شناسهٔ خبر: 150128 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

۵۰۰ هزار خانوار قدرت خرید یک متر خانه هم ندارند

احسن علوی43 سیر نزولی زندگی اجاره‌ای؛ حرکت مردم از مرکز به سمت حاشیه پایتخت/۵۰۰ هزار خانوار قدرت خرید یک متر خانه هم ندارند

سیداحسن علوی ، با اشاره به افزایش حاشیه نشینی در کلانشهرها به ویژه پایتخت به علت بالارفتن قیمت مسکن، گفت: متأسفانه به علت افزایش قیمت دلار و نوسانات حوزه ارز و طلا، قیمت مسکن در تهران بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرف دیگر کاهش سود سپرده گذاری بانکی، موجب انتقال نقدینگی به حوزه مسکن شد که این مسئله در نهایت افزایش چشمگیر و چند برابری قیمت مسکن را به دنبال داشت، همچنین کاهش سود، صاحبخانه ها را مجبور به افزایش اجاره بها مستاجران کرد.

وی افزود: این شرایط فرآیندی را در عرصه شهرنشینی به ویژه پایتخت به وجود آورد، به طوری که در اثر افزایش قیمت مسکن در حوزه خرید و رهن و اجاره، مستاجران در مناطق میانی و مرکزی مجبور به زندگی در جنوب شهر و افراد حاضر در جنوب تهران، مجبور به مهاجرت به مناطق حاشیه ای و شهرهای اقماری شدند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: به طور حتم بحران حاشیه نشینی تبعات بسیاری را برای مردم و مناطق جنوبی تهران به دنبال دارد، به طوری که گسترش آسیب های اجتماعی در این مناطق بیش از دیگر مناطق رخ می دهد.

مهاجرت گسترده مردم تهران به مناطق جنوبی پایتخت/ استان البرز مقصد پایتخت نشینان

علوی گفت: در شرایط کنونی مستاجران دیگر امیدی به خرید خانه در تهران، حتی در مناطق جنوبی ندارند و جمعیت مناطق حاشیه ای و شهرهای اقماری بیش از پیش در حال گسترش است، از طرف دیگر استان البرز نیز از وضعیت کنونی بی نصیب نمانده و جمعیت کثیری از پایتخت نشینان به این استان نقل مکان کرده اند.

ضرورت تشدید قانون مالیات بر خانه های خالی

وی تصریح کرد: به نظر من امروز متولیان حوزه مسکن، باید بحث تشدید مالیات بر خانه های خالی را جدی پیگیری کنند، زیرا بخشی از مشکلات امروز حوزه اجاره، به علت وجود خانه های خالی در پایتخت است.

۵۰۰ هزار خانوار ایرانی قدرت خرید حتی یک متر خانه را هم ندارند/دولت چاره‌ای بیندیشد

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، با اعلام اینکه بر اساس آمارها، حدود ۵۰۰ هزار خانوار ایرانی قدرت خرید حتی یک متر خانه را هم ندارند، افزود: قطعا وزارت راه و شهرسازی و دولت باید تمهید مناسبی را از جمله مسکن استیجاری و مسکن حمایتی برای این حوزه بیاندیشند./

نظر شما