شناسهٔ خبر: 150089 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جریان اصلاحات نیاز به پوست‌اندازی دارد

عارف رئیس فراکسیون امید مجلس گفت: جریان اصلاح‌طلبی باید به دنبال رویکرد جدیدی باشد و یک نوع پوست‌اندازی در این جریان نیاز است.

به گزارش«نماینده»، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس در دیدار جمعی از فعالان طیف‌های مختلف دانشجویی، ضمن تسلیت ایام سوگواری ماه محرم، امام حسین(ع) را یک مصلح و آرمانخواه واقعی دانست و با بیان اینکه حرکت اصلاحی امام حسین(ع) جنبش عدالتخواهانه را در تاریخ زنده نگه داشت، گفت: انقلاب اسلامی ایران متاثر از عاشورا و یاد و خاطره آن است. استبدادستیزی، استعمارستیزی، عدالت خواهی، آزادگی و آزادی خواهی نقش بسیار مهمی در انقلاب  اسلامی ایران داشت.

وی افزود: دانشجویان باید این مطالبه را از مسئولان و دست‌اندرکاران داشته باشند که  آیا بعد از گذشت ۴۰ سال از عمر انقلاب آزادی و عدالت که به دنبال آن بودیم تا چه میزان محقق شده است؟

عارف تشکل‌های دانشجویی را به حفظ سرمایه اجتماعی توصیه کرد و با انتقاد از رکود فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه، بی انگیزگی را آفت جنبش دانشجویی دانست و گفت: تشکل‌های دانشجویی نباید پاسخگوی عملکرد دولت‌ها باشند بلکه باید مطالبه‌گر باشند و از مسئولان کشور در همه قوا بخواهند پاسخگوی عملکردشان باشند. متاسفانه دانشگاه های ما در جایگاه اصلی خود قرار ندارند.

رئیس فراکسیون امید نگاه نقادانه برای اصلاح وضع موجود را از خصلت‌های بارز تشکل‌های دانشجویی برشمرد و اظهار داشت: در این شرایط خاص و برای برون‌رفت از آن، دانشجویان و دانشگاهیان باید مسئولین را با نقد مشفقانه خود برای اصلاح امور و پاسخ به مطالبات به ویژه در حوزه های اقتصادی و اجتماعی کمک کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور مختلف تشکل‌های مختلف دانشجویی با گرایش‌های مختلف را برای دانشگاه فرصت دانست و از مسئولان خواست در ارائه مجوزهای قانونی برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی با آن ها همراهی داشته باشند و با همه تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی صرفا بر اساس قانون عمل کنند.

وی با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی نباید از مسیری که آغاز کردند خسته شوند و باید مسئولیت‌پذیر باشند، به نگاه امام خمینی(ره) به فعالیت‌های سیاسی دانشجویان اشاره کرد و گفت: عدالت و پایبندی به ارزش‌ها از شاخصه‌های اصلی خط امام(ره) است. مردم در زمان پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل ارزش‌ها به سمت امام آمده بودند و کسانی که پیرو خط امام(ره) هستند بدانند که از ارزش‌ها نباید عدول کرد.

عارف با یادآوری فعالیت‌های هم نسلان خود در تشکل های دانشجویی قبل از انقلاب، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی فعالان دانشجویی مسلمان قبل از انقلاب، پر رنگ بودن فعالیت‌های مذهبی بود. متاسفانه بعد از انقلاب و به خصوص در دهه اخیر به دلیل اینکه تریبون‌ها عموما در اختیار جریان مخالف اصلاحات بود و تبلیغات سوئی که از طریق این تریبون‌ها صورت گرفت، شائبه بی تفاوتی جریان اصلاحات به فعالیت‌های مذهبی در بخش های متدین جامعه ایجاد شد در حالی که اعتقاد، باور و پایبندی اصلاح‌طلبان به ارزش‌ها بیش از  برخی مدعیان و صاحبان تریبون است.

وی با تقبیح سوءاستفاده از ارزش‌ها برای حذف رقیب، تاکید کرد: متاسفانه به نام دین و ارزش ها گزینش‌های کذایی راه انداخته بودند و افراد متدین و متخصص را از تصدی مسئولیت‌های مختلف محروم کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برای تشکل‌های دانشجویی اثرگذاری در فضای دانشگاه و جامعه  باید مهم باشد نه سر و صدا در فضای مجازی، گفت: یکی از چالش‌های پیش روی کشور، کمبود منابع انسانی متخصص است چرا که نسل اولی‌ها به دلیل اینکه تصور می‌کردند همیشه در قدرت خواهند بود، به دنبال کادر سازی نبودند و از تربیت نیروی انسانی متخصص غفلت شد؛ به همین دلیل زمانی که طرح عدم به کارگیری بازنشستگان تصویب شد، عده‌ای نگران شدند که با کمبود نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه برای مقابله با چالش‌های پیش روی نظام، باید حاکمیت گفتگوی ملی در همه سطوح و در میان نخبگان  و جریانات سیاسی را پذیرفت اظهار داشت: مسئولیت سنگینی در این مورد بر عهده جریان اصلاح طلبی  است؛ باید در این زمینه تلاش جدی توسط همه دلسوزان انقلاب انجام شود تا به راهکارهای اجماعی برای حل مشکلات و معضلات برسیم.

عارف تاکید کرد: جریان اصلاح‌طلبی باید به دنبال رویکرد جدیدی باشد و یک نوع پوست‌اندازی در این جریان نیاز است تا بهتر بتواند در خدمت انقلاب و مردم عزیز کشورمان و پاسخ به مطالبات به حق آن ها در همه زمینه‌ها باشد

نظر شما