شناسهٔ خبر: 150111 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بهرام قاسمی:

هدف از حمله به کنسولگری ایران در بصره آسیب به روابط تهران_بغداد بود

بهرام قاسمی.jpg سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت:هدف از حمله به کنسولگری ایران در بصره آسیب به روابط تهران_بغداد بود که ناکام ماند

به گزارش «نماینده» ،بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه اظهار کرد:در ابتدا ایام تاسوعا و عاشورای حسینی را تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم این ایام فرصتی برای تفکر در مورد فلسفه عاشورا باشد. همچنین آغاز هفته مقدس رو گرامی می‌دارم که مردم ایران جانانه از خاک خود دفاع کردند و یاد می‌کنم از همه ایثارگرانی که با همه وجود در صحنه حضور داشتند و ایرانیت و اسلامیت خود را نشان دادند.
وی ادامه داد:وزارت خارجه نقش مهمی را در جنگ تحمیلی داشت و چیزی حدود ٤٠ درصد از خانواده وزارت خارجه از ایثارگران هستند.

سخنگو وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی در رابطه با آتش کشیده شدن کنسولگری ایران در بصره و حمله به سفارتخانه کشورمان در فرانسه گفت:در هر دو مورد مواضع خود را بیان کردم، من شخصا تصورم این است که ارتباط مستقیمی بین دو حادثه وجود ندارد.

قاسمی ادامه داد:حمله کنسولگری کشورمان دربصره توسط عناصر مشخص و وابسته صورت گرفته بود که به کشورهای فرامنطقه تعلق داشتند. هدف از این حمله این بود که باتوجه به وضعیت فعلی عراق به روابط میان دوکشور آسیب بزنند. اما از آنجا که شناختشان نسبت به روابط دوکشور کم بود در این مسیر ناکام بودند.
وی افزود: درمورد حمله به سفارتمان در پاریس هم این اقدامات همانقدر ناکام بوده و نتوانستند، صدماتی را وارد کردند. اعتراض لازم به دولت فرانسه انجام دادیم و آن‌ها قول‌هایی را برای تمهیدات بیشتر دادند.

سخنگو وزارت امور خارجه کشورمان در رابطه با اینکه سخنان ظریف مبنی بر افزایش در صد غنی سازی ایران، به سمت تهدید اروپایی‌ها پیش رفته است، گفت: با این برداشت موافق نیستم در حوزه دیپلماسی می‌توان مواضع متفاوتی اتخاذ کرد. سخنان وزیر امورخارجه دقیق، صحیح و با درایت است. این مراحل را طی خواهیم کرد و در انتها نتایج را خواهید دید.

قاسمی در رابطه با حضور یافتن یا نیافتن روحانی در نشست شورای امنیت، خاطرنشان کرد: ریاست جمهوری به نیویورک سفر خواهد کرد، این سفر فرصت مغتنمی است تا ایران در سطوح مختلف دیدارهای متعددی را با سران کشورها داشته باشد و ما از این فرصت بهره خواهیم برد.

وی ادامه داد:صاحب نظرات می‌توانند دیدگاه خود را مطرح کنند که نهایتا می‌توان کمک کننده مسئولان باشد. نهایتادر زمان خود و پس از بررسی‌های لازم رفتار خودمان را در قبال حضور در نشست شورای امنیت را مطرح می‌کنیم. هنوز جزییاتی نسبت به این مسئله مشخص نیست و نزدیک خود جلسه مشخص خواهد شد که چه کسانی شرکت می‌کنند. اما نمایندگی در حال برنامه ریزی برای نشست‌های دو جانبه و با اندیشکده‌ها است.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوالی در رابطه با نشست سه جانبه ایران و هند و افغانستان در کابل، عنوان کرد:هر کشوری سیاست هایش را خودش تعیین می کند ما و به سیاست مستقل کشورها احترام می گذاریم. امید واریم این نشست ها بتواند تاثیرات مثبتی داشته باشد و در مقابل سیاست های قلدرمابانه آمریکا ایستادگی کنند.

وی در رابطه با خبرحمله به سفارتمان در یونان هم افزود:اطلاع ندارم!!!

قاسمی همچنین دررابطه با اظهارات ضد ایرانی پمپئو در مورد موضع گیری ایران در قبال مسلمانان چین هم خاطرنشان کرد:حرف های این فرد را نباید جدی گرفت و سخن حاکمان آمریکا از سر صدق نیست و در راه دشمنی با ایران است . آنچه در قبال مسلمانان چین مطرح است ما همواره حامی مسلمانان هستیم و در این مورد هم با پکن صحبت و مذاکره داشته ایم و تلاش می کنیم صلح و آرامش را بر قرار کنیم و مانع رفتارهای آشوب طلبانه شویم.

وی در رابطه با پرونده اخراج دو دیپلمات در هلند گفت:این پرونده مفتوح است و حق اقدام متقابل برای ما کافی است و در زمان خود تصمیم لازم را اتخاذ خواهیم کرد و آن را به عنوان یک پرونده باز می توانید تلقی کنید.

نظر شما