شناسهٔ خبر: 150121 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: دیده بان

افشین حبیب زاده:

گرفتن عوارض عبور از تونل وبزرگراه‌های تهران کلید خورد+ جزییات

شورای شهر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر اعلام کرد عوارض عبور از مردم در بزرگراه‌ها و تونل‌های جدید پایتخت گرفته می‌شود چون در لایحه بودجه چنین مجوزی داده شده است. محسن هاشمی هم گفت مرتضی الویری رئیس کنونی شورای عالی استانها، در اوایل انقلاب دلواپس بود و مخالف بود مترو در تهران ساخته شود.

به گزارش«​نماینده» در نشست خبری کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران عنوان شد این نهاد تصمیم گرفته عوارض عبور از شهروندان در تونل ها و بزرگراه هایی که در تهران ساخته می شود، گرفته شود.

افشین حبیب زاده، رئیس کمیته عمران گفت: برای عبور شهروندان از پروژه های بزرگ مقیاس مانند تونل و بزرگراه که در تهران با مشارکت بخش خصوصی انجام می شود، عوارض می تواند گرفته شود. این مصوبه شورای شهر در تبصره ۱۷ لایحه بودجه امسال شهرداری است.
پیش از این هم حناچی معاون شهرداری تهران اعلام کرده بود با موافقت شورای شهر از خودروهای عبوری در بزرگراه های تهران عوارض گرفته می شود. با این حال هنوز مشخص نیست آیا قرار است در همه بزرگراه ها و تونل های تهران از مردم عوارض عبور بگیرند یا فقط قرار است در تونل ها و بزرگراه های جدیدی مانند بزرگراه شهید شوشتری (ادامه بزرگراه رسالت) و تونل شهید متوسلیان (ادامه بزرگراه شهید صیاد از میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان)، عوارض دریافت شود.
محمد علیخانی هم درباره اخذ عوارض در بزرگراه ها گفت: این مسئله در حد ایده است و شهرداری لایحه ای را ارسال نکرده است. اخذ عوارض می تواند مانند بزرگراه های خارج از شهر باشد یا مانند سایر کشورهای دیگر می توان عوارض گرفت. بررسی این ایده ها ایراد ندارد و اگر تشخیص داده شد این کار مناسب است، شورا مصوبه بدهد تا کار انجام شود. 
در انتهای این نشست خبری، محسن هاشمی رئیس شورای شهر هم حاضر شد و به سئوالات پاسخ داد.

مهمترین سخنان اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران:

محسن هاشمی: افتتاح های مترو صوری بود
-سابقه مترو تهران به سال ۱۳۵۲ برمی گردد که ترافیک بد بود و درآمد نفت خیلی بالا بود. به همین دلیل گفتند پروژه های بزرگ اجرا کنیم. انقلابیون می گفتند این پروژه ها درست شده تا پول ملت ایران را بچاپند. طرح ترافیکی شهر تهران به وسیله مشاور فرانسوی دیده شد با ۷ خط مترو به طول ۱۴۶ کیلومتر که باید ۴ خط آن تا ۱۱ سال اجرا می شد و در ۱۰ سال بعد از آن، ۳ خط دیگر ساخته می شد. در سال ۱۳۵۴ شرکت مترو ایران با قانون مجلس تاسیس شد و با فرانسوی ها برای طراحی خطوط قرارداد بستند. تا اول انقلاب هم ۱۰۰ میلیون دلار به مشاوران فرانسوی داده شد و طرحها را با جزییات کشیدند.

-مردم می دیدند ۵ سال این جایی قرار است ایستگاه مترو شود ولی ساخته نمی شد. اواخر سال ۵۶ اولین کلنگ مترو در تپه های عباس آباد به زمین زده شد. زمانی که ایستگاه مترو افتتاح شد، ۳۰ سال پیش از آن، ایستگاه را ساخته بودند و در زمان انقلاب، ۳۰۰ متر تونل مترو حفر شده بود.

