دوم که در نقش واسطه گری عمل می کنند، به انگیزه فروش کالا به قیمت بیشتر، کالای مورد نظر را امروز خریداری می کنند تا فردا همان جنس را به قیمت بیشتری بفروشند.

وی با تاکید بر اینکه همین دو عامل باعث می شود متقاضی برای هر کالایی در بازار بسیار بیشتر از نیاز واقعی باشد، تصریح کرد: با این حساب اگر قبلا تولیدی داشتیم که پاسخگوی نیاز بود، در حال حاضر این تولیدات به دلایلی که ذکر کردم، پاسخگوی نیازها نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، به سیاست های نادرست در نظام عرضه نیز اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه مشکل دارند و همین باعث شده مقدار تولید هم کاهش پیدا کند، که این نیز خود عامل موثری در افزایش قیمت ها به حساب می آید.

وی در ادامه راه حل این مشکل را برخورد قاطع با واسطه گری ها و دلالی ها دانست و تصریح کرد: این امر به اضافه حرکت در جهت ثبات قیمت ها می تواند نگرانی مردم را نسبت به افزایش قیمت کاهش داده و در نتیجه از هجوم آنان به بازار جلوگیری کند.     

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، بر اهمیت حمایت از تولید و تولیدکننده نیز تاکید کرد و افزود: اگر تولیدکننده بتواند کار کند و کارخانه اش سرپا باشد، قظعا می تواند تولیداتش را با قیمت مناسبی به بازار عرضه کند

نظر شما