شناسهٔ خبر: 150201 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تفکیک زباله‌های تهران باید مکانیزه شود

زهرا ساعی.jpg عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، بایادآوری‌اینکه زباله‌های پایتخت به یک معضل مهم تبدیل شده تنها راه رفع آن را مکانیزه کردن روند تفکیک دانست.

به گزارش «نماینده» زهرا ساعی، با بیان اینکه زباله‌های کلان شهر تهران معضلی بزرگ است، گفت: متاسفانه انباشت زباله‌ها در تهران به دلیل عدم تفکیک صحیح آنها بوده است، چرا که برغم تمایل شهروندان، امکاناتی برای تحقق آن فراهم نشده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در سایر کشورها برای تسریع روند تفکیک زباله، سطل‌ها و کیسه‌هایی به رنگ‌های مختلف که هر کدام گویای یک نوع زباله بوده به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

شیرابه زباله‌های تهران آب‌های زیرزمینی را آلوده کرده است

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون شیرابه‌هایی که از زباله‌های تهران تولید می‌شود و می‌تواند بیماری‌های زیادی را ایجاد کند باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی شده است و برغم تلاشی که سازمان حفاظت محیط زیست گفته در این مورد داشته است به یک معضل مهم در این شهر تبدیل شده است.

ساعی با اشاره به اقدام شهردار تبریز در بازیافت زباله‌ها به عنوان الگویی موفق، یادآورشد: در دهه هشتاد شهردار وقت کلان شهر تبریز روش مکانیزه کردن تفکیک زباله‌ها را عملیاتی کرد و فاز جدید آن نیز سال گذشته در این شهر اجرا شد و قطعا تبعیت از این الگو برای سایر کلان شهرها ضروری است.

روزانه حدود ۹هزار تن زباله در تهران تولید می‌شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: با توجه به اینکه در تهران روزانه بین ۸هزار و ۵۰۰تا ۹هزار تن زباله تولید می‌شود، بنابراین باید فرهنگ تفکیک زباله به سرعت در این شهر نهادینه شود و لازم است شهرداری به این موضوع ورود پیدا کند، چرا که جمع‌آوری زباله‌ها در یک نقطه خاص به منظور تفکیک آنها، سلامت افرادی که در این فضا فعالیت دارند را به خطر می‌اندازد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هم‌اکنون مدیریت پسماند باید اصولی و فنی صورت بگیرد و لازم است در این زمینه به سمت استفاده از وسایل مدرن حرکت کرده و از این طریق زباله‌ها را امحا کنیم، چراکه زباله‌ها سلامت شهروندان تهرانی را در معرض تهدید قرار داده است.

نظر شما