-انقلابیون آن زمان که مانند دلواپسان امروز بودند ایرادات زیادی گرفتند و گفتند نمی توان خاک مترو را بیرون برد و فاضلاب زیاد است و جلوی مترو را گرفتند و این کار را به عنوان یک حرکت انقلابی ثبت کردند. در سال ۶۰ شرکت مترو تهران منحل شد. در اواخر ۵۹ مجلس تشکیل شد و رئیس مجلس، آیت الله هاشمی بود و جلسه مجمع نمایندگان تهران هم تشکیل شد که یکی از بحثهای این جلسه، درباره مترو تهران بود. آیت الله هاشمی و آقای عباس شیبانی قاطعانه از مترو تهران دفاع کردند و هم پیمان شدند مترو راه اندازی شود. آن موقع افراد می ترسیدند درباره راه اندازی مترو حرف بزنند. انقلابیون آن موقع افراد انقلابی مانند آقای الویری، مخالف بودند و مانند دلواپس امروز بودند. دکتر بانکی که الان روشنفکر شده، آن موقع مخالف بود.

-بحث راه اندازی مترو در دولت مطرح شد و باز هم رای نیاورد. آیت الله هاشمی مجبور شد درباره مترو خطبه بخواند که به عنوان خطبه مترو مطرح شد. ایشان گفت نه تنها تهران مترو می خواهد بلکه همه کلانشهرهای تهران، مترو می خواهند و ایشان بحث فاضلاب تهران را هم مطرح می کند. در نهایت باز هم مترو در هیات دولت مطرح شد و به صورت ناپلئونی با ۱۱ رای تصویب شد. جالب اینجاست وزرای اقتصادی رای منفی دادند و تصویب شد دولت برای ساخت مترو پول ندهد. قرار شد با روش TOD با وام بانکی، مترو ساخته شود و از قبل تراکم سازی اطراف ایستگاه ها (واگذاری پذیره) و مجتمع های ایستگاهی، پول مترو را پس دهند.

-اولین قرارداد تامین اعتبار مترو، ۵ میلیارد تومان وام از دو بانک تجارت و ملت بود. اولین مدیرعامل مترو، مهندس مرعشی بود که قوم و خویش ما نبود. آقایان اصغر ابراهیمی و لطفی هم مدیر بودند. آقای ابراهیمی از ۶۶ تا ۷۶ مدیرعامل مترو بود. من سال ۷۲ به مترو رفتم. آیت الله هاشمی خدمت امام رفتند و خواستند هر جا تراکم فروخته می شود ۵۰درصد آن به مترو برسد که این دستور از سوی حضرت امام به وزارت کشور داده شد. این کار را دولتها و شهرداریها نکردند. در سال ۷۶ در دولت آقای خاتمی مدیرعامل مترو شدم.

-در دوره مدیرعامل من، مجددا مشاور فرانسوی را صدا زدیم آمد و قرارداد مجددی بستیم. قرار شد نقشه مترو را با وضعیت جدید تهران و توسعه آن، بدهد. مشاور فرانسوی سال ۸۶ طرحی داد و ۱۲ خط مترو برای تهران کشید و ۸ خط داخلی و ۴ خط مترو اکسپرس برای همه شهرهای اقماری مانند کرج، ورامین، اسلامشهر و پردیس کشید. نقشه متروی تهران ۴۳۰ کیلومتر با ۲۵۰ ایستگاه است و باید ۱۰ میلیون سفر در روز با مترو انجام شود.

-خط ۶ و ۷ کمتر از ۵۰درصد پیشرفت دارد. این دو خط تجهیزات متحرک که ۲۵ درصد پیشرفت یک خط است را ندارد. ۲۵ هم تجهیزات ثابت است که حدود ۵ درصد پیشرفت داشته است. ایستگاه های مترو این خط هم ۱۵ درصد آماده است و ۵ تا ۷ درصد هم مربوط به پایانه است که اصلا انجام نشده است. ۵ درصد خط مترو هم مربوط به هواکش و ۵ درصد هم پست برق است که انجام نشده است. این خط واقعا زیر ۵۰ درصد پیشرفت دارد. افتتاح خطی که مسافر نمی برد که فایده ندارد.

