شناسهٔ خبر: 150220 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

توسعه دوچرخه و مترو در اولویت شهرداری است

نوری رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران با اشاره به روز بدون ماشین گفت: امروز آخرین مهلت انتشار ۱۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه مترو بود.

به گزارش «نماینده»، ۳۱ شهریور مصادف با ۲۲ سپتامبر، به عنوان «روز جهانی بدون خودرو» نامگذاری شده و یک روز بدون خودرو، خودروسواران را تشویق می‌ کند تا در سال، یک روز از اتومبیل استفاده نکنند و فرصتی مغتم برای ترویج دوچرخه سواری و پیاده روی است.

این رویدادِ سازماندهی شده در جهان، در برخی از شهرها و کشورها اجرا می‌شود.   هدفِ این رویداد «ارتقای کمی و کیفی حمل و نقل عمومی، ترویج و توسعه‌ دوچرخه سواری و پیاده روی» است.

در این کمپین، مردم تشویق می‌شوند سفرهای شهری خود را با استفاده از وسایل نقلیه‌ عمومی انجام دهند و در صورتی که محل کارشان به محل سکونت نزدیک است، در خریدهای روزانه‌ خود، از دوچرخه استفاده کرده یا پیاده روی کنند.

اولین کمپین ملی در سال ۱۹۹۷ در بریتانیا، توسط انجمن حمل و نقل محیط زیست افتتاح و در فرانسه در سال ۱۹۹۸ با شعار'من، بدون ماشین در شهر' دنبال و در سال ۲۰۰۰ به عنوان یک ابتکار عمل، توسط کمیسیون اروپا در سراسر اروپا به رسمیت شناخته شد.

در همان سال کمیسیون اروپا، این برنامه را از یک روز به یک هفته، گسترش داد. همچنین از سال ۲۰۰۰ میلادی روزهای بدون‌ خودرو، با برنامه‌ روز جهانی بدون رانندگی، که توسط Carbusters در شبکه جهانی Carfree، راه اندازی شده است، با همکاری مشترک برنامه‌ 'روز جهانی اتومبیل ‌ها'، شبکه‌ 'روز زمین' و روز جهانی' اتومبیل‌ های آزاد'، همکاری می ‌کنند.

در میان مناسبت ‌های جهانی زیادی که در تقویم وجود دارد، روز جهانی بدون خودرو، از جمله مناسبت ‌هایی است که در دو سال گذشته، در ایران نیز مورد توجه خاص قرار گرفته است.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، با اشاره به روز بدون ماشین است، گفت: به منظور حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا و زیست بهتر شهروندان را تشویق به استفاده کمتر از وسیله شخصی می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیشتر این امکان فراهم می‌شود تا مردم از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند، گفت: استفاده از حمل‌ونقل عمومی و حمل‌ونقل  باعث کاهش آلودگی هوا و محیط زیست می‌شود.

رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران گفت: با توجه به گستردگی شهر تهران و مساحتی که پایتخت دارد؛ امکانات حمل‌ونقلی وجود دارد اما باید این امکانات تقویت شود و به صورت یک شبکه کامل در آید تا تمام گروه‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.

نوری با بیان اینکه در حال حاضر تعدادی خطوط مترو در تهران راه‌اندازی شده است، گفت: تعداد زیادی از شهروندان از این خطوط استفاده می‌کنند باید خطوط را بیش از این افزایش داده و تجهیزات مترو را هم تأمین کنیم.

وی به تأمین واگن‌های مترو اشاره کرد و گفت: با مساعدت‌های دولت می‌توانیم تسهیلات مترو را افزایش داده و واگن‌های بیشتری تهیه کنیم.

رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران  با بیان اینکه باید حمل‌ونقل ریلی کامل شود، گفت: به این ترتیب شهروندان می‌توانند از حمل‌ونقل عمومی و وسایل نقلیه پاک استفاده کنند.

وی به توسعه خطوط اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: باید این خطوط را هم تجهیز کنیم و اتوبوس‌ها باید به فیلتر دوده مجهز شوند و همچنین اتوبوس‌های جدیدتری به ناوگان اضافه کنیم که آلودگی کمتری تولید کنند.

نوری افزود: در طرح جامع حمل و نقل اصول توسعه انسان‌محور است و توسعه پایدار و مدنظر دارد از این رو به زیرساخت‌های طبیعت‌محور تأکید دارد. در مورد ارتقا و نهادینه‌ سازی فرهنگ ترافیک آموزه‌ها ضعیف است و باید در این باره برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

نوری ادامه داد: به هر حال چیزی که مهم است فرهنگ عدم استفاده از خودروی تک سرنشین است باید به سمتی برویم که مردم استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی را به استفاده از خودروی تک سرنشین ترجیح دهند.

رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه استفاده از دوچرخه باید در اولویت قرار گیرد، گفت: برای مساحت‌های محدود می‌توان از دوچرخه استفاده کرد به خصوص برای جوانان خیلی خوب است که بتوانند از دوچرخه استفاده کنند در واقع  تحرک بیشتری دارند و برای سلامت جسم آنها خوب است.

وی گفت: شهرداری در این زمینه برنامه‌هایی دارد و قرار است با همکاری بخش خصوصی  تعدادی دوچرخه در تهران به اشتراک گذاشته شود.

نوری افزود: کمیسیون محیط زیست این موضوع را دنبال می‌کند که با همکاری بخش خصوصی و معاونت حمل‌ونقل ترافیک این امکان فراهم شود که در ایستگاه‌های مترو دوچرخه قرار گیرد و مردم بتوانند حتی با دوچرخه از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر بروند.

رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که این کار قابل اجراست، گفت: شدنی است. منتها باید شرایط فراهم شودتا  بخش خصوصی در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کند اما ما نیز باید شرایطی فراهم کنیم که بخش خصوصی اطمینان کند. در برنامه‌های کاری کمیسیون سلامت گذاشته‌ایم که با معاونت حمل‌ونقل ترافیک مذاکره کنند و ابعاد موضوع بررسی شود.

وی با بیان اینکه برخی از اعضای شورا گله‌مند هستند که دولت در زمینه مترو همکاری نمی‌کند، گفت: شورا و شهرداری به صورت دائم با دولت در تعامل هستند تا بتوانند از امکانات دولتی استفاده کنند.

نوری ادامه داد: باید دولت در حوزه مترو حمایت‌های لازم را انجام دهد تا بتوانیم تعدادی واگن خریداری کنیم. به این ترتیب مشکل حمل‌ونقل ریلی را کاهش دهیم.

رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران به موضوع استفاده از اوراق مشارکت برای توسعه مترو اشاره کرد و گفت: حدود ۷۰۰ میلیارد تومان از این اوراق مشارکت به فروش رسید اما هنوز ۱۳۰۰ میلیارد تومان آن باقی مانده است و امروز آخرین مهلت آن است.

وی گفت: پیگیری می‌کنیم تا ببینیم فروش ۱۳۰۰ میلیارد اوراق مشارکت به کجا رسیده است.

نوری با بیان اینکه حضور شهردار تهران در جلسات هیأت دولت به تعامل بیشتر شهرداری، شورا و دولتی‌ها کمک می‌کند، گفت: امیدواریم بتوانیم کمک‌های خوبی از دولت دریافت کنیم.

وی به بحث آلودگی هوا ناشی از تردد موتور سیکلت ها اشاره کرد و گغت:  در شهر تهران سه تا چهار میلیون موتورسیکلت پلاک شده که ۹۵ درصد آنها کاربراتوری هستند. یک موتورسیکلت کاربراتوری ۴ برابر خودروی یور ۲ ایجاد آلودگی می‌کند.

به گفته نوری، ۱۲ درصد آلودگی هوا در زمستان به وسیله موتورسیکلت‌ها  است. بر اساس استانداردها هر موتورسیکلت باید ۳ گرم آلودگی ایجاد کند که در حال حاضر ۱۵ گرم موتورسیکلت‌ها به دلیل دست‌کاری‌هایی که موتورسواران بر روی موتورسیکلت برای افزایش سرعت انجام می‌دهند ۱۵ گرم آلودگی هوا تولید می‌کند.

وی تصریح کرد: امیدواریم در جهت کاهش معضل آلودگی هوای تهران بتوانیم درجهت تولید خودروهای برقی و انژکتوری اقدامات لازم را انجام دهیم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بحث محیط زیست و پرداختن به چالش‌های آن نکته مورد توجهی است چراکه می توان گفت که از مهمترین چالش‌های تهران چالش آلودگی هوا هم هست، ‌ گفت: آلودگی هوا مردم را آزار می‌دهد و باعث افزایش بیماری‌های منجر به فوت شده است.

نوری تاکید کرد: بحث آلودگی هوا فقط از طریق شهرداری تهران قابل حل و فصل نیست و باید تمام ارگان‌ها در این زمینه ورود کنند با این وجود این موضوع از اولویت‌های شورای پنجم است.

وی در پاسخ به این پرسش که امروز با توجه به اینکه روز بدون ماشین است شما با خودروی شخصی تردد کرده‌اید، گفت: بخشی از راه را پیاده آمده‌ام و بخش دیگر را با ماشین. سعی کردیم با دیگران همراه شویم تا فرهنگ استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را گسترش دهیم البته کمیته محیط زیست آقای میلانی برنامه داشت که امروز با دوچرخه به شورا بیاید.

رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران  گفت: یک روزهایی می‌شود هماهنگ کرد و از وسیله شخصی استفاده نکرد منتها یک عضو شورا برنامه‌ها و جلسات متعددی دارد من صبح به دفتر کار نمی‌روم و شب از آنجا به خانه. روز می‌شود که سه تا چهار جلسه و بازدید دارم و این امکان وجود ندارد که از وسیله حمل‌ونقل عمومی استفاده کنم ولی به صورت کلی در طول سال یک روزهایی می‌شود به صورت نمادین از سیستم حمل‌ونقل عمومی استفاده کرد و کمک کنیم فرهنگ‌سازی لازم ایجاد شود.

نظر شما