شناسهٔ خبر: 150246 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سازمان ملی استاندارد مکلف به تهیه استاندارد انواع کود شد

مجلس سازمان ملی استاندارد مکلف به تهیه استاندارد انواع کود، آفت‌کش‌ها، سم و بهبوددهنده‌های رشد گیاه شد.

به گزارش«نماینده» ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز یکشنبه (یکم مهرماه ۹۷) پارلمان، ماده ۹ لایحه حفاظت از خاک ارجاع شده از صحن علنی به کمیسیون کشاورزی را مورد بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

بر اساس ماده ۹ لایحه حفاظت از خاک، با هدف حفظ و پایداری حاصلخیزی انواع خاک و بهینه‌سازی تولید و مصرف انواع کود، آفت‌کش‌ها، سم و بهبوددهنده‌های رشد گیاه، سازمان ملی استاندارد مکلف است با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت از محیط‌زیست و وزارت نسبت به تهیه استاندارد انواع کود، آفت‌کش‌ها، سم و بهبوددهنده‌های رشد گیاه اقدام کند.

به موجب بند (ب) این ماده هم وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت از محیط‌زیست نسبت به تهیه دستورالعمل مصرف انواع کود، آفت‌کش‌ها، سم و بهبوددهنده‌های رشد گیاه در مزارع و واحدهای تولید کشاورزی، دامی و شیلاتی اقدام کنند.

همچنین بر اساس بند (ج) ماده ۹ لایحه مذبور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است با همکاری سازمان حفاظت از محیط‌زیست نسبت به تعیین حدود مجاز باقیمانده انواع کود، آفت‌کش‌ها، سم و بهبوددهنده‌های رشد گیاه در محصولات کشاورزی، دامی و شیلاتی اقدام کنند، به طوری که محصولات مذکور هیچ گونه تهدیدی برای سلامت انسان نباشد.

به موجب تبصره این ماده نیز عدم رعایت دستورالعمل‌ها و مقررات این ماده جرم محسوب می‌شود و متخلف علاوه بر جبران خسارت و پرداخت جزای نقدی تا دو برابر ارزش کالا باید مواد مذبور را جمع‌آوری، مرجوع و با نظارت وزارت با هزینه خود معدوم کند.

گفتنی است این ماده با ۱۷۱ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.

نظر شما