شناسهٔ خبر: 150234 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تعطیلی شورایاری‌ها در پی اقدام سیاسی اعضای شورای شهر تهران

شورای شهر در پی اقدام سیاسی اعضای شورای شهر تهران در این دوره، شورایاری‌ها به تعطیلی کشانده شده‌اند.

به گزارش«نماینده»،  فعالیت شورایاری‌ها در سال ۱۳۷۸ به تصویب شورای شهر دوره اول رسیده پا به عرصه عمومی مدیریت شهری در شهر تهران گذاشت و در اواخر سال ۱۳۸۹ اولین انتخابات شورایاری در محله جوانمرد قصاب ( منطقه ۲۰) و پس از در محله حکیمیه (منطقه ۴) برگزار شد و نهایتاً در فاز نخست طرح در ۱۰ محله تهران به صورت پایلوت اجرا شد. جوان مرگ شدن شورای شهر اول موجب شد شورایاری نیز دوران تیمی را در اوان خردسالی تجربه کند.

شروع خوب شورای اول با پایان بد رقم خود و از شورای شهر این دوره طرح شورایاری با ۸۷ محله که در آنها انتخابات برگزار شده بود به یادگار ماند. در این دوره خانم جلایی پور رئیس ستاد شورایاری‌ها بود و آقایان حکیمی پور و لطفی هم عضو ستاد بودند در این مقطع سردار طلایی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ را برعهده داشت و تفاهمنامه همکاری ستاد شورایاری و نیروی انتظامی به امضا رسید. در شورای شهر دوم موضوع شورایاری‌ها مورد توجه قرار گرفت و برای نخستین بار در ۳۷۱ محله تهران انتخاب شورایاری‌ها برگزار شد، ریاست ستاد شورایاری‌ها در این دوره بر عهده آقای رسول خادم بود.

در این دوره  چمران، شیبانی، خادم و حسن بیادی برای برگزاری انتخابات شورایاری تلاش‌های بسیاری را انجام دادند و اگر دفاع تمام قد قالیباف از شورایاری‌ها نبود, شاید هیچگاه سرنوشت انتخابات شورایاری‌ها به سرانجام نمی‌رسید.

دوره سوم شورایاری‌ها نیز در دوره سوم شورای شهر تهران آغاز شد و نخستین اقدام برگزار انتخابات شورایاری‌ها برای سومین دوره بود. بیشترین مقاومت در برابر انتخابات شورایاری‌ها در این دوره انجام گرفت و برای نخستین بار در ایران انتخابات در روز غیر تعطیل و در ماه مبارک رمضان برگزار شد ولی با این حال بیش از نیم میلیون نفر در این دوره رأی دادند و ریاست این دوره بر عهده  احمد مسجدجامعی بود که از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ ادامه داشت و در این دوره تعداد محله‌های تهران به ۳۷۴ محله افزایش یافت و نسبت به دورهای قبل شورایاری بیشتر در کانون توجه مسئولان قرار گرفت و دلیل این امر اقداماتی بود که توسط ستاد شورایاری‌ها انجام شد.

انتخابات دوره چهارم شورایاری‌ها در اواخر سال ۹۳ با سبکی متفاوت از دوره‌های گذشته برگزار شد و تعداد محله‌ها به ۳۵۴ محله کاهش یافت و ساختمان ستاد از پارک شهر به میدان شعاع انتقال پیدا کرد و سامانه ارتباط سازمانی شورایاری‌ها کاملاً مکانیزه شد و کارها به سمت تخصصی شدن و استفاده از ظرفیت‌های موجود سوق داده شد که ریاست این دوره نیز به عهده مرتضی طلایی بود.

 با آغاز به کار شورای شهر تهران در دوره پنجم تغییراتی در هیئت رئیسه ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران صورت گرفت و در  جریان پنجمین جلسه شورای شهر تهران (‌۱۴ شهریور ۹۶) با رأی اعضای شورای شهر تهران، اعضای ستاد شورایاری‌ها مشخص شدند.

در همین رابطه از ۲۰ رأی کسب شده، احمد مسجدجامعی با ۲۰ رأی، الهام فخاری با ۲۰ رأی، افشین حبیب‌زاده با ۲۰ رأی، علی اعطا با ۱۶ رأی، بهاره آروین با ۱۶ رأی، آرش میلانی ۱۸ رأی و محمود میرلوحی با ۱۶ رأی به عنوان اعضای ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران انتخاب شدند.

در ادامه نیز و در جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران که در ۲۲ مهر ۹۶ برگزار شد احمد مسجدجامعی با کسب اکثریت آراء به عنوان رئیس ستاد شورایاری‌ها انتخاب شد همچنین آرش میلانی به عنوان نایب رئیس و الهام فخاری به عنوان مخبر انتخاب شدند.

با مشخص شدن هیئت رئیسه شورایاری‌ها انتظار می رفت که نظمی به ادامه فعالیت شورایاری‌ها داده شود و از ظرفیت آنها برای اداره شهر استفاده شود اما احمد مسجدجامعی رئیس ستاد شورایاری‌های شهر تهران در ۲۴ بهمن ۹۶  استعفای خود را به محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ارائه داد.

مسجدجامعی در متن  استعفای خود از ریاست ستاد شورایاری‌های شهر تهران اشاره کرده بود که حضور اینجانب در ستاد هماهنگی شورایاری‌ها بر اساس باور قلبی به اثربخشی شورایاری‌ها در اداره بهتر شهر و البته برای حفظ انسجام ستاد بود و در این مدت تلاش کردم تجربه سال‌های پیشین خود را در اختیار همکارانم بگذارم، هر چند در نهایت بر روی انتخاب دبیر ستاد، اجماعی حاصل نشد. برای ادامه کار با درخواست اعضای ستاد هماهنگی تمام وظایف به نایب رئیس محترم ستاد واگذار شد و تمام احکام و امور جاری با امضای ایشان به جریان افتاد و بنا را بر آن نهادم تا پایان برگزاری انتخابات هیأت رئیسه شورایاری‌ها و برای حفظ یکپارچگی کارها حضور داشته باشم. خوشبختانه در مدت این چند ماه برنامه و بودجه سالیانه ستاد با رویکرد تحول بخشی تنظیم و به تأیید کمیسیون برنامه و بودجه رسید.

آیین‌نامه انتخابات هیأت رئیسه شورایاری‌ها نیز اصلاح و تقسیم مناطق بین ۶ عضو محترم انجام و اقدامات لازم برای برگزاری این انتخابات به عمل آمد. اکنون با توجه به عادی شدن شرایط و به جریان افتادن امور و تثبیت پست‌ها و اتمام انتخابات همان گونه که پیشترها نیز به جنابعالی این موضوعات و عدم حضور در ستاد را یادآور شدم و قبل از آن نیز به همکارانم اطلاع داده بودم کناره‌گیری خود را از عضویت در ستاد هماهنگی شورایاری‌ها اعلام می‌نمایم و برای جنابعالی و اعضای محترم ستاد از خداوند متعال آرزوی توفیق دارم.

استعفای مسجدجامعی با توجه به سابقه‌اش در شورایاری‌ها سوال برانگیز بود که در این زمینه نیز هم اعضای ستاد و هم سایر اعضای شورای شهر تهران سکوت کردند که البته می‌توان یکی از دلایل استعفای مسجدجامی را نگاه سیاسی اعضای ستاد شورایاری ها عنوان کرد نگاهی که آسیب جدی به شورایاری‌ها خواهد زد.

در طول یک سال گذشته از شورای شهر تهران در دوره پنجم شورایاری‌ها فعالیتی را نداشته‌اند و بسیاری از آنها نسبت به این موضوع انتقاد داشته ضمن این‌که در دوره قبل هر دو هفته یک بار یکی از دبیر دبیران شورایاری مناطق در صحن شورای شهر تهران حضور پیدا می‌کرد و در خصوص مشکلات منطقه خود مواردی را مطرح می‌کرد که با آغاز به کار شورای پنجم این موضوع متنفی شد.

اما هفته گذشته اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در نشست خبری کمیسیون شرکت کردند و در خصوص مسائل و موارد مختلف اظهارنظر کردند، احمدمسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به‌ آخرین وضعیت ستاد شورایاری‌ها و زمان برگزاری انتخابات جدیدشان اشاره کرد و گفت: انتخابات دوره سوم شورایاری‌ها در ماه رمضان سال گذشته برگزار شد و آن زمان دستگاه‌های ذیربط برگزاری انتخابات را برعهده شورای شهر تهران واگذار کردند و ما نیز خرسندیم که این انتخابات را بدون کمک دستگاه‌هایی از جمله صدا و سیما، پلیس و وزارت کشور برگزار کردیم.

مسجدجامعی افزود: انتخابات دوره بعد نیز با تلاش مضاعف شورای شهر تهران و همچنین بدون مشارکت مجلس برگزار شد و تلاش می‌کنیم این دوره از انتخابات را نیز برگزار کنیم.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: درخصوص برگزاری انتخابات جدید شورایاری‌ها نامه‌ای از سوی محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران به وزیر کشور ارسال شده است و به برگزاری انتخابات در سال جدید تأکید شده است.

وی گفت: البته در جلسه‌ای که هفته‌های گذشته با حضور فرماندار تهران برگزار شد زمانبندی انتخابات نیز در این جلسه مورد بحث قرار گرفت اما قطعاً تلاش خواهیم کرد این انتخابات تا پایان سال جاری برگزار شود.

مسجدجامعی اظهار امیدواری کرد: در دوره جدید مدیریت شهری نیز همانند گذشته دبیران شورایاران مناطق با حضور در صحن شورا گزارشی را از اقدامات انجام شده به سمع و نظر اعضا برسانند.

الهام فخاری یکی از اعضای ستاد شورایاری‌ها نیز در خصوص فعالیت این ستاد بیان کرد: : این ستاد فعالیتش را همچنان انجام می‌دهد ضمن اینکه ما تغییراتی را در ساختار مناطق و زیرمجموعه‌های مربوطه تعیین و اجرا کردیم که مورد توجه شورایاری‌ها قرار گرفته است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران همچنین در خصوص زمان برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گفت: در این دوره از انتخابات نیاز به هماهنگی و برنامه‌ریزی و دستگاه‌های مربوطه داریم امیدواریم این امر هر چه زودتر انجام شود. طبق بررسی‌ها و گزارش‌های اخذ شده از شورایاری‌های محلات تهران، اعضای شوراها نسبت به وضعیت شوراها نظر مثبتی را دارند.

در حالی اعضای ستاد شورایاری‌ها شهر تهران ادعایی مبنی بر شرایط مساعد در این ستاد دارند که طی پیگیری‌ها صورت گرفته فعالیت شورایاری‌ها تعطیل شده و اقدامی هم در محلات انجام نمی‌دهند که البته در این‌باره اعضای ستاد سکوت اختیار کرده‌اند.

این در حالی است که برگزاری انتخابات شورایاری ها با توجه به شرایط و ادامه فعالیت شورایاری‌ها در این دوره با اما و اگرهایی روبه‌رو است.

نظر شما