شناسهٔ خبر: 150098 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ایران تنها تکیه‌گاه مردم عراق است

کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است عراق جایگاه ویژه‌ای در سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی دارد و ایران تنها تکیه گاه مردم عراق است.

به گزارش «نماینده» محمدجواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، درباره انتخاب رئیس مجلس عراق و تاثیر آن بر روند سیاسی عراق و گسترش ثبات در این کشور، گفت: انتخاب رئیس پارلمان عراق  مقدمه‌ای برای انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت در عراق است. با فتوای آیت‌الله سیستانی مبنی بر اینکه کسانی که قبلا نخست وزیر بودند دیگر برای تصدی این پست نامزد نشوند، راه معرفی نخست وزیر حول محور یک ائتلاف بزرگ شیعی فراهم شده است.

وی افزود: امیدواریم مردم عراق بتوانند دولتی مستقل بر اساس راهبردها و افکار مذهبی مردم عراق را بر سرکار آورند تا بتواند مشکلات این مردم را برطرف کند. در سیاست‌های راهبردی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران عراق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ما مشتاقیم روابط تجاری و فرهنگی بیش از پیش گسترش یابد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عراق، بزرگترین کشور شیعی بعد از جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور سایر مذاهب و ادیان با مسالمت در کنار هم زندگی می‌کردند ولی با حضور حزب بعث در این کشور انشقاق بین اقوام و مذاهب عراقی و بین ملت‌های ایران  و عراق آغاز شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه تنها تکیه‌گاه مردم عراق جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: مردم ایران نسبت به مردم عراق یک نگاه عمیق و اعتقادی دارند و جراحت‌های دوران جنگ و شقاوت‌های صدام را به پای ملت عراق نمی‌گذارند.

کریمی قدوسی ادامه داد: با تحولات اخیر بسیاری از این رخنه‌ها و شکاف‌ها پر شده است. انتخابات اخیر عراق هم نشان داد که علیرغم آنکه مردم عراق از مشکلات کشورشان ناراضی هستند، اما امنیت ملی خودشان را در گرو دو امر مهم می‌دانند. اول آنکه دولت و مجلس تشکیل بدهند و دوم آنکه ارتباط عمیقی با جمهوری اسلامی بر قرار کنند.

نماینده مردم مشهد در مجلس با اشاره به حوادث بصره و به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران در این شهر، خاطر نشان کرد: این اتفاق نشان داد چون در عراق یک دولت طرفدار مقاومت در حال شکل گیری است، این اتفاقات برای تیره سازی روابط بین مردم ایران و عراق طراحی شده است اما راه به جایی نبرد.

نظر شما