شناسهٔ خبر: 150090 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

پتروشیمی‌ها و خودروسازان وارد میدان حمایت از دولت شوند

خامکانی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت سال‌ها با خوراک ارزان از پتروشیمی ها و با تعرفه بالای واردات خودرو از خودروسازان حمایت کرد امروز باید این شرکت ها وارد میدان حمایت ازدولت شوند.

به گزارش «نماینده»حسین امیری خامکانی، با تاکید بر ضرورت تعهد پتروشیمی ها به عرضه ارز حاصل از صادرات محصولاتشان به بازار اظهار داشت: پتروشیمی‌ها باید بتوانند در شرایط امروز کشور که هزینه‌های تولید بالاست، با کشورهای همسایه رقابت کنند؛ به همین دلیل، هر سال در بودجه قیمت خوراک پتروشیمی‌ها به صورت حمایتی تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: در بحث ارز و مسائل اقتصادی کشور، نیاز به تدبیر و مدیریت داریم. در بازار ارز ثانویه، عرضه ارز حاصل از فروش مواد پتروشیمی تعیین‌کننده است. پتروشیمی‌ها باید وارد میدان شده و ارز خود را به بازار ثانویه انتقال دهند.

امیری خامکانی تأکید کرد: از صنایع پتروشیمی که سال‌ها خوراک خود را تقریباً رایگان از دولت دریافت کرده‌اند، انتظار داریم امروز به میدان بیایند و ارز خود را وارد بازار ثانویه کنند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: باید کارگروهی در شورای گفت‌وگو تشکیل شود تا برای حل این مشکل اقدام کند.

وی در خصوص میزان فروش نفت نیز گفت: متأسفانه میزان فروش نفت کشورمان کاهش یافته است. درست است که هنوز تحریم‌های نفتی کاملاً شروع نشده است اما از روزی که تحریم‌های جدید، اعلام و آمریکا از برجام خارج شد، فشارها بر جمهوری اسلامی افزایش یافت و هیئت‌هایی از سوی آمریکا به کشورهای مختلف برای رایزنی جهت قطع همکاری با ایران اعزام شدند.

امیری خامکانی تصریح کرد: درست است که میزان فروش نفت ایران کاهش یافته است اما هنوز این کاهش قابل توجه نبوده است و روزانه حدود ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار بشکه نفت به فروش می‌رسد.

نماینده مردم زرند در مجلس ادامه داد: باید بپذیریم که دولت نمی‌تواند همه درآمد نفتی خود را وارد بازار کند، زیرا اگر زمانی فروش نفت به شدت کاهش یابد، دولت باید بتواند کالاهای اساسی مردم را تأمین کند.

وی افزود: در حال حاضر آنچه بازار ارز را تحت فشار قرار داده، اسکناس دلار است؛ تأمین اسکناس سخت است.

امیری خامکانی اظهار داشت: همین اسکناس دلار است که قیمت ارز را در بازار افزایش داده است، وگرنه قیمت ارز در بازار اولیه و ثانویه ثابت بوده و کاهش یافته است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پتروشیمی ها، ایران‌خودرو و سایپا سال‌ها با حمایت و رانت دولتی خودرو تولید کردند و در بازار به فروش رسانده‌اند. امروز که مردم گرفتار شده‌اند، ایران‌خودرو و سایپا باید به میدان بیایند و به فکر سود خود نباشند. همه شرکت‌ها اعم از خودروسازی‌ها و پتروشیمی‌ها باید به میدان بیایند و به دولت کمک کنند.

نظر شما