شناسهٔ خبر: 150127 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بورس دست دلالان است نه تولیدکنندگان واقعی

جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: عملکرد بورس در تجربه اخیر نشان داده که در دست دلالان است نه تولیدکنندگان واقعی و در شرایط تحریمی مشکلاتی برای کشور به وجود آورده که باید مدیریت شود.

به گزارش «نماینده»جلال میرزایی  با اشاره به مشکلات تولیدکننده ها برای تامین مواد اولیه پتروشیمی، گفت: تولیدکننده هایی در بورس وجود دارند که مواد خام و اولیه آنها توسط پتروشیمی ها تامین می شود و پتروشیمی ها موظف شده اند که مواد اولیه خود را از طریق بورس به تولیدکنندگان بفروشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، افزود: این بین اتفاقی رخ داده مبنی بر اینکه برخی شرکت ها که تولیدکننده نبوده و فیمابین پتروشیمی ها و تولیدکنندگان واسطه شده اند مجوز گرفته و در بورس ورود کرده و مواد اولیه را با چند برابر قیمت به فروش می رسانند.

واسطه ها مواد پتروشیمی را از بورس  خریداری کرده اند

وی با بیان اینکه طی 4 ماه گذشته پتروشیمی ها محصولات خود را دربورس عرضه کرده و واسطه ها این مواد را خریداری کرده اند، ادامه داد: براین اساس تولیدکننده ها برای تامین مواد اولیه دچار مشکل و مجبور شده اند مواد اولیه را با چند برابر قیمت اصلی خریداری کنند.

نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه این میان پتروشیمی ها مسئولیت قبول نمی کنند، اظهار داشت: پتروشیمی ها اظهار می کنند که محصولات خود را از طریق بورس واگذار می کنند و زمانی که وزارت صنعت به آنها فشار می آورد که چرا محصولات عرضه نمی شود می گویند که ما از طریق بورس عرضه کردیم و مشکل از بورس است.

بخشی از مواد پتروشیمی توسط دلالان صادر می شود

وی با بیان اینکه دلالان با توجه به افزایش قیمت به جای اینکه مواد اولیه را به تولیدکنندگان ارائه دهند بخشی از آن را به واسطه ها و دلالان دیگر برای صادرات می فروشند، افزود: با توجه به اینکه ارزش ریال پایین آمده و ارزش دلار تقویت شده بخشی از مواد پتروشیمی توسط دلالان صادر شده و این وسط تولیدکنندگان داخلی در مضیقه قرار گرفته اند.

میرزایی ادامه داد: تولیدکنندگان به کمیسیون انرژی، وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت فشار وارد کردند و در نهایت جلساتی برای رفع آنها برگزار شد و در نهایت وزیر صنعت مداخله و پتروشیمی ها را موظف کرد که به صورت مستقیم نیاز تولیدکنندگان را تامین کند.

دلالان از طریق بورس میدان داری می کنند

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان به واحدهای پتروشیمی معرفی شده اند تا نیاز خود را از این واحدها تحویل بگیرند، تاکید کرد: عملکرد بورس در تجربه اخیر نشان داد که این محل در دست دلالان است نه تولیدکنندگان واقعی و در شرایط تحریمی و عرضه ارز خارجی مشکلاتی برای کشور به وجود آورده که باید مدیریت شود.

وی افزود: کارخانه ها مواد اولیه ندارند و نیاز واقعی آنها باید توسط وزارت صنعت جمع بندی شده و بدون واسطه و بدون معرفی بورس نیازهای آنها تامین شود یعنی نظارت ها باید شدید شود تا پتروشیمی ها نیاز شرکت های تولیدی را تامین کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دلالان از طریق بورس میدان داری می کنند، تصریح کرد: مواد اولیه موردنیاز کارخانه ها و محصولات پتروشیمی از خارج از کشور سر در آورده و عده ای دلال با صادرات آنها به قیمت ورشستگی تولیدات داخلی منتفع می شوند که باید جلوی آن گرفته شود./

نظر شما