شناسهٔ خبر: 150107 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

چرا اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌تواند خطرناک باشد!؟

بازنشسته بالاخره و بعد از کش و قوس های فراوان قانون اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را برای اجرا ابلاغ شد.

به گزارش «نماینده»، احسان گل محمدی روزنامه نگار  نوشت: بالاخره و بعد از کش و قوس های فراوان قانون اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را برای اجرا ابلاغ شد.

هرچند اجرای این قانون را باید به فال نیک گرفت اما چند نکته در این خصوص حائز اهمیت است.

البته نباید مثل آن تازه داماد بدبین بود؛ تازه دامادی که پیش خیاط زبردستی رفت و کار را نسپرده از او پس گرفت؛ تازه دامادی برای مراسم عروسی خود پارچه‌ای را تهیه می‌کند و به زبردست ترین خیاط شهر داد؛ اما این چند نکته را پشت سرهم به او گفت:  فردا نیام بگی نخ نداشتم ، برق نبود ، سوزن شکست ، چرخ خراب بود ، حالم بد بود ، ... ، اصلا بده ، نمی خوام بدوزیش! در این قانون همه نگرانی‌ها دیده شده اما برای یادآوری خواندن این نکات خالی از لطف نیست: 

اول اینکه باید نظارت شود که افراد جوان شایسته افراد سالخورده شوند؛ این نگرانی احساس می‌شود که ژن‌های خوب جایگزین صاحبان سالخورده این ژن‌ها شوند که این به شدت نگران کننده است؛ چراکه اگر به عنوان مثال فلان مسئول سالمند با توجه به سن بالای خود تنها و به طور طبیعی و در بدبینانه‌ترین حالت ۱۰ سال دیگر می‌توانست مدیر بماند اینگونه با جایگزینی با ژن خوب جوان امکان حضور جوانان شایسته در پست موردنظر حداقل ۲۰ ساله دیگر غیر ممکن می‌شود و در این‌صورت به عنوان مثال تنها نام مسئولین تغییر می‌کند و نام خانوادگی آنها حالاحالاها بی تغییر و ثابت و دست جوانان شایسته همچنان از پست‌های مدیریتی کوتاه خواهند ماند.

نکته بعد اینکه باید فعالیت این مدیران سالخورده پس از این نیز رصد شود که مبادا باتوجه به سابقه مدیریتی و روابط فراوان خود  شرکت‌های خصوصی را راه‌اندازی کنند و برخی از امور نهادها به شرکت‌های این مدیران برون سپاری شود؛ اگر اینگونه شود که قوزبالای‌قوز است چرا که اگر تاکنون دست جوانان از مدیریت دور بود از این به بعد  از پیمانکاری پروژه‌ها هم کوتاه‌می‌شود.

پیشنهاد می‌شود سامانه‌ای ایجاد شود و در آن شفاف درج شود؛ در وهله اول نام تمام مدیران بازنشسته در آن درج شود.

در وهله دوم و هنگام جابجایی درج شود که  "آقای ایکس" از فلان اداره رفت "آقای ایگرگ" با این سوابق و مشخصات جایگزین او شد؛ مشخصات کامل شناسنامه‌ای مدیر جدید در این سامانه درج شود تا قابلیت استعلام بهتر برای اهالی رسانه وجود داشته باشد که ژن خوب نبودن و سوابق آنها بررسی شود.

و در وهله سوم اینکه مدیر سابق پس از تحویل پست به چه فعالیتی مشغول است درج شود که اگر شرکتی موازی و یا در همان حوزه ایجاد شده قابلیت پیگیری داشته باشد که مبادا احتمال دوم به واقعیت تبدیل شود.

نظر شما