-من در خط ۶ و ۷ عصبانی شدم و گفتم ۳ هزار میلیارد تومان در پروژه بدون برنامه و به خاطر شو خرج شده ولی نمی توان مسافرگیری کرد. بهترین روش این است که یک ایستگاه یک ایستگاه افتتاح کنیم. اشتباهی صورت گرفته که ۷۰۰ میلیارد تومان از پول، در یک سال اخیر خرج شده بود ولی در اولویت هزینه نشده بود و در کل ۷۰ کیلومتر هزینه شده بود و باز هم ما نمی توانیم چیزی را افتتاح کنیم. آمدند با جرثقیل، لوکومتیو پیاده کردند و بدون تجهیزات، روی ریل قرار دادند. افتتاح های قبلی صوری بوده است.

-اثر تحریمها در مترو بسیار پایین است. در بعد تجهیزات ثابت و متحرک مشکلی نداریم و در تحریمهای گذشته به راحتی توانستیم مشکلمان را حل کنیم. ولی قیمت ارز ۱۴ هزار تومانی مشکل ساز است. مترو کاری محیط زیستی و اقتصاد مقاومتی است لذا باید به آن ارز ۳۹۰۰ تومانی بدهند. البته ارزبری مترو بسیار پایین است.

افشین حبیب زاده: از بزرگراه ها و تونل های جدید عوارض عبور گرفته می شود
-۲۸ پروژه در تهران داریم که ۷ تا از آنها جدید و در مرحله تجهیز کارگاه هستند. تعداد پروژه هایی که برای سرمایه گذاری بخش خصوصی معرفی شده ۱۰ پروژه از جمله احداث بزرگراه شهید شوشتری به رسالت و پارکینگ طبقاتی نیایش است.
-روشهای مختلفی برای سرمایه گدذاری بخش خصوصی دارد و سرمایه گذار، سرمایه اش را از طرق محختلف بهره برداری و هزینه اش را دریافت می کند. این کار با مجوز شورای شهر بوده و تبصره ۱۷ لایحه بودجه امسال امکان این کار را داده و بر این اساس با مشارکت بخش خصوصی می توانند این پروژه ها را انجام دهند. 
-مثلا می توانند اگر قرار است پروژه بزرگ مقیاس مانند تونل احداث شود، برای تردد از بزرگراه یا تونل، وجهی را به عنوان عوارض دریافت کنند. پروژه های بخش خصوصی مختلف است، می تواند سرمایه گذار پارکینگ را بسازد و هزینه لازم را از دریافت کنندگان خدمات دریافت کنند. سرمایه گذار می تواند مجموعه های فرهنگی و خدماتی را تکمیل می کنند و در قبال بهره برداری وجهی را از کسانی که استفاده می کنند دریافت می کنند. این روش در شرایط کنونی، هم مصوب شورای شهر است و هم می تواند موجب توسعه طرحهایی شود که در تهران تعریف شده، خصوصا پروژه هایی که در مقیاس بزرگ هستند.
-از پروژه های بخش خصوصی در تهران می توان به احداث پارکینگ طبقاتی نیایش، بزرگراه شهید شوشتری به رسالت و تقاطع ها، پل عابر اتصال دریاچه به بوستان چیتگر، تونل شهید متوسلیان از بزرگراه شهید صیاد تا آزادگان، توسعه برج طغرل در شهر ری، پارکینگ امیرکبیر، احداث و توسعه پارکینگ های طبقاتی مانند فرهنگ، طرح محور نیلوفری، ساماندهی خط راه آهن تهران-تبریز، طرح بلوار یادگار امام از میدان۹ دی نام برد و مناقصات آن در حال انجام است.

-۵۰ درصد اتوبوسهای BRT در سامانه ها متوقف هستند. برخی از این اتوبوسها تعمیر خاصی نیاز نداشتند، مثلا باتری می خواستند. در سامانه ۵ تهران، ۱۹ دستگاه اتوبوس BRT دو سال است متوقف شده اند که خیلی عجیب است چرا دو سال این اتوبوسها زیر آفتاب و برف و باران مانده اند. پس از بازدید ما از این سامانه، ۱۳ اتوبوس را روشن کردند و بردند.


محمد علیخانی: معاون حمل و نقل شهرداری با شورا هماهنگ نیست

-متاسفانه هماهنگی بین معاونت حمل و نقل و ترافیک و شورای شهر وجود ندارد. 
-شورا در بخش مترو، حساسیت و دغدغه هایی دارد که در حوزه اجرا جدی گرفته نمی شود. جلسات متعددی درباره پروژه های مترو برگزار کردیم و اتفاق جدی آن طرف نیفتاد. یعنی خیلی پیشرفت آنچنانی نسبت به گذشته در مترو ندیدیم. ما تصویب کردیم شرکت مجتمع های ایستگاهی مترو به شرکت مترو برگردد ولی متاسفانه با وجود ابلاغ این مصوبه، مسئله جدی گرفته نشد و این شرکت به مترو برنگشت.

خیلی کار جدیدی در معاونت حمل و نقل و ترافیک انجام نشده است. متاسفانه برخی تغییرات اتفاق افتاد و شورا در آن نقشی نداشت و مسایل خارجی بود که به شورا تحمیل شد. اگر کارها بر مبنای برنامه و اولویت باشد، هیچ تغییری نباید در کارها خلل ایجاد کند، ولی وقتی مسایل سلیقه ای پیش می آید، فرد بعدی می آید و تعطیل می کند.

-در خردادماه نامه ای به معاونت حمل و نقل و ترافیک نوشتیم و اطلاعاتی را خواستیم و با وجود تذکرات متعدد، سه ماه بعد به آن پاسخ ناقص دادند. با پیگیری ها ۷۰۰ میلیارد تومان فروش اوراق مشارکت انجام شد ولی ۱۳۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت باقیمانده، تعیین تکلیف نشده و فرصت قانونی آن تا پایان شهریورماه است و احتمالا این فرصت را هم از دست می دهیم.

-برای طرح دوچرخه سواری در تهران، پلیس راه ایراد ایمنی گرفته است. اصلا طرح دوچرخه سواری در تهران را به کمیسیون ما نگفته اند. مشخص نیست چقدر از ۱۸۰ میلیارد تومانی که برای این طرح گذاشته شده و خرج خرید ۵ هزار دوچرخه شده و انبار شده است. گفته اند بخشی از این بودجه را صرف خرید این دوچرخه ها کرده اند ولی به ما نمی گویند جزییات طرحشان چیست و ما نمی دانیم چقدر خرج دوچرخه سواری در تهران شده است.

-با جلسه ای که با آقای روحانی داشتیم مقرر شد یارانه بلیت مترو و اتوبوس تهران به مبلغ ۷۰ میلیارد تومان برای امسال تامین شود ولی هنوز این مبلغ تامین نشده است. بلیت مترو برای هر سفر، ۳ هزار تومان است ولی تعرفه گرفته شده، خیلی کمتر است و باید دولت بخشی از آن را جبران کند ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

-تاکسی های اینترنتی امکان خوبی است و مردم استقبال کرده اند. اخیرا در وزارت کشور آیین نامه اش نوشته می شود. چند هزار خودروی فرسوده از شهرستانها به تهران آمده اند و هیچ کدام ضوابط تاکسی را ندارند. ضمنا صلاحیت رانندگان هم هیچ جا تایید نشده است و مشکلاتی به وجود می آید.

-شهرداری ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است که سود ماهانه بر آن اضافه می شود. قرار بود پرداخت مطالبات پیمانکاران ساماندهی شود. آنها می آیند تجمع می کنند و حق دارند. امیدوارم شهرداری کمیته ای برای دادن بدهی تشکیل دهد و تخفیف از طلبکاران بگیرد.


شهربانو امانی:
- کارهای ما در شهرداری "جا بنداز، راه بنداز" است. ما در طرح دوچرخه های اشتراکی هنوز در مرحله "جا بنداز" هستیم و به مرحله "راه بنداز" نرسیده ایم. این طرح در ارومیه راه افتاده و در اصفهان هم بسیار جا افتاده است. 
-با خانمهای شورای شهر فراکسیون زنان را راه می اندازیم.

نظر شما