شناسهٔ خبر: 150086 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین

فلاحت پیشه:

نشست شورای امنیت، محل نقد سیاست‌های آمریکا خواهد شد

فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی استفاده از ظرفیت نشست شورای امنیت سازمان ملل را فرصت مناسبی برای نقد سیاست های یکجانبه آمریکا با حضور کشورهای غیر متعهد دانست.

به گزارش «نماینده»،  حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص سطح حضور ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل با توجه به ریاست دوره‌ای ترامپ و تهدیداتی که علیه جمهوری اسلامی کرده است، گفت: اعتقاد من این است که در این نشست روحانی و ظریف هر دو باید حضور پیدا کنند، چون این نشست ظرفیتی برای ایران است و در این مجمع کشورها مواضع خود را اعلام می‌کنند. 

وی با بیان اینکه امسال ریاست ماهیانه این نشست به عهده آمریکاست، گفت:، اما با این شرایط نیز معتقدم این نشست به شکل بی سابقه‌ای به محل نقد سیاست آمریکایی‌ها تبدیل خواهد شد.

فلاحت پیشه افزود: ایرانی‌ها بیش از همه می‌توانند زبان نقد خود را با توجه به مصداقی که امروز وجود دارد و آن مسائل مربوط به صلح و هم زیستی بین المللی و همچنین مسئله برجام است به منصه ظهور بگذارند. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه به اعتقاد من ایران باید در بالاترین سطح در این نشست حضور پیدا کند، گفت: بر این اساس در آنجا برحسب مذاکرات خاص تقسیم کاری بین رئیس جمهور و وزیر خارجه صورت پذیرد. 

وی با مقایسه ترامپ با هیتلر گفت: در دنیای امروز تنها کسی که می‌توان او را در شکستن معاهدات بین المللی با هیتلر مقایسه کرد رئیس جمهور آمریکاست. 

فلاحت پیشه با بیان اینکه سازمان ملل سازمان ناظر بر معاهدات بین المللی است، تصریح کرد: در این شرایط به خاطر مقتضیات حاکم و حق وتو و عضویت دائم در شورای امنیت و ریاست دوره‌ای آن که امسال به عهده ترامپ است فضا فضایی به شدت انتقادی علیه آمریکایی‌ها خواهد بود و از این رو ایرانی‌ها می‌توانند در نقد سیاست‌های آمریکا در قبال برجام صحبت کنند و مشروعیت سیاست‌های جمهوری اسلامی را آنجا مطرح و در موضوع برجام و رویکرد مشارکت جویانه جمهوری اسلامی از حقوق کشورمان دفاع کنند. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: همچنین در این نشست می‌توان از جامعه جهانی خواست تا در این شرایط با طرف عهدشکن همراه نشوند. 

وی دلیل دیگر ضرورت حضور هیئت ایرانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل را برگزاری نشست‌های حاشیه‌ای دانست و گفت: در برگزاری نشست‌های سازمان ملل حاشیه‌ها همواره اهمیتی کمتر از متن ندارد و آن جایی است که مقامات سیاسی کشورها براساس سطح حضورشان امکان مذاکرات گسترده را خواهند داشت و روابط دو جانبه را پیش ببرند.

فلاحت پیشه تصریح کرد: در شرایط کنونی نیازهای کشور به گونه‌ای است که ظریف و روحانی هر دو باید در این نشست شرکت کنند. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص اینکه آیا جو حاکم بر نشست شورای امنیت سازمان ملل ضد ایرانی نخواهد بود و این حضور مقامات کشور را با تنگنا مواجه نخواهد کرد؟ گفت: کشورهای اروپایی در موضوع برجام در سمت ایران قرار دارند ضمن اینکه معمولا روح حاکم در سازمان ملل هم کشورهای غیر متعهد هستند و ایران براساس وظیفه سنتی خود میدان دار سیاست‌های غیرمتعهدهاست.

وی تصریح کرد: بر این اساس ۱۱۴ کشور غیرمتعهد در سازمان ملل صاحب رای هستند که به شدت از سیاست‌های یک جانبه آمریکا آسیب دیده اند و از آن گذشته بازیگران دیگری مثل چین و روسیه نیز هستند. 

فلاحت پیشه در پایان تاکید کرد: عدم حضور ایران باعث خواهد شد یک پای ثابت نقد سیاست‌های آمریکا در نشست شورای امنیت سال جاری در سازمان ملل حضور نداشته باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما