شناسهٔ خبر: 150241 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

بازنشستگان ۱۹ نهاد عمومی غیردولتی، در صف خداحافظی

مجلس قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان ابلاغ شد، اما هنوز مصادیق آن به‌طور دقیق مشخص نشده است. با این حال، بسیاری بر این عقیده‌اند که هر نهادی که از دولت بودجه می‌گیرد، مشمول این قانون می‌شود.

به گزارش«نماینده»، عادل آذر "رئیس دیوان محاسبات کشور" درباره قانون جدید منع به‌کارگیری بازنشستگان  گفته: «این قانون به تمام دستگاه‎های اجرایی، نهادها، مؤسسات عمومی و دستگاه‎های غیردولتی که در ماده پنج قانون مدیریت کشور مصادیق آن بیان شده، مربوط می‎شود.» 

بر اساس ماده پنج قانون خدمات کشوری، دستگاه‎های اجرایی شامل «کلیه وزارتخانه‎ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‎های دولتی و کلیه دستگاه‎هایی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی و بانک‌ها و بیمه‌های دولتی می‌شود».

از سوی دیگر احسان قاضی‌زاده، نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی هم در برنامه گفت‎وگوی ویژه خبری گفته‎ است همه دستگاه‌هایی که حتی یک ریال از بودجه عمومی به آن‌ها تعلق بگیرد، شامل قانون می‌شوند. 

** عبور ممنوع برای بازنشستگان
به این ترتیب، تمام نهادهای عمومی غیردولتی و مسوولان آنها از جمله: دبیرخانه و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، کمیته ملی المپیک، فدراسیون‌های ورزشی، جهاد دانشگاهی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان تأمین اجتماعی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، صداوسیما، صندوق کارآفرینی امید، صـندوق بیمه روستاییان و عشایر، صندوق تأمین خسارت‌های بدنی، بنیاد امور بیماری‌های خاص، بنیاد پانزده خرداد، مؤسسه جهاد نصر و کتابخانه آیت‌الله مرعشی، همگی در این فهرست جای می‌گیرند و به نظر می‌رسد باید خود را برای تحولات مدیریتی و جوانگرایی آماده کنند.البته به نظر می رسد دامنه این قانون فراتر از ۱۹ نهاد نام برده شده در بالاست.ضمنا دادستان‌ها، قضات، شهرداران و هیأت مدیره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی نیز در قانون استثنا نشده اند.

با این حال، تا کنون به جز دولت، کمتر شخص یا نهادی برای اجرای این قانون اعلام آمادگی کرده است. 
روح‎الله بابایی صالح، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا قانون جدید، نهادهای عمومی و غیردولتی را شامل می‎شود؟ تصریح می‎کند: این قانون، بنیاد شهید انقلاب اسلامی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همه دستگاه‌های دولتی و عمومی به غیر از بخش خصوصی را شامل می‎شود.
بابایی همچنین معتقد است تعداد بازنشستگان بیش از ۱۷۰۰ نفری است که نمایندگان مجلس معرفی کرده‎اند، زیرا برخی بازنشستگان مجدداً در کارخانه‎ها و شرکت‎های دولتی، مشغول به‌کار شده اند.

**دربرگیری قانون جدید؛ از مؤسسه تنظیم و نشر آثار تا قوه قضائیه
این نماینده مجلس درباره شمول این قانون برای سازمان اوقاف و امور خیریه، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) می‎گوید: این قانون هرکدام از دستگاه‎ها و نهادهایی که از دولت بودجه می‎گیرند را شامل می‎شود. اگر دستگاهی مانند مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) از دولت حقوق و اعتبار بگیرد، باید از این قانون تبعیت کنند. البته دستگاه‎های غیردولتی را شامل نمی‎شود، ولی هر کدام از دستگاه‌های خصولتی هم که مقدار اندکی از دولت بودجه بگیرند، شامل این قانون هستند.

بابایی درباره اینکه آیا این قانون شامل قضات می‌شود یا خیر می‌افزاید: قضات استثنا نیستند و اگر به سن بازنشستگی رسیده باشند، نباید به کار خود ادامه دهند.

نظر شما