شناسهٔ خبر: 150161 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ساعی:حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه بهترین نوع نذری است

زهرا ساعی.jpg عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با تاکیدبراینکه باید شیوه ارائه نذورات تغییر پیدا کند از مردم خواست تا با استفاده از مهارتی که دارند در جهت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه گام بردارند.

به گزارش«نماینده»،زهرا ساعی، با تاکید بر اینکه باید نوع ارائه نذورات به اعمال خیرخواهانه تغییر یابد، گفت: در گذشته بر اساس سنت ایرانی در محلات اقدام به شناسایی افرادی می‌کردند که از وضعیت اقتصادی نامناسبی برخوردار بودند و آنها را مورد حمایت قرار می‌دادند.   

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه در شرایط کنونی انجام اعمال خیرخواهانه کمرنگ شده و حمایت از نیازمندان رنگ باخته است و فقط به برخی ماه‌ها همچون رمضان و محرم موکول شده است.

وی خاطرنشان کرد: هر چند تاکنون تعدادی از نانوایی‌ها، قصابی‌ها و میوه فروشی‌ها در این مورد وارد عمل شده‌اند و به ارائه آذوقه رایگان به نیازمندان می‌پردازند، اما بهتر است شیوه و نوع ارائه نذورات تغییر پیدا کند و از این طریق فرهنگ نیکوکاری در جامعه نهادینه شود.

زندگی مدرنیته باعث تنهایی مستمندان شده است

ساعی یادآورشد: زندگی مدرنیته از جمله آپارتمان‌نشینی الزاماتی دارد، کما اینکه همسایه‌ها به دلیل فعالیت در فضای خارج از منزل کمتر از وضعیت یکدیگر اطلاع دارند، به همین دلیل ارتباطات کمرنگ شده که باید گامی در جهت احیای آن برداشت تا در پی آن افرادی که نیازمند هستند، شناسایی شوند که قطعا این اقدام به رفع بخش اعظمی از مشکلات جامعه منتهی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه انفاق باید به صورت علنی صورت بگیرد تا الگویی برای سایر افراد باشد، اظهارکرد: نذر فرهنگی یکی از بهترین شیوه‌های ارائه نذورات است که در قالب تدریس به کودکان نیازمند یا معاینه رایگان بیماران صورت می‌گیرد و هر چقدر این روش اشاعه داده شود، سطح همدلی و مشارکت عمومی در جهت رفع مشکلات جامعه افزایش خواهد یافت.

مشارکت عمومی سریعتر از بروکراسی دولتی گره‌های جامعه را می‌گشاید

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اینکه نباید انتظار داشت تنها دولت برای رفع مشکلات تمام حوزه‌ها ورود پیدا کند، تصریح کرد: بی‌تردید سازمان‌های مردم نهاد نقش موثری در ارائه خدمات به افراد نیازمند دارند، ضمن اینکه مشارکت عمومی سریعتر از بروکراسی دولتی گره‌های جامعه را می‌گشاید، کما اینکه تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد در جهت رفع آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند که باید زمینه گسترش دامنه فعالیت آنها فراهم شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: مردم می‌توانند در قالب مشارکت عمومی اقدام به شناسایی اقشار آسیب‌پذیر جامعه کنند و مهارت‌هایی که دارند را در قالب ارائه خدمات رایگان عرضه کنند، از سوی دیگر برای توزیع مواد غذایی هم محله‌هایی که افراد نیازمند بیشتری در آنجا ساکن هستند را جامعه هدف قرار دهند.

نظر